Aviseringar
Rensa alla

ansiktssmärta - atypiska ansiktssmärta


Ämnesstartare

det hände för snart ett år sen, det kom bara helt plötsligt ,
det gör alltså ont i höger ansiktshalvan !

ska nu förklara så bra jag kan..

Det trycker i ögat , typ precis som att någon försöker peta ut ögat innefrån ?
och så går det ner i kinden, å kan även kännas som att tänderna gör ont...
det hugger i halva sidan helatiden, så det är kronisk.
det e lite svårt å förklara hur ont det gör, men det e då fan det värsta jag vart med om,

det är en sån starka smärta så man orkar inte göra NÅTT, kan inte äta , inte sova, man är
bara liggandes HELATIDEN,

Jag vet inte vad jag ska göra längre ? vill ha kontakt med fler som lider av denna
fruktansvärda sjukdommen !

jag vill inte ha den hära smärtan nå mer..:(

jag kan inte ens jobba !
för hela sjukdommer tar över mitt liv..

Finns det någon där ute som lider av samma sjukdom som jag ?

Mvh Natale.


   
Citera

nataaliee:

Mvh Natale.

vad säger läkarna då?


   
SvaraCitera

Är det svullet eller rött nånstans i ansiktet? Ömmar det vid beröring eller är det en konstant smärta?

Jag tycker det låter som antingen en inflammatorisk värk, eller en sk. överförd smärta.

Inflammatorisk värk innebär att att smärtan orsakas av en inflammation i t ex. bihålor eller ögon. Typiska symtom på inflammation är smärta, rodnad, värmeökning och svullnad. Att du känner ett tryck bakom ögat skulle kunna tyda på en inflammation i ögonhålan.

Överförd smärta innebär att du känner smärta i ansiktet, pga att platsen där den egentliga smärtan uppstått inte har någon representation i hjärnbarken. Vi har till exempel inga smärtreceptorer i hjärtat, så när vi får en hjärtattack gör det i stället ont i armen, bröstet & käken. Du fattar.

Har du gått till läkare? Vad säger de?


   
SvaraCitera

Förresten, några följdfrågor:

-Hände det nåt särskilt innan smärtan började? Nån sjukdom, slag mot ansiktet, nån medicin du började ta eller liknanade?

-Är smärtan värre vid en viss tid på dygnet?

-Finns nånting som hjälper mot smärtan, åtminstone lite? Vad isf?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså. har ni hört talas om trigeminusneuralgi ? det är en liknande sjukdom jag har fast den heter "atypiska ansiktssmärta" och det är en kronisk smärta , det sägs vara den värsta smärtan en människa kan uppleva, har en läkare skrivit. å den smärtan bara kom en dag , den kom liksom inte "smygandes" å det tog mej säker 9 månader innan jag kom till en läkare som brydde sig. innan dess så blev jag bara hemskickad säker en 40 gånger, å dom sa att det var inget farlig osv, sen sa en annan läkare till mig (ja men det e nog bara huvudvärk )HAHa vadå har man huvudvärk i kinden ? vilken skämt. men så fort jag får min diagnos på papper så ska jag stämma en vis läkare!

alltså det finns inge botemedel på denna sjukdommen, bara att det kan medecineras men man kan tydeligen inte leva som förut. liksom vad e det för liv ?:(

det är neverna i ansiktet som spökar ! =/

smärtan är lika helatiden, värre kan det nog inte bli, gråter för att det gör så ont! gråter ofta i famnen på min fästman =( ! å jag är bara 22 år gammal, känns som hela livet är slut nu! jag önskar ingen i hela världen denna förjävliga sjukdom! så hemsk är den..

tack för att ni tog er tid att svara , det uppskattas !

Mvh Natalie


   
SvaraCitera

Det lät inte nice, inte ens ett "tänk på barnen i Afrika" skulle nog hjälpa :/


   
SvaraCitera

Hypokondiker *host* *host* Nä men det kan väl vara en sån spottkoppgrej, asså salivet är slut(vet min morsa hade det förut) gick över efter typ någon dag otherwise i dunno[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ToxicWithaHintOfSteam:

asså salivet är slut(vet min morsa hade det förut) gick över efter typ någon dag otherwise i dunno[sad]

har du ens läst vad ts skrivit?


   
SvaraCitera

skuld:

har du ens läst vad ts skrivit?

Ne [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ToxicWithaHintOfSteam , du behöver inte skriva så..

jag har en sjukdom, som inte ens går att bota ! å läs vad jag har skrivit så kanske du förstår lite mer..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ToxicWithaHintOfSteam:

Ne [y]

låt bli att skriva då. du svarade ju helt tokigt.


   
SvaraCitera

skuld:

låt bli att skriva då. du svarade ju helt tokigt.

Ja jag är hemsk :c


   
SvaraCitera

är den konstant?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja det är helatiden!


   
SvaraCitera

🙁 <3
antar att inte voltaren, akupunktur osv ej hjälper.. men ge ej upp!


   
SvaraCitera