Aviseringar
Rensa alla

användargränssnitt till ubuntu


Ämnesstartare

jag är intresserad av att använda ett ubuntusystem till min nästa dator, men jag gillar inte gnome. alternativen som jag vet om är kde och xfce, men jag har ingen aning om vilka för- eller nackdelar det finns med de olika användargränssnitten.

det kan tilläggas att jag inte är särskilt hemma på linux och därför helst börjar med det gränssnitt som är lättast att använda. om det finns någon direkt skillnad, då.


   
Citera
Ämnesstartare

Testa KDE då. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

koba:

kde och xfce, men jag har ingen aning om vilka för- eller nackdelar det finns med de olika användargränssnitten.

Det bästa är att prova dom, själv trivs jag mycket bättre i gnome än kde. Men många jag känner föredrar kde. Av nån anledning får jag ont i ögonen av att sitta vid kde, vet inte riktigt vad det beror på, kanske har det med fonterna att göra.


   
SvaraCitera
Åtta

Ingenting hindrar dig från att ladda ned LiveCDs och testa. Ubuntus KDE-implementation är dock inte den bästa, så om du inte har någon tidigare erfarenhet som gör att du helst av allt vill köra Ubuntu så rekommenderar jag att du provar OpenSuse. Dess KDE-implementation ska tydligen vara riktigt bra (jag har själv provat det och hatar det enormt, men jag tror att det beror på OpenSuse snarare än dess KDE-implementation). Om du vill prova XFCE så har du ju Xubuntu, som jag tycker är helt okej. Annars finns ju Openbox i Crunchbang, men det kanske är lite krångligt som nybörjare.

Själv skulle jag rekommendera plain old Ubuntu med Gnome, men om du ogillar Gnome så kan du ju testa de andra alternativen och ser vad du tycker om det.


   
SvaraCitera

kde, xfce ,lxde,icewm,openbox,blackbox,fluxbox,wmii,ratpoison,xmonad,ion3,scrotWM mm


   
SvaraCitera

Xfce tycker jag är bra på stationära medan mer lättviktiga användargränssnitt som wmii passar bra på laptops.

Nevertheless, med risk för att få många arga reaktioner så vill jag säga att Gnome och KDE känns för bloatat.


   
SvaraCitera

Om du vet med dig att du har lite viljestyrka och en gnutta nyfikenhet vill jag rekomendera att du slänger dig huvudstupa in i t.ex openbox. Det må inte vara det mest simpla av användargränssnitt, men du lär dig linux snabbare genom det då du faktiskt tvingas ge dig ut på upptäcksfärder för att ställa in lite smått och gott. Det fungerar dock inte så bra för alla.

Annars, om man skall ta en av de lite simplare rekomenderar jag i första hand Xfce då jag tycker det är bäst av dessa, i andra hand Gnome. Har testat KDE men det är... Inte roligt, i min mening.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera