Aviseringar
Rensa alla

Apati, eufori, panikångest.


Ämnesstartare

Jag lever i något konstigt tillstånd där jag känner apati, inga känslor, bara en stor mörk likgiltighet & plötsligt får jag panikångest av vadsomhelst, småsakar, viktiga beslut, väderförhållanden. Alla känslor svämmar bara över, det finns bara kaos. Ibland känner jag en helt uppfyllande euforisk glädje, sen klänger jag lötsligt fast vid en kant igen. Svårt att beskriva det här begripligt.

Det jag undrar är, vad gör jag åt det här? Jag mår alltså väldigt dåligt av att pendla så här. Jag är 20 år. Jag är ensam. Har alltid varit singel. Mina vänner har inte tid att träffa mig längre. Skriv snälla, var kan jag få hjälp? Vem ska jag prata med? Jag kan inte avgöra något längre.

Tack för inlägget, hoppas jag postade det rätt nu.


   
Citera

Är du arbetslös eller har du något att göra om dagarna? Försök att fixa psykolog eller något.

Själv har jag gått omkring och inte kännt något i flera månader, men då menar jag varken sorg eller gläjde.

När jag sedan blev ledsen, varpå jag blev överlycklig över att jag kännde något. Livet är konstigt ibland.


   
SvaraCitera

Besök läkare, kolla dina näringsvärden (D-vitamin bland annat), kanske psykolog. Börja träna. Det du har är ganska säkert depression, hade också sådana underbara euforiska toppar ibland (de försvann för mig, tyvärr, sedan jag började må bra).


   
SvaraCitera

Mitt råd till dig är att du uppsöker en psykolog.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Är du arbetslös eller har du något att göra om dagarna? Försök att fixa psykolog eller något.

Jag är arbetslös sedan nyår. Läser kurser men har ingen motivation att plugga, trodde jag skulle få det efter att ha jobbat men nej. Och hur fixar jag psykolog? Jag har för mig att de kostar ett antal tusenlappar - är det verkligen värt?


   
SvaraCitera

thetalkingwhale:

Jag är arbetslös sedan nyår.

Fan vad jobbigt, det är inte bra för någon... Jag vet själv hur polare blir som är arbetslösa :/

thetalkingwhale:

Och hur fixar jag psykolog? Jag har för mig att de kostar ett antal tusenlappar - är det verkligen värt?

Det kostar väl lite tror jag, osäker på hur mycket dock men värt skulle jag nog säga att det är.


   
SvaraCitera

Ring vuxenpsykiatrin. När du går på besök och ska betala, be om ett högkostnadshäfte, du kommer allt som allt betala 900 kr och sedan får du gratis vård i ett år från och med första datumet på högkostnadshäftet.


   
SvaraCitera

thetalkingwhale:

är det verkligen värt?

Ja, utifrån vad du skriver så anser jag att det är värt det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

Ring vuxenpsykiatrin. När du går på besök och ska betala, be om ett högkostnadshäfte, du kommer allt som allt betala 900 kr och sedan får du gratis vård i ett år från och med första datumet på högkostnadshäftet.

Tack. Jag har mailat några olika personer, det verkar svårt att bara hitta rätt.


   
SvaraCitera

thetalkingwhale:

Tack. Jag har mailat några olika personer, det verkar svårt att bara hitta rätt.

Vilka har du mailat?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

Vilka har du mailat?

Googlade och hittade olika kliniker/behandlingsplatser där jag bor. Jag ska ringa vårdcentralen imorgon också och boka tid för att kolla värden. Känns bra att göra något.


   
SvaraCitera

thetalkingwhale:

Googlade och hittade olika kliniker/behandlingsplatser där jag bor. Jag ska ringa vårdcentralen imorgon också och boka tid för att kolla värden. Känns bra att göra något.

Aha.. aldrig mailat inom psykiatrin. Låter väll bra med vårdcentralen, beskriv allt väl för dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

Aha.. aldrig mailat inom psykiatrin.

Telefontiderna var slut för idag...


   
SvaraCitera

thetalkingwhale:

Telefontiderna var slut för idag...

Ring imorgon?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

Ring imorgon?

Jag är rädd att må för dåligt imorgon. Har redan tappat humöret och tron på att terpi hjälper. Suck.[chocked]


   
SvaraCitera