Aviseringar
Rensa alla

Antivirusprogram & brandvägg


Ämnesstartare

Jag har under en längre tid struntat i att använda både antivirusprogram och brandvägg, främst av den anledning att de program jag har prövat har varit väldigt resurskrävande och allmänt störande.

Nu har jag tänkt att formatera datorn och därefter installera något säkerhetsprogram. Eftersom jag inte har någon större koll på de olika programmen hade jag tänkt att överlämna ansvaret till UM:s datorkunniga användare istället. Så, vad rekommenderar ni?


   
Citera
Ämnesstartare

Brandvägg kör jag med Vistas inbyggda.
Varför? Inte haft några problem med den och omständligt att byta till bättre.
Antivirus kör jag med Eset NOD32.
Varför? För att det är det bästa AV jag någonsin haft. Aldrig haft några problem med det och väldans resurssnålt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nod32 funkar helt okej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte tänkt på att det finns ca 23525554665676768 stycken identiska trådar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Inte tänkt på att det finns ca 23525554665676768 stycken identiska trådar?

Förlåt. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McAfee är ett ganska så tungt program men ger bra skydd


   
SvaraCitera
Tyrael

Vet inte:

Förlåt. [sad]

NORTON FIREFALL PROTECTSION

mmnämen
AVG Antivirus
ZoneAlarm Firewall


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet inte:

Jag har under en längre tid struntat i att använda både antivirusprogram och brandvägg, främst av den anledning att de program jag har prövat har varit väldigt resurskrävande och allmänt störande.

Ok du är ute efter att program som tar lite resurser av datorn. Tidigare Norton produkter har klagats på att de kräver för mycket resurser av datorn. Symantec verkar ha gjort något för att ändra på detta. Norton Internet Security 2009 kräver mycket lite resurser av datorn och är mycket snabbt, enligt källorna nedan:

"Förbättrad prestanda, inte lika påträngande och störande som tidigare versioner," "å i den nya 2009-utgåvan har Symantec i första hand koncentrerat sig på prestanda i stället för att bara lägga till nya funktioner" "När programmet körs tar det bara 7 megabyte minne i anspråk och stjäl alltså inte en massa resurser som andra program behöver. " "bättre prestanda och att minimera störande programfunktioner välkommen."
http://www.datormagazin.se/tester/article341080.ece

"Symantec har givit det oberoende testlabbet PassMark Software i uppdrag att testa Symantecs och andra ledande konkurrenters säkerhetsprodukters påverkan på prestandan och kom bland annat fram till följande:

* Snabbast installation: Norton Internet Security 2009 installerades på bara 52 sekunder.
* Minst utnyttjande av arbetsminne: Norton Internet Security 2009 använde mindre än 7 MB.
* Snabbaste virussökning: Norton Internet Security 2009 snabbsökning tog endast 33 sekunder."

http://www.pchemma.se/nyheter/article329967.ece


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min dator avled nyligen, så jag behöver inte bekymra mig om detta på ett tag. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera