Aviseringar
Rensa alla

Antidepp = viktuppgång?


Ämnesstartare

Ska kanske börja äta antidepp, vill isf ha SSRI. Men om jag känner mig själv så kan jag inte ta dem om jag kommer gå upp i vikt. Läste nyss på forum och alla sa att de hade gått upp 20-30 kg på bara några månader!
Jag är livrädd.
Varför går man upp av dem!?
hheeeellppppPPppPP


   
Citera

du vill ha dom men du vill inte ha dom? [tard]


   
SvaraCitera

suget efter mat ökar
och så blir man helt salig av maten
och så äter man lite till
och ja, så går det


   
SvaraCitera

20-30 låter väldigt överdrivet men upp går man av en del. Tala med din läkare, de finns en del som inte påverkar vikten nämnvärt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

du vill ha dom men du vill inte ha dom? [tard]

jag ser det lite som en sista utväg. vill inte ta piller egentligen men jag kommer gå under om det inte händer något snart
men kommer nog må ännu sämre om jag blir ännu fetare [sad]

Humphrey:

suget efter mat ökar
och så blir man helt salig av maten
och så äter man lite till
och ja, så går det

många verkade syfta på att man av själva substansen gick upp, alltså att den gjorde något med förbränningen eller ökade insulin


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

20-30 låter väldigt överdrivet men upp går man av en del. Tala med din läkare, de finns en del som inte påverkar vikten nämnvärt.

nej det verkade väldigt vanligt med de siffrorna. sedan är det ju självklart ett selektivt urval som lockas till forumtråden men ändå, blev skrajjjj

men det verkar ju vara väldigt personligt. jag vill bara veta hur jag ska undvika det


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

men det verkar ju vara väldigt personligt. jag vill bara veta hur jag ska undvika det

Genom empiriska undersökningar kan jag säga att man undviker det precis som man undviker andra viktuppgångar, bra kost och motion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Genom empiriska undersökningar kan jag säga att man undviker det precis som man undviker andra viktuppgångar, bra kost och motion.

okej för så länge det handlar om kalorier in och ut som men vanlig viktkontroll är det inget problem. vill inte att det ska mixa med min förbränning/matsmältning/insulinnivå bara


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

Ska kanske börja äta antidepp, vill isf ha SSRI. Men om jag känner mig själv så kan jag inte ta dem om jag kommer gå upp i vikt. Läste nyss på forum och alla sa att de hade gått upp 20-30 kg på bara några månader!
Jag är livrädd.

har en vän som äter antidepp, hon är sjukt smal. Tror hon väger runt 50 kg till sina 180 cm, utan tecken på att lägga på sig. Tror det är ganska individuellt, men hon är bevis på att det inte nödvändigtvis innebär viktuppgång.


   
SvaraCitera

Ja, det finns vissa sorter som man lättare går upp av, remeron har jag hört. Men annars brukar neuroleptika vara största viktboven och den kan joxa med förbränningen, så utan att äta mkt kan man gå upp snabbt på kort tid.
Jag har ätit Zoloft, och gick inte upp något alls.


   
SvaraCitera

Man går inte upp i vikt av antidepressiva, detta är en väletablerad myt. Vad jag förstår kan det mixtra med aptiten och påverka en på likartade sätt, men man kan inte gå upp i vikt och skylla på medicinen. Tjugo till trettio kilo är absurt eftersom du märker ifall du börjar gå upp och då torde lägga om dina vanor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

men hon är bevis på att det inte nödvändigtvis innebär viktuppgång.

okej skönt

Moffin:

Jag har ätit Zoloft, och gick inte upp något alls.

hört att zoloft ska vara bra på det sättet

Nachac:

Vad jag förstår kan det mixtra med aptiten och påverka en på likartade sätt, men man kan inte gå upp i vikt och skylla på medicinen.

okej. det låter ju bra men man vill ju inte vara ständigt superhungrig även fast man äter massa. inte konstigt om man går upp då.

har hört att fluoxetin ska vara något man ger till bulimiker för att minska risk för hetsning och så, ska föreslå det


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

okej. det låter ju bra men man vill ju inte vara ständigt superhungrig även fast man äter massa. inte konstigt om man går upp då.

Spekulerar vilt, men eftersom tanken är att man ska bli lite gladare är det ju inte helt omöjligt att medicinen fuckar med belöningssystemet och det därför helt enkelt känns bättre/godare/behagligare att äta. Annars, en annan effekt jag har förstått är välanvänd, är att man allmänt dövas och då kan det ju också tänkas att man inte känner mättnadskänslan ordentligt.

Tycker det hela låter rätt läskigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Spekulerar vilt, men eftersom tanken är att man ska bli lite gladare är det ju inte helt omöjligt att medicinen fuckar med belöningssystemet och det därför helt enkelt känns bättre/godare/behagligare att äta.

tycker också att det är ganska läskigt. tar liksom aldrig ens värktabletter för jag vill vara "ren" från saker som kan påverka mig. äter iofs järn, ppiller och så.

Ofta är ju ett tecken på depression aptitlöshet och viktnedgång men inte för mig. jag är hungrig av mig och har inte gått upp/ner. jag hoppas att de som säger att de gått upp 10 kg på två månader är såna som tidigare saknat aptit och liksom fått tillbaka glädjen för mat och ätande.

men jag vet inte, jag skulle inte klara att gå upp såna mängder i vikt. då slutar jag direkt


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

tycker också att det är ganska läskigt. tar liksom aldrig ens värktabletter för jag vill vara "ren" från saker som kan påverka mig. äter iofs järn, ppiller och så.

Ungefär samma här. Tog dock huvudvärkstabletter under min senaste förkylning, som var av monstruösa proportioner, men det var i princip första gången.

Postlapsaria:

Ofta är ju ett tecken på depression aptitlöshet och viktnedgång men inte för mig. jag är hungrig av mig och har inte gått upp/ner.

Då lär det ju vara lugnt.


   
SvaraCitera