Forumet - Ansiktsanimationer i datorspel

Ansiktsanimationer i datorspel

214 0 9
När ska resten av datorspelsbranschen stjäla Valves el33ta kod/program för ansiktsanimationer?

Här har vi Oblivions ansiktsanimationer:



Här har vi ansiktsanimationer från Team Fortress 2 (animationerna är precis lika välgjorda in-game som visas när man gör taunts):



Är det någon mer än jag som tycker att känslan för karaktärerna förstärks en aning med mer utvecklade ansiktsuttryck?
Myksa:

När de började göra ansiktsuttryck i dataspel tyckte jag det såg så illa ut så att det hade varit bättre om de skippat det helt...


Jovisst, men utvecklingen går framåt. Som sagt, se bara på Team Fortress 2, där används hela ansiktet för att förmedla känslouttryck och inte bara munnen.
Dold text: Har varit driftstörning ett par dagar [blush]

Spana också in:

Det är väl inte så konstigt att ansiktsanimationerna i TF2 ser bättre ut än de i oblivion, då man i TF2 endast har ett begränsat antal ansikten man måste göra animationer för. I Oblivion så är det så många olika ansikten (för att inte tala om de ansikten som skapas dynamiskt) att det inte går att manuellt animera varje ansikte - utan det måste istället göras on-the-fly i programmet.