Aviseringar
Rensa alla

Anti-skola. Hoppa av gymnasiet?


Ämnesstartare

Har återkommit till detta eviga anti-skolan ända sedan jag började gymnasiet för 1½ år sedan, ständigt vacklat i om jag ska hoppa av eller inte.

Ett dampigt, väldigt subjektivt utdrag ur mitt blogginlägg;

Varför hoppar jag inte bara av?

Ångest.
Är det vad svenska skolan vill uppnå?
Grattis.
Det är det enda jag känner av.
Skolor.. se till elevens bästa?
Jag har då aldrig gått på en sån.
Det handlar om statistik, prestige, sen får det kosta vad det vill.
Skola jag känner noll förtroende för.
Vuxna jag känner noll förtroende för.
Alla är lojala ett skolsystem som kan ta sig i röven.
Lärare? Mentor? Kurator? Alla är lojala rektorn,
och rektorn i sin tur är problemet från första början.

Sverige, utbildning, Isabelle.
Helvete vad osynkat.

Skola går bara helt enkelt inte för mig.
Har väl gjort det en gång i tiden.
Men fan vad alla broar är brända.
Brukar säga att jag inte tror mer på skolan än vad jag tror på gud, och jag är så gott som ateist 🙂

Jag är underpresterande med potential.
Potential som togs ifrån mig första dagen på den där skolan.
Nu går jag istället och fylls om på nytt av otillräcklighet.

Hela det här skolsystemet är uppbyggt på otillräcklighet.
För tanken är att jag ska uppoffra mitt liv för att räcka till.

Återkommer till; varför hoppar du inte bara av?

Nej, jag kan inte.
Jag är så förjävligt jävla envis.
Och jag vill hellre gå klart och hata.
Än avbryta och hata något som inte fick något slut.
Men det går ju för i helvete inte.
Jag är så anti, så anti.
Så det slår tillbaka på mig själv.

Varför lär vi? Varför lär vi?

NÄR VI INTE ENS LÄR.

Demokratiskt samhälle?
När vi tappat allt inflytande och bara följer strömmen?
Demokratiskt samhälle?
När vi låter en majoritet bestämma åt oss? För att vi inte vet vad vi tycker, eller att vi ens får tycka.
Demokratiskt samhälle?
När utbildning erbjuds i form av paket som man inte har någon aning om vad det är i förrän det är för sent, och man inte kan göra något åt saken.
Demokratiskt samhälle?
När man anses ställa till det, för att man vill ha inflytande över sitt eget liv?

Vi är för fan hjärntvättade allihopa! Till att göra precis som andra säger. Ju mindre eget tänkande, desto lättare. Klart alla är nöjda och glada, eftersom de inte vet om att man kan eller får vara annat. DE HAR ALDRIG FÅTT FÖRMÅGAN ATT TÄNKA SJÄLVA, ELLER KÄNNA EFTER SJÄLVA. ETT BARN FÖDS MED 100 SPRÅK, BERÖVAS 99 AV DEM. Jag stödjer inte detta. Inte någonstans. Jag vill ha utbildning. Men fan inte den här!


   
Citera

Det var en gång en svag människa...

Grattis. Du har verkligen lyckats. Fortsätt skylla din otillräcklighet på alla andra, så skall du se att du kommer att lyckas i framtiden.


   
SvaraCitera

lamt. läs en bok.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Amsle:

Det var en gång en svag människa...

Grattis. Du har verkligen lyckats. Fortsätt skylla din otillräcklighet på alla andra, så skall du se att du kommer att lyckas i framtiden.

sarkofag:

lamt. läs en bok.

Haha tack! Söta ni är 🙂[love]


   
SvaraCitera

det där var väldigt innehållslös kritik


   
SvaraCitera

Bry dig inte om vad dom skrev, även fast det förmodligen är grymt svårt och redan sårat.

Jag tycker att du ska prata med den läraren som du har mest förtroende för och berätta vad dina problem med just skolan är. Du behöver ju inte dra in sådant som rör privatlivet och inte alls har något med skolan att göra. Utan mest försöka fixa en plan som fungerar för dig. Det kan vara svårt att få med alla lärare, men bara du får med dig en så har du ju vunnit lite iaf.

Lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Underlig:

Bry dig inte om vad dom skrev, även fast det förmodligen är grymt svårt och redan sårat.

Vet vad folk tycker och tänker, härdad, så ingen fara =)

Underlig:

Jag tycker att du ska prata med den läraren som du har mest förtroende för och berätta vad dina problem med just skolan är.

Underlig:

Utan mest försöka fixa en plan som fungerar för dig.

Jag har en operation i full rulle med alla ovannämnda. Rektor, mentor, studievägledare, kurator. Hade nyligen ett möte. Den enda som fick en syl i vädret av dem var rektorn däremot. Hon idiotförklarade i princip sina anställda och härskartekniker flög lite snyggt hejvilt sådär 🙂 Låt oss säga såhär.. hon är inte kvar efter sommarn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viljans Triumf:

det där var väldigt innehållslös kritik

?
Det är ett blogginlägg, dvs ett sånt man skriver lite vad man vill i, exempelvis tankar, känslor och åsikter. Sen om det är kritik eller inte, och vilken grad struntar jag fullständigt i.


   
SvaraCitera

Isabelle021:

hon är inte kvar efter somm

Ah okej, blir det bättre för dig då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Underlig:

Ah okej, blir det bättre för dig då?

Blir nog bättre för alla, skulle jag gissa.


   
SvaraCitera

Isabelle021:

Blir nog bättre för alla, skulle jag gissa.

Bra, om du också inkluderas i "alla"! 🙂


   
SvaraCitera

Det där var inte så mycket till diskussionsunderlag. Exakt vad är det som gör att skolan inte fungerar för dig?


   
SvaraCitera

Isabelle021:

Det är ett blogginlägg, dvs ett sånt man skriver lite vad man vill i, exempelvis tankar, känslor och åsikter. Sen om det är kritik eller inte, och vilken grad struntar jag fullständigt i.

håll det då i din blogg, inte på ett diskussionsforum


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det var ren jävla tom rapparkalja hoppa av då det är inte direkt så att nån här bryr sig[tired]


   
SvaraCitera

Isabelle021:

Det är ett blogginlägg, dvs ett sånt man skriver lite vad man vill i, exempelvis tankar, känslor och åsikter.

Har hört att blogginlägg hör hemma i bloggar, inte i diskussionsforum.
Varsågod.


   
SvaraCitera