Aviseringar
Rensa alla

antingen är man mätt eller så är man inte


Ämnesstartare

Storchen84:

Brukar man? Jag hade problemet att jag alltid åt tills hungern inte kändes mer. Och då blev jag på tok för mätt. Ja, för mätt. Jag mår mycket bättre sedan jag börjat äta mindre och fortfarande känner hungern men inte äter mer. För som sagt så försvinner den efter ett tag.

Men då är du ju inte mätt. "Är du mätt?" är en ja eller nej-fråga. [crazy]

Storchen84:

Så proppmätt eller för mätt kan man definitivt vara.

Proppmätt, ja. Men för mätt är ju när man vill lämna bordet lite hungrig, vilket är jättebra om man är överviktig men inte när man är underviktig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Nä, men då finns det ju olika steg av mättnad!

ja men det är ju fortfarande en ja eller nej-fråga.
antingen har du tillfredsställt din hunger eller så är du fortfarande hungrig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Men för mätt är ju när man vill lämna bordet lite hungrig

isola:

Vad är det för dumheter att säga att man är rädd för att bli väldigt mätt.

Kanske bara ett annat sätt att säga att man är rädd för att bli proppmätt/för mätt?

isola:

vilket är jättebra om man är överviktig men inte när man är underviktig.

Och om man är normalviktig då och inte vill gå till att bli överviktig?

isola:

antingen har du tillfredsställt din hunger eller så är du fortfarande hungrig.

Fast det är ju inte så lätt. Jag tycker inte det i alla fall. Inte för att jag någonsin blir frågar om jag är mätt, men frågar nån så kan jag inte bara svara ja eller nej, för det är inte en ja eller nej fråga. Man kan vara tillfreds utan att vara mätt - just för att man inte vill bli för mätt, men man är ändå fortfarande hungrig. Alltså är det snarare en ja, nej eller nja-fråga.

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Kanske bara ett annat sätt att säga att man är rädd för att bli proppmätt/för mätt?

Men vem utan äsproblematik har en sådan rädsla? Det går ju att kontrollera hur mycket man äter.

Storchen84:

Alltså är det snarare en ja, nej eller nja-fråga.

Nej. [crazy] vad du vill är det inte frågan om, fråga var om du var mätt eller inte, antingen så känner du mättnad eller så gör du det inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Men vem utan äsproblematik har en sådan rädsla?

Jag? Eller jag vill inte gå så långt som att kalla det "rädsla", men alla kanske inte väljer sina ord så noga. Någon kanske vill säga att personen inte vill bli för mätt, men får då istället ur sig att den är rädd för att bli för mätt. Det är i alla fall så jag skulle se det om någon sa att denne är för rädd för att bli väldigt mätt.

isola:

Nej.

Jo.

isola:

fråga var om du var mätt eller inte, antingen så känner du mättnad eller så gör du det inte.

Eller så är det så att jag inte känner mättnad just då i den stunden, men jag vet att jag egentligen är mätt, eftersom mättnaden kommer att vara borta om 10-15 minuter.

Alltså - är det en ja, nej eller nja-fråga".

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Eller så är det så att jag inte känner mättnad just då i den stunden, men jag vet att jag egentligen är mätt, eftersom mättnaden kommer att vara borta om 10-15 minuter.

Men då äter du väl alldeles för fort. Man kan ju ha äsproblem åt andra hållet också.

Storchen84:

Alltså - är det en ja, nej eller nja-fråga".

Men nej. Återigen: antingen är du mätt eller inte, är du inte mätt men inte vill äta mer så är du ju ändå inte mätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Men då äter du väl alldeles för fort.

Jo i och för sig gör jag det, med tanke på att ingen fattar hur jag kan äta så jävla fort.

isola:

Men nej.

Men jo.

isola:

Återigen: antingen är du mätt eller inte, är du inte mätt men inte vill äta mer så är du ju ändå inte mätt.

Återigen: Jag är inte mätt för stunden, men jag vet ändå att jag egentligen är mätt. Fortfarande ja, nej eller nja-fråga.

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Återigen: Jag är inte mätt för stunden, men jag vet ändå att jag egentligen är mätt. Fortfarande ja, nej eller nja-fråga.

[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du blandar ihop mätt och tillfreds.

Mättnad är då man inte längre känner hunger. Efter detta kan man fortsätta äta varpå mycket mätt inte är fel.
Att vara mätt med råge är inget konstigt alls.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Image

gillar denna diskussion


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

[crazy]

Storchen84:

men jag vet ändå att jag egentligen är mätt

[no-no]

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

ja men det är ju fortfarande en ja eller nej-fråga.
antingen har du tillfredsställt din hunger eller så är du fortfarande hungrig.

Men ändå i flera steg [no-no]
Och tror ej hunger/mättnad är de bästa måtten, många har ju problem med sådana signaler.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

: men jag vet ändå att jag egentligen är mätt

Men det är du ju inte om du inte känner dig mätt just då. Om du blir det sen är ju inte relevant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Och tror ej hunger/mättnad är de bästa måtten

Håller med.

isola:

Om du blir det sen är ju inte relevant.

Det är ju precis det det är! Så det är en ja, nej eller nja-fråga beroende på person. Sen om det är en ja eller nej-fråga för just dig är inte mitt problem[no-no]

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Det är ju precis det det är! Så det är en ja, nej eller nja-fråga beroende på person. Sen om det är en ja eller nej-fråga för just dig är inte mitt problem[no-no]

Nej det är det inte. Om någon frågar dig om du är mätt eller inte så vill den ju inte höra något trams om att du inte är mätt men inte vill äta mer, såvida den inte är din mamma och väldigt intresserad av dig.


   
SvaraCitera