Aviseringar
Rensa alla

Anti Static Wrist


Ämnesstartare

Tjena, jag har idag köpt ett Antistatisk armband som jag ska använda för att byta en del i datan. Men när jag öppnar den så ser jag att i slutet är det en krokodilklämma och därför vill jag ha er hjälp för att veta vart man ska klämma fast den?


   
Citera

LillP:

Men när jag öppnar den så ser jag att i slutet är det en krokodilklämma och därför vill jag ha er hjälp för att veta vart man ska klämma fast den?

Den skall jordas. Du kan sätta den i ett element, en diskbänk, eller jord-delen av ett jordat eluttag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Du kan sätta den i ett element, en diskbänk, eller jord-delen av ett jordat eluttag.

Men asså på ett video i youtube står det att man kan sätta den någonstans på chassinet.


   
SvaraCitera

LillP:

Men asså på ett video i youtube står det att man kan sätta den någonstans på chassinet.

Om chassit är jordat kan du göra det, det kan vara enklare och inte lika långt att nå. Men då måste som sagt först jorda ditt chassi.

Protip: Tro inte på allt du ser på youtube, läs instruktionerna istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Tro inte på allt du ser på youtube, läs instruktionerna istället.

gjorde ju det.


   
SvaraCitera

LillP:

gjorde ju det.

Bra, följ dom så ordnar det sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Bra, följ dom så ordnar det sig.

Roger that


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Om chassit är jordat kan du göra det, det kan vara enklare och inte lika långt att nå. Men då måste som sagt först jorda ditt chassi.

Chassit behöver väl inte vara jordat? Om du sätter klämman i chassit så får väl du och chassit med komponenter samma laddning? Och om du jordar dig bör väl även chassit jordas? Är inte särskilt kunnig om ESD men så har jag förstått det.


   
SvaraCitera

Ire_:

Chassit behöver väl inte vara jordat? Om du sätter klämman i chassit så får väl du och chassit med komponenter samma laddning?

Helt rätt, men om du tar i en komponent som inte har samma potential som chassit, som då du installerar ett nytt ram-minne, då kommer du och chassit att ladda ur till minnet för att erhålla en jämn potential, och då kan minnet vara kört. Det är dock bättre än ingenting.

Ire_:

Och om du jordar dig bör väl även chassit jordas

Det är sant, alltså, chassit behöver bara jordas om du själv inte är jordad utan bara kopplad till chassit, det blir enklare så om armbandet är för kort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Helt rätt, men om du tar i en komponent som inte har samma potential som chassit, som då du installerar ett nytt ram-minne, då kommer du och chassit att ladda ur till minnet för att erhålla en jämn potential, och då kan minnet vara kört. Det är dock bättre än ingenting.

Om nåt nytt ska in så har jag en esd-matta som jag lägger allt på och kopplat till chassit men ska jag bara in och peta på nåt brukar jag bara ha ett armband. Jobbigt det där med ESD.


   
SvaraCitera

Ire_:

Om nåt nytt ska in så har jag en esd-matta som jag lägger allt på och kopplat till chassit men ska jag bara in och peta på nåt brukar jag bara ha ett armband. Jobbigt det där med ESD.

Ja mattor är behändiga. Själv använder jag sällan esd-skydd, väldigt dumt, även om risken är liten.


   
SvaraCitera

Brukar vara en frekvent elementsmekare om jag ska pilla i datorn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

även om risken är liten.

skulle inte säga att den alltid är liten. beror ju på omständigheterna. på ett ställe jag jobbade på gick alla och laddade upp sig och man fick stötar hela tiden. jag vägrade att sätta i nya minnen där.


   
SvaraCitera
Åtta

Jag har aldrig någonsin använt ett esd-skydd när jag har pillat i datorer. Klarar inte komponenterna av lite statisk elektricitet så är de inte manliga nog för mig i alla fall.


   
SvaraCitera

Ire_:

skulle inte säga att den alltid är liten. beror ju på omständigheterna. på ett ställe jag jobbade på gick alla och laddade upp sig och man fick stötar hela tiden. jag vägrade att sätta i nya minnen där.

Det värsta med esd är ju att skadorna kan ligga latent under en ganska lång tid.


   
SvaraCitera