Aviseringar
Rensa alla

Anti-sociala medier - människor, finns det några?


mynona

djupa samtal kan man ha på social medier också. 
jag är inte särskilt hysterisk kring sociala medier dock, som många är, och ser också det där som motbjudande. 
jag använder sociala medier mest som ett sätt att upprätthålla kontakten med folk när jag inte kan träffa dem irl. jag lever inget offentligt liv med statusuppdateringar etc, sånt är bara stressande och ointressant


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anonym001:

Innan klarade man ju sig gott och väl med endast nyheterna på TV och aftonbladet på datorn. Varför ska man ha 50 "medie" appar bara för att få veta när och var Pelle tappade sin plånbok. 

man har "klarat sig gott" på pinnar och frön också, betyder inte att det är nice.

men jag vill inte försvara sociala medier och mångas nuvarande missbruk av det, tror bara inte att det är en riktig lösning att utesluta något så stort och betydelsefullt ur ens liv.

tog även upp en fördel, så är inte som att jag vill fördöma idén totalt. bara problematisera lite.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

thl*kt N.:

man har "klarat sig gott" på pinnar och frön också, betyder inte att det är nice.

men jag vill inte försvara sociala medier och mångas nuvarande missbruk av det, tror bara inte att det är en riktig lösning att utesluta något så stort och betydelsefullt ur ens liv.

tog även upp en fördel, så är inte som att jag vill fördöma idén totalt. bara problematisera lite.

Precis, men jag tycker bara det har gått så långt med all teknik. Känns dock som att fler och fler börjar inse det här nu. 


   
SvaraCitera

Jag är emot att vi ska göra allt digitalt


   
SvaraCitera
soviet

använder inte sociala medier o har aldrig använt. tycker inte om det. allt känns så fake där. finns ju säkert bra saker också men inget som jag är i behov av. håller kontakten med mina vänner o släktingar på andra sätt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

thl*kt N.:

ja det är klart, min poäng består inte i att sociala medier existerar (det gör det totalt ointressanta gasmolnet Q8163-8274 i galax B9801378 också) utan i att sociala medier är viktiga och angelägna för människor och präglar den mänskliga tillvaron idag och i framtiden. de är alltså viktiga för omvärldsorientering. många saker man blundar eller sorterar bort för kan vara oviktiga för omvärldsorientering. hade du nämnt något sådant hade jag inte haft någon invändning.

Så vad hittar du på facebook som jag inte kan hitta via nyheter, kollegor, mail, rss, eller irc? Antagligen absolut ingenting av relevans.Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Så vad hittar du på facebook som jag inte kan hitta via nyheter, kollegor, mail, rss, eller irc? Antagligen absolut ingenting av relevans.Glad

du hittar mönster som styr hur människor tänker 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

thl*kt N.:

du hittar mönster som styr hur människor tänker 

Oj, och hur applicerar du dessa i din vardag? Några konkreta exempel på hur du använt dig av facebook-specifika mönster idag för att göra något viktigt i ditt liv?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Oj, och hur applicerar du dessa i din vardag? Några konkreta exempel på hur du använt dig av facebook-specifika mönster idag för att göra något viktigt i ditt liv?

nä inget direkt konkret men jag är iaf inte lika mentalt bortkollrad som du att döma av denna diskussion och den förra 😀 (sry) dock svårt att säga om det har med facebook att göra, troligen ej.

kan du inte ens medge att man går miste om praktisk och kontextuell kunskap kring ett stort fenomen ifall man bortser från detta stora fenomen till förmån för egna projekt? jag medgav från början att det är just till förmån för egna projekt och att man har nåt att vinna. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har vänner som inte är reggade på facebook, dom i sin tur har vänner som inte är reggade på facebook eller håller på med sociala medier öht så ja, det finns definitivt. Jag tror att antalet människor som skyr sociala medier helt är fler än vad dom flesta tror för att... ja dom syns ju inte ^^

Hjärta


   
SvaraCitera
time
 time

thl*kt N.: jag är iaf inte lika mentalt bortkollrad som du att döma av denna diskussion och den förra

Det finns schyssta sätt att prata med folk på, och sen finns det det sätt du valde att uttrycka dig på här. Försök välja det första alternativet i framtiden, att du tilltalar folk som inte håller med dig på det här sättet oavsett om det gäller Facebook eller politik är inte okej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Det finns schyssta sätt att prata med folk på, och sen finns det det sätt du valde att uttrycka dig på här. Försök välja det första alternativet i framtiden, att du tilltalar folk som inte håller med dig på det här sättet oavsett om det gäller Facebook eller politik är inte okej.

"(sry)" = "min avsikt är inte att kränka nån även om just dessa ord kan låta så"

vad skulle jag annars mena?

syftar på att han bevisligen inte ser enkel logik, inget personligt och inget som har med skilda åsikter att göra.

vid närmare eftertanke hade jag kunnat skriva "lite knasig" eller "inte hänger med i svängarna riktigt" istället och det hade nog inte misstolkats som otrevligt av någon men vad är poängen? kan folk chilla istället. jag la ju till en glad gubbe och en ursäkt och diskussionstonen är sansad och allting.

jag väljer slutsatsen att alla i hela världen konspirerar mot mig.


   
SvaraCitera
time
 time

thl*kt N.: syftar på att han bevisligen inte ser enkel logik, inget personligt och inget som har med skilda åsikter att göra.

Det är den här arrogansen jag syftade på som kan upplevas som rätt inbiten passiv aggressivitet. Kanske det vore bättre om du inte utgick från att världen var en idiotisk konspiration mot ditt enorma intellekt.

Edit: Nu lät jag ju jag väldigt otrevlig själv men jag känner mig som en trött småbarnsmamma som har sagt åt dig att ta på dig overallen för att det är trettio minusgrader fem gånger nu och ungen vägrar lyssna så en liten del tänker att okej då får den väl frysa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Det är den här arrogansen jag syftade på som kan upplevas som rätt inbiten passiv aggressivitet. Kanske det vore bättre om du inte utgick från att världen var en idiotisk konspiration mot ditt enorma intellekt. 

men jag behöver ha en oförskämd osympatisk attityd som förklarar och legitimerar den avgrundsdjupa ångesten 🙁 låt mig 

behöver det där verkligen vara arrogans dock? tänk dig att du försöker förklara "1+1=2" för nån som vägrar ta in det. skulle du säga att den är blind för enkel logik eller att du är arrogant? 

tänk om det faktiskt är så att han helt enkelt missar poängen. varför utgå från att jag är arrogant tillsvidare?

kan man inte kalla aristoteles själv för arrogant när han tror att han missar absolut ingenting av att exkludera samtida populärkultur från sitt medvetande?

osv osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

thl*kt N.: jag medgav från början att det är just till förmån för egna projekt och att man har nåt att vinna.

För egna projekt? Hur har du använt detta på sistone på ett sätt jag omöjligen kan göra utan facebook?Glad

Problemet är att folk försöker hitta ursäkter för sig själva för att facebook skulle vara nyttigt för dem. Visst finns det positiva egenskaper hos facebook, men det är inget så är så enormt unikt att man som person absolut måste använda just den tjänst för att inte gå miste om viktig praktisk kunskap.

Då tror jag att man helt enkelt blundar för alla de andra alternativ som finns, man ger upp och tar den enklaste vägen för alla andra gör det.


   
SvaraCitera