Aviseringar
Rensa alla

Anti-depressiva läkemedel


Ämnesstartare

cuzIcan:

stämmer säkert, och det kanske beror på individen också 

Ja, så därför är det ju ganska felaktigt att påstå att det är så 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:
har i två perioder

är inne på den andra nu. mår mycket, mycket bättre och slipper ha ångest över allt. inget jag planerar att göra jämt dock.

Hade du svårt att sluta med dina anti-depressiva efter första gången? Jag har ätit i massvis med omgångar och upplever att det blir värre ju fler olika preparat de vill stoppa i mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism: Har tagit i tre omgångar, de två första gångerna helt utan effekt, den tredje med vissa bieffekter (ständig sömnighet, bland annat). Jag tror inte att det är något jag behöver i alla fall och så vitt jag vet fungerar placebo lika bra (förutom mot djupa depressioner). Det som hjälpt mig på riktigt är samtalskontakt, träning och ordentligt matintag.

Om placebo fungerar tycker jag att det är bra. Har du upplevt att det är svårt  att sluta med din anti-depressiva? 
Jag tror att det allra bästa är precis som du säger, samtalskontakt, träning och ordentligt matintag. Tyvärr finns det ju de personer som faktiskt inte orkar ta tag i det, och då kan "uppiggande" medel behövas, men samtidigt upplever jag att det inte är speciellt svårt att få anti-depp utskrivet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ToxicWithaHintOfSteam:
Att läsa bieffekter är ju positivt och sånt, men om du vet om dem när du käkar piller så kan du ju inbilla dig en massa symptom. Vilket inte kanske är så bra?

Så är det väl med det mesta. Jag syftar mer på om anti-depressiva verkligen är vägen att gå, och att läkare verkar skriva ut mediciner hit och dit till människor. Jag anser själv just nu att jag ofrivilligt äter anti-depressiva på grund av att jag inte kan sluta utan att vilja dö. Och hur vettigt låter det?


   
SvaraCitera
reben

hehe åt antidepressiva ett tag, de va ju lite onödigt för jag va inte så deprimerad =) 

angående annat att må bra för så äter jag 2 sorters antiepileptika funkar väl bra tror jag länge sen jag ej hade dem =) skadar lite för kan knappt läsa längre elr koncentrera mig så mkt =) fick lyrica utskrivet lite för lätt tror jag, hade nog velat veta hur svårt de va att sluta innan jag började =) 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten: Har du upplevt att det är svårt  att sluta med din anti-depressiva?

Nej, jag har slutat cold turkey alla gånger utan något som helst problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

he he har redan glömt bort frågorna och scrollade ner precis men aa jag har tagit och tar de borde ses som en sista utväg tror jag men de kan göra gott för oss med djup depression dock måste man vara beredd att ge det en chans och inte ge upp innan det har gått typ ett halvår för då är det inte lönt att börja alls och nej jag orkar inte skiljetecken


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reben:
hehe åt antidepressiva ett tag, de va ju lite onödigt för jag va inte så deprimerad =) 

angående annat att må bra för så äter jag 2 sorters antiepileptika funkar väl bra tror jag länge sen jag ej hade dem =) skadar lite för kan knappt läsa längre elr koncentrera mig så mkt =) fick lyrica utskrivet lite för lätt tror jag, hade nog velat veta hur svårt de va att sluta innan jag började =) 

Hur kommer det sig att du fick anti-depressiva utskrivet om du inte var deprimerad? 
Känner samma, äter venlafaxin nu och hade gärna velat ha en varning om att det kan vara svårt att sluta, och i mitt fall nästintill omöjligt. 


   
SvaraCitera
reben

FruLiten: Hur kommer det sig att du fick anti-depressiva utskrivet om du inte var deprimerad?

pga snabb lösning från läkare som e mer intresserad av att forska kring riktiga psykfall än att lyssna på nå liten unge m töntproblem =)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nykterist:
he he har redan glömt bort frågorna och scrollade ner precis men aa jag har tagit och tar de borde ses som en sista utväg tror jag men de kan göra gott för oss med djup depression dock måste man vara beredd att ge det en chans och inte ge upp innan det har gått typ ett halvår för då är det inte lönt att börja alls och nej jag orkar inte skiljetecken

Jag tänker mer på hur anti-depressiva påverkar hjärnan och att jag hört och läst mycket om att man kan bli kroniskt deprimerad av dessa medel. Jag tror absolut att de med djupare depressioner behöver något som höjer humöret med mera, men funderar på om anti-depp är vägen liksom. Det är ganska tråkigt att sabba hjärnan (signalsubstanserna kan sluta produceras) för alltid pga mediciner. (Hade mer än gärna slutat med min anti-depressiva men klarar inte av det)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten:

Jag tänker mer på hur anti-depressiva påverkar hjärnan och att jag hört och läst mycket om att man kan bli kroniskt deprimerad av dessa medel. Jag tror absolut att de med djupare depressioner behöver något som höjer humöret med mera, men funderar på om anti-depp är vägen liksom. Det är ganska tråkigt att sabba hjärnan (signalsubstanserna kan sluta produceras) för alltid pga mediciner. (Hade mer än gärna slutat med min anti-depressiva men klarar inte av det)

som jag har förstått det är poängen bara att man ska ta dem under en period, ungefär ett år, så att hjärnan lär sig att producera ämnena i rätt dos av sig själv. men visst, om något annat alternativ som hjälper dyker upp...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nykterist:

som jag har förstått det är poängen bara att man ska ta dem under en period, ungefär ett år, så att hjärnan lär sig att producera ämnena i rätt dos av sig själv. men visst, om något annat alternativ som hjälper dyker upp...

Kanske, tråkigt om hjärnan dock slutar producera dessa ämnen av sig själv på grund av medicinen. Dvs att hjärnan vänjer sig vid hjälpen att producera och förlorar den egna kapaciteten. (Gräs hjälper mot depressioner och ångest men är ju inget alternativ till befolkningen för tillfället)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten:

Kanske, tråkigt om hjärnan dock slutar producera dessa ämnen av sig själv på grund av medicinen. Dvs att hjärnan vänjer sig vid hjälpen att producera och förlorar den egna kapaciteten. (Gräs hjälper mot depressioner och ångest men är ju inget alternativ till befolkningen för tillfället)

tänker nog bara fokusera på hur det hjälper mig för tillfället och förlita mig på goda hederliga placebo ifall det går fel i hjärnan =)))


   
SvaraCitera

FruLiten:

Hade du svårt att sluta med dina anti-depressiva efter första gången? Jag har ätit i massvis med omgångar och upplever att det blir värre ju fler olika preparat de vill stoppa i mig.

nä det tycker jag inte! dock blev det långsamt värre och värre och efter typ 3 månader mådde jag piss


   
SvaraCitera

var dock annat som var jobbigt då som jag tror triggade rätt mycket


   
SvaraCitera