Aviseringar
Rensa alla

antika, licensfria skjutvapen


Ämnesstartare

Leijonsparf:

och att hålla i ett föremål är i sig inte ett hotfullt beteende, även om det råkar vara ett gevär.

Säg detta till farbror blå när han kommer [crazy]


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

nej, samt tramslag.

Okej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

jodå. det kan köpas över disk om så är.

Är lincensbelagt, du måste ha licens för krutladdat vapen för att få köpa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vill ha en westernpistol som prydnad, man måste dock ha licens för dessa 🙁 Så länge dom är pluggade borde det vara okej tycker jag :<


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Floppsen:

Om du går in på en krog och du säger nått minsta lilla uppkäftigt och har en pistol i byxlinningen så uppfattas givetvis det som ett hot

då är det bra att jag är mycket artigt lagd.

Floppsen:

Vapnet blir förmodligen beslagtagit på plats i varje fall [no-no]

fast då har jag i alla fall sprungit runt med den ett tag, och kan de inte döma mig för något så får jag ju tillbaks den, för kommande äventyr.

Floppsen:

Och som sagt, är det krutladdat, brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor

fast det tror jag inte. mängderna är rätt obetydliga.

isola:

Säg detta till farbror blå när han kommer [crazy]

absolut. att stora, starka poliser känner sig hotade av en kille med ett uråldrigt skjutvapen kan inte förklaras som något annat än ett missförstånd. jag är mycket vänligt lagd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

fast vapnet i fråga är ju uttryckligen undantaget från vapenlagen. hade de vanliga reglerna gällt så hade det ju varit olagligt utan licens alldeles oavsett om det var oladdat och förvarades i ett låst vapenskåp.

Vår kära lagbok har många brister och lämnar mycket till var mans tolkning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Floppsen:

Är lincensbelagt, du måste ha licens för krutladdat vapen för att få köpa.

osanning, det går både att tillverka själv och att köpa, helt utan pappersarbete inblandat.

Kablash__:

Vill ha en westernpistol som prydnad, man måste dock ha licens för dessa 🙁 Så länge dom är pluggade borde det vara okej tycker jag :<

pluggade vapen är det ju fritt fram att köpa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

absolut. att stora, starka poliser känner sig hotade av en kille med ett uråldrigt skjutvapen kan inte förklaras som något annat än ett missförstånd. jag är mycket vänligt lagd.

Syftade på om du sprang runt och viftade med det på stan, tror nog att det skulle kunna resultera i en omhändertagning av både dig och vapnet faktiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Vår kära lagbok har många brister och lämnar mycket till var mans tolkning.

fast just detta är inte upp till tolkning. det står uttryckligen att skjutvapen tillverkade före 1890, som inte använder gastäta enhetspatroner, är undantagna från lagen.

isola:

Syftade på om du sprang runt och viftade med det på stan, tror nog att det skulle kunna resultera i en omhändertagning av både dig och vapnet faktiskt.

självklart skulle jag bli omhändertagen, frågan är ju om jag skulle kunna dömas för något brott.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

pluggade vapen är det ju fritt fram att köpa.

Nej man måste väl ha licens för dem också, har jag läst iaf ;O


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

självklart skulle jag bli omhändertagen, frågan är ju om jag skulle kunna dömas för något brott.

Beror kanske på ditt sinnestillstånd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

osanning, det går både att tillverka själv och att köpa, helt utan pappersarbete inblandat.

Går att tillverka men olagligt utan tillstånd.
Går att köpa, med tillstånd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

som det står i lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål, knivlagen i daglig mun
"3 § I fråga om vapen och andra föremål som vapenlagen (1996:67) är tillämplig på gäller föreskrifterna där i stället för denna lag. Lag (1996:69"

Allt som ämnas att användas som gatustridsvapen är ju ett brott mot knivlagen. Så har jag en phillipsetta (en smal kryssmejsel för er som inte förstår), för att jag jobbar som elektriker är helt okej. Har jag den i fickan för att jag har hjälpt mamma att sätta upp en diskbänk är det okej.
Men har jhag den för att jag ska sticka ner kjell kriminell med den så är det ett lagbrott att bära mejseln.

Annars är ju nödparagrafen ganska bepasslig.
Dvs att man gör en olaglig handling för att skydda egendom och person från skada.

Dock så är fungerande svartkrutsvapen som är tillverkade före 1890 både ovanliga och ganska dyra, så det är inget som gemene man kommer köpa.
precisionen är inte heller något under.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kablash__:

Nej man måste väl ha licens för dem också, har jag läst iaf ;O

knepigt. det finns ju en hel del replikor av moderna vapen som säljs som i princip är permanent oskadliggjorda på ett eller annat sätt, och jag har även läst om luftpistoler som är byggda på skarpa vapen.

isola:

Beror kanske på ditt sinnestillstånd.

att vara festlig är inte ett brott. någonsin.

Floppsen:

Går att tillverka men olagligt utan tillstånd.
Går att köpa, med tillstånd.

fast fortfarande, osanning. det fanns på svenskakemi förut, att beställa, hittar dock ingen produktlista nu.

tradet:

Dock så är fungerande svartkrutsvapen som är tillverkade före 1890 både ovanliga och ganska dyra, så det är inget som gemene man kommer köpa.

visst är priset lite begränsande, men många av de fungerande pjäser som finns kvar är ju långt ifrån värdefulla samlingsföremål, även om de fungerar. och tillgången är ändå rätt stor, så att hitta en är ju inte mycket svårare än att ha nog mycket pengar när någon kommer ut på marknaden, dvs några gånger i veckan.

tradet:

precisionen är inte heller något under.

fast jag hade ju inte tänkt döda folk med den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

fast fortfarande, osanning. det fanns på svenskakemi förut, att beställa, hittar dock ingen produktlista nu.

Testa att använda google en gång. Som sagt, det finns att köpa. Dock så krävs tillstånd för att köpa...


   
SvaraCitera