Aviseringar
Rensa alla

Ansluta till internet


Lounge
Ämnesstartare

Hej!

Jag har problem. Hjälp. Har "ny" dator och när jag ska ansluta till wifi så står det att det enbart ansluts lokalt. Hur gör jag? Internet funkar inte enbart lokalt. Tacksam för hjelp.


   
Citera

Kontrollpanelen--> Nätverk och Internet--->  Nätverks- och delningscenter --> Ändra inställningar för nätverkskort ---> Avaktivera anslutningar till lokalt nätverk och aktivera Ethernet/wifi


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

adaq:
Kontrollpanelen--> Nätverk och Internet--->  Nätverks- och delningscenter --> Ändra inställningar för nätverkskort ---> Avaktivera anslutningar till lokalt nätverk och aktivera Ethernet/wifi

Tack för svar! Men finns inget som heter ändra inställningar för nätverkskort i mitt windows. Man kan däremot konfigurera nätverksanslutningar och där står det att anslutning till lokalt nätverk är avaktiverat och trådlös nätverksanslutning aktiverat. "Identifiering sker... Oidentifierat nätverk" Står det vid trådlösa.


   
SvaraCitera

Lounge:

Tack för svar! Men finns inget som heter ändra inställningar för nätverkskort i mitt windows. Man kan däremot konfigurera nätverksanslutningar och där står det att anslutning till lokalt nätverk är avaktiverat och trådlös nätverksanslutning aktiverat. "Identifiering sker... Oidentifierat nätverk" Står det vid trådlösa.

Om du har en bärbar så brukar det finnas en knapp som stänger av/sätter på wifi, se till att den är påslagen. Om inte så kan det vara drivrutinerna som inte installerats. Kolla på tillverkarens hemsida efter drivrutiner för nätverkskort.


   
SvaraCitera

Vissa datorer kan du behöva hålla in en FN knapp medans du trycker på den action key som behövs för att starta WLANet.


   
SvaraCitera

Lounge: Hej!

Jag har problem. Hjälp. Har "ny" dator och när jag ska ansluta till wifi så står det att det enbart ansluts lokalt. Hur gör jag? Internet funkar inte enbart lokalt. Tacksam för hjelp.

Kommer det upp så att du får skriva in nätverkslösenordet?


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

adaq:

Om du har en bärbar så brukar det finnas en knapp som stänger av/sätter på wifi, se till att den är påslagen. Om inte så kan det vara drivrutinerna som inte installerats. Kolla på tillverkarens hemsida efter drivrutiner för nätverkskort.

Fast det är min pappas gamla och för han har ju wifi funkat. Wifi knappen är aktiverad..

Jagvillboienhatt:

Kommer det upp så att du får skriva in nätverkslösenordet?

Ja skrivit in det


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

adaq: Om inte så kan det vara drivrutinerna som inte installerats. Kolla på tillverkarens hemsida efter drivrutiner för nätverkskort.

Nu är jag ansluten på datorn till min mobils hotspot.. iaf


   
SvaraCitera

Lounge: Ja skrivit in det

Finns vissa routers där man första gången datorn ansluter måste hålla in en knapp på routern samtidigt för att din dator skall tillåtas att koppla upp mot den. Den knappen borde vara ganska tydligt utmärkt på routern i sådana fall. 


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

Jagvillboienhatt: Finns vissa routers där man första gången datorn ansluter måste hålla in en knapp på routern samtidigt för att din dator skall tillåtas att koppla upp mot den. Den knappen borde vara ganska tydligt utmärkt på routern i sådana fall.

Tryckte men då försvann hela nätverket ur wifimenyn ens 🙁


   
SvaraCitera

Lounge: Tryckte men då försvann hela nätverket ur wifimenyn ens 🙁

Det var inte powerknappen du tryckte på? Hur såg den ut?


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

Jagvillboienhatt: Det var inte powerknappen du tryckte på? Hur såg den ut?

Nej den är på. Alltså jag kan det här basic med powerknappar och wifi on/off 😛 Den var liten och spetsig och den enda potentiella att vara sådant du beskrev.. 


   
SvaraCitera

Lounge: Den var liten och spetsig och den enda potentiella att vara sådant du beskrev..

Då var det återställningsknappen du tryckte in. Glad

Det kan iofs hjälpa ibland också, testa att ansluta igen. När du återställer så skall lösenordet gå tillbaks till det som är från början som brukar kunna stå på en klisterlapp på bak- eller undersidan. 


   
SvaraCitera

är du säker på att det är din nya laptop du använder o inte en gammal utan wifi?


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

Jagvillboienhatt: Då var det återställningsknappen du tryckte in. 

Det kan iofs hjälpa ibland också, testa att ansluta igen. När du återställer så skall lösenordet gå tillbaks till det som är från början som brukar kunna stå på en klisterlapp på bak- eller undersidan.

Åh ska prova!

Fasiken: är du säker på att det är din nya laptop du använder o inte en gammal utan wifi?

Haha orkar ente


   
SvaraCitera