Aviseringar
Rensa alla

Använd huvudet: Uppmuntra intelligens!


ickus
Ämnesstartare

Mitt uttalande till er: Grattis 85% av er Svenskar som lämnat löjliga religioner och stenåldersmyter bakom sig. Grattis! Låt människan uppnå full potential och förstående om det universum vi lever i.

Gör mänskligheten en tjänst. Uppmuntra intelligens!


   
Citera

Pretto.


   
SvaraCitera

passaro:

Pretto.

Tyst nu, snart tar Mens över! [no-no]


   
SvaraCitera

Sedan är dom flesta icketroende retararderade även dom så din ko-relation känns åt helvete. Gott nytt år.


   
SvaraCitera

Jag anser mig vara intelligent trots att jag tror på Gud.
Sluta säga att jag är ointelligent 🙁


   
SvaraCitera
mynona

Intelligens gör en ofta olyckligare eftersom man inser och medvetandegörs om så mycket mer.

Och:

dazed:

Sedan är dom flesta icketroende retararderade även dom så din ko-relation känns åt helvete. Gott nytt år.

Det skulle jag också kunna säga om det vore sånt jag brukade säga


   
SvaraCitera

mynona:

Det skulle jag också kunna säga om jag inte vore så artig.

Jag finns här så att du skall slippa solka ner din gloria.


   
SvaraCitera
mynona

dazed:

Jag finns här så att du skall slippa solka ner din gloria.

Jo jag menar det. Men nu citerade du så snabbt att min reviderade och ännu mer mildrade version inte kom med[mad] Mitt i valarbetet under UM-röstningen också.


   
SvaraCitera

mynona:

Mitt i valarbetet under UM-röstningen också.

Har röstningen öppnat?


   
SvaraCitera
ickus
Ämnesstartare

dazed:

Sedan är dom flesta icketroende retararderade även dom så din ko-relation känns åt helvete.

Jag ser det som ett steg åt rätt håll för mänskligheten, att konfrontera sådana ideologier som slavat oss under hundratals år. Vi är smartare än en given man eller kvinna var för 2000, 1000 år sedan, 100 år sedan osv. Vi är mer informerade idag.

dazed:

Gott nytt år.

Detsamma!

Xisco:

Sluta säga att jag är ointelligent 🙁

Du är ointelligent.

mynona:

Intelligens gör en ofta olyckligare eftersom man inser och medvetandegörs om så mycket mer.

Är det någon sådan studie som genomförts? Verkligheten är hemsk och oroande om man inte förstår den. Ju mer man förstår desto vackrare blir vårt universum.


   
SvaraCitera

ickus:

Du är ointelligent.

För att...?


   
SvaraCitera
ickus
Ämnesstartare

Xisco:

För att...?

För att du värdesätter en myt framför en annan (förmodligen kristendom framför vikingarnas Tor eller egyptiernas dåtida solgud) och påpekar att detta är sanning, istället för att medverka i forskning för att ta reda på sanningen själv. ELLER för att lösa en komplicerad gåta med en ännu mer komplicerad sådan (vem skapade skaparen?). Du tar dina personliga upplevelser och applicerar dem till andra, så som religiösa gör för att uppmuntra deras egen religion på sina barn istället för att göra dem mentalt självständiga.


   
SvaraCitera

ickus:

.

Så det ÄR så jag gör eller är det så DU tänker att jag gör?


   
SvaraCitera
ickus
Ämnesstartare

Xisco:

Så det ÄR så jag gör eller är det så DU tänker att jag gör?

Du säger att du är troende. Det betyder onekligen att du tror på en övernaturlig skapare, kanske utav rädsla, kanske utav tradition, men mest troligt utav ointelligens. Världen som du ser omkring dig kan bara betyda att det finns en intelligent skapare eller härskare.


   
SvaraCitera

ickus:

du tror på en övernaturlig skapare

Ja

ickus:

kanske utav rädsla

Nej

ickus:

kanske utav tradition

Nej

ickus:

men mest troligt utav ointelligens

Gud nej.
Med tanke på att jag helt tappade tron för några år sedan och började tro igen för snart ett år sedan så tycker jag att ointelligens är det sista som är orsaken. Hade du sagt detta för 4 år sen hade det stämt men nu gör det inte det. Dock hade jag inte erkänt det då då jag hade en svartvit bild av världen.

ickus:

Världen som du ser omkring dig kan bara betyda att det finns en intelligent skapare eller härskare.

Inte nödvändigtvis. Jag tror att Gud på något sätt haft ett finger med i allting med exakt hur vet jag inte.


   
SvaraCitera