Aviseringar
Rensa alla

Använda latop som Internet adapter till xbox360


Ämnesstartare

Har xbox360 som jag vill skaffa internet till (trådlöst) men pallar inte betala 450:- för det. Har hört att man kan använda sin laptop som adapter.

Hur gör man det när man har Ubuntu på datorn?
Man kopplar in sladden men sen så måste man ju göra massor av installningar med internet uppkopplingen.

Någon som vet hur man gör det?


   
Citera
Åtta

ExtoicWorm:

Man kopplar in sladden men sen så måste man ju göra massor av installningar med internet uppkopplingen.

Jag antar att man skapar en brygga. Googla på "Ubuntu 9.10 network bridging" eller nåt dylikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okei


   
SvaraCitera
Åtta

Som av en händelse råkade jag på den här tråden på Ubuntuforums.org där precis det här togs upp. Tydligen skulle det vara bajsenkelt att fixa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag har installerat firestarter som är en sorts brandvägg.

På xboxen står det
IP settings: Automatic
IP adress: 169.254.83.136
Subnet mask: 255.255.0.0
Gateway: 0.0.0.0

funkar ju ej.
vad ska jag göra.
Står att brandvägen är inaktiverad, och när jag försöker aktivera den så går det inte.

Mitt nätverk heter Wlan0 och är aktivt.
Själva nätverket till xboxen heter eth0 men den är inte aktiv.
vad ska jag göra?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Åtta:

Som av en händelse råkade jag på den här tråden på Ubuntuforums.org där precis det här togs upp. Tydligen skulle det vara bajsenkelt att fixa.

Kan du va schysst och översätta detta på enkel svenska eftersom jag inte är IT geni och har svårt med inistruktioner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ExtoicWorm:

Själva nätverket till xboxen heter eth0 men den är inte aktiv.

är den uppe då? annars i terminalen:
sudo ifconfig eth0 up


   
SvaraCitera
Åtta

ExtoicWorm:

Kan du va schysst och översätta detta på enkel svenska eftersom jag inte är IT geni och har svårt med inistruktioner.

Du behöver bara följa stegen exakt.

Högerklicka på nätverksikonen och välj "redigera anslutningar", välj sedan anslutningen "auto eth0" och tryck "redigera". Väl där väljer du tabben "IPv4-inställningar" och väljer "Delad till andra datorer" i rulllistmenyn. Sedan behöver du bara öppna en terminal och köra kommandot:

sudo ifconfig eth0 up

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

och med terminal menar du. hur? sorry om jag är kronklig men jag är som jag är:P

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

hur öppnar man en terminal

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

ahhh nu vet jag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ExtoicWorm:

jag är som jag är

Terminalen i ubuntu


   
SvaraCitera
Åtta

ExtoicWorm:

ahhh nu vet jag

För de som undrar så kan du t.ex. öppna terminalen genom att gå till Program → Tillbehör → Terminal


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

man ska inte stänga terminalen eller?


   
SvaraCitera
Åtta

ExtoicWorm:

man ska inte stänga terminalen eller?

När du har kört kommandot och läst så att du inte fått några felmeddelanden så borde du kunna stänga den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

först kommer det upp

ignition@ignition-laptop:~$
då skriver jag in
ignition@ignition-laptop:~$ sudo ifconfig eth0 up
trycker enter
ignition@ignition-laptop

är det allt eller?


   
SvaraCitera
Åtta

ExtoicWorm:

är det allt eller?

Den borde be dig om ditt lösenord, men om du skrivit in det tidigare så behöver du nog inte det. Men ja, det borde vara allt.

Om du nu har en trådlös anslutning till din laptop och har dragit en ethernetkabel mellan datorn och xboxen så borde det hela fungera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okej. tack för hjälpen.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

kan ej skriva in lösenordet, när jag trycker på tangenterna så kommer inget upp på skärmen. Vad ska hända efter att man skrivit in lösenordet


   
SvaraCitera