Aviseringar
Rensa alla

Antimobbning historier


Ämnesstartare

Här vill jag att ni tar fram och berättar om historier där ni eller någon ni känner satt stopp för mobbning som förekommit..

Blir riktigt glad om ni delar med mer, hoppas på att sånt här ökar..


   
Citera
Ämnesstartare

Tror knappt det förekommer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingen ingrep när jag blev mobbad. Däremot gjorde jag det när jag såg att mobbarna gav sig på en fyra år yngre flicka, som precis som jag hade utländskt påbrå (vilket var väldigt sällsynt på vår skola). Minns jag rätt så hade hon invandrat från Irak. De gick fram till henne och slängde ur sig saker om hur hon var "hårig, äcklig och inte kunde svenska". Brukade aldrig säga ifrån när de mobbade mig, ignorerade det mest så gott jag kunde, men när jag såg den här lilla flickan - som då gick i femman - bli utsatt för så fruktansvärda kränkningar, så kunde jag inte låta bli. Jag gjorde egentligen inte så mycket, gick bara fram till dem, sa åt mobbarna att de var dumma som gav sig på en så mycket yngre flicka på det där viset, och så tog jag flickan i handen och gick därifrån.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag blev misshandlad på skolgården och ingen gjorde något.

Jag hade slagit ner varenda unge för att de inte ingrep ifall jag hade en tidsmaskin. Glad


   
SvaraCitera

Jag mobbade en kille eller faktiskt en hel klass för att de var så jävla kaxiga.


   
SvaraCitera

En gång för länge sedan var det en person som blev nertryckt i toan (eller något i den stilen, minns ej detaljerna) av en annan person. Jag brottade ner den andra personen. Efter det hamnade jag dessutom i konflikt med den andra personen (regelbundna slagsmål), tills jag flyttade från staden ett år senare av andra anledningar.

I övrigt har jag varit för feg för att ingripa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingrep en gång när en grupp var på en individ på en skolgård, gick sj på den skolan men högre årsklass. 

hade inte vågat gå in på skolgård idag om jag råkade se ngt sånt pga.. man vill ju inte bli känd som obehaglig peddogubbe lr ngt 🙁  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
Ingrep en gång när en grupp var på en individ på en skolgård, gick sj på den skolan men högre årsklass. 

hade inte vågat gå in på skolgård idag om jag råkade se ngt sånt pga.. man vill ju inte bli känd som obehaglig peddogubbe lr ngt 🙁  

Fast det blir man ju inte bara för att man går in och sätter stopp för mobbningen, pedofili är ju en helt annan sak. Jag tror nog inte ens att någon skulle tänka så, annars är det dom som är sjuk i huvudet, riktigt sjuk. 

Riktigt bra gjort av dig och gud vad man ska känna sig stolt efteråt, jag har aldrig hamnat i den situation där jag sett någon som blivit mobbad men har själv varit utsatt och då hade jag en gammal kompis som stod upp för mig och de gjorde även min kusin en gång. Jag är sjukt tacksam för det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snoret:
Ingen ingrep när jag blev mobbad. Däremot gjorde jag det när jag såg att mobbarna gav sig på en fyra år yngre flicka, som precis som jag hade utländskt påbrå (vilket var väldigt sällsynt på vår skola). Minns jag rätt så hade hon invandrat från Irak. De gick fram till henne och slängde ur sig saker om hur hon var "hårig, äcklig och inte kunde svenska". Brukade aldrig säga ifrån när de mobbade mig, ignorerade det mest så gott jag kunde, men när jag såg den här lilla flickan - som då gick i femman - bli utsatt för så fruktansvärda kränkningar, så kunde jag inte låta bli. Jag gjorde egentligen inte så mycket, gick bara fram till dem, sa åt mobbarna att de var dumma som gav sig på en så mycket yngre flicka på det där viset, och så tog jag flickan i handen och gick därifrån.

Creds till er som gjort detta! Måste kännas helt fantastiskt.. Hoppas att man kan få fler att våga säga ifrån! 


   
SvaraCitera

Jag ingriper alltid om jag ser att någon blir mobbad eller retad.


   
SvaraCitera

snoret: och så tog jag flickan i handen och gick därifrån.

Fint 

Minns att jag en gång stoppade ett gäng som mobbade en flicka i grundskolan. Stod även upp mot kompisarna som sa åt mig att bara strunta i det, läxade upp dem. 

Om jag någon gång behöver argumentera mig in till paradiset så ska jag spela upp detta 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

VirginSteele: Fast det blir man ju inte bara för att man går in och sätter stopp för mobbningen, pedofili är ju en helt annan sak. Jag tror nog inte ens att någon skulle tänka så, annars är det dom som är sjuk i huvudet, riktigt sjuk.

Många tänker så, väldigt många. Brukar ej vara tillåtet att äntra skolgårdar heller under skoltid. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Var aldrig så att jag upptäckte mobbning och aktivt satte stopp för det. Men däremot använde jag nog ofta min egna ställning till att vara snäll mot folk som var ensamma och retade så att dessa kunde bli mer accepterade. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Många tänker så, väldigt många. Brukar ej vara tillåtet att äntra skolgårdar heller under skoltid. 

Då är det ju enbart dom som tänker sexuella tankar när det kommer till barnen i sådana här situationer, en normal person gör det inte och definitivt inte när någon försöker sätta stopp för att ett barn  blir mobbad. En person som misstänker att en annan person har sexuella tankar enbart för att den närmar sig ett barn är inte mentalt frisk. Jag tror nog ändå att det finns undantag om man ser någon som blir mobbad och ingen lärare befinner sig på pats och lägger märke till det, då ska man snarare vara glad att någon vuxen kommer och ingriper. Jag skulle då inte tveka en sekund på att göra det.


   
SvaraCitera
höna

jag sa till mina kompisar som inte villa ha med min lilebror i leken att om inte han fick va me ville jag inte leka med dom

hade mer swag nör jag var liten än nu


   
SvaraCitera