Aviseringar
Rensa alla

Apple-relaterade frågor


Redbulls:

Behöver en ny mp3-spelare och har tittat lite på en Ipod Nano. Men frågan är om jag ska köpa den nu eller vänta till sixth gen kommer?

jag hade köpt förra generationens istället ifall du hittar någon i nyskick. att ha en filmkamera på sin ipod är i mina ögon väl riskabelt.

bäst var dock trejde generationens ipod nano, men jag tvivlar på att de går att hitta i gott skick.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Redbulls:

Men frågan är om jag ska köpa den nu eller vänta till sixth gen kommer?

Apple släpper alltid nya iPoddar till hösten efter att deras Back to School-kampanj tagit slut. Vill du ha den nu så kan du köpa en, men det kommer snart komma nya.


   
SvaraCitera

Min ipod's hårddisk är cp. vad göra.
Om något år ska jag nog köpa mig en vanlig grej som går på batterier[love] Eller en ipod utan hårddisk kanske är bättre.


   
SvaraCitera

Harpyja:

Min ipod's hårddisk är cp

vad gör den då? [cute] är det touch? garanti?


   
SvaraCitera

hatsumi:

vad gör den då?

Den hänger sig om det är för varmt, för kallt, för skakigt eller om jag klickar för snabbt.

Det är en Ipod classic.

hatsumi:

garanti?

Jag köpte den begagnat så det är väl två år kvar på garantin skulle jag tro. Men det pappret har försvunnit. Tror att jag hade det någonstans hos den påg som köpte den åt mig.

De vanliga Ipodarna krånglar inte, va? Eller? Jag vet iaf att skärmen kan gå sönder.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Det mesta med apple-produkter känns väl rätt hånfullt?

inte nödvändigtvis, faktiskt. en del saker med osx och en del övriga användargränssnitt hos vissa produkter som de tillhandahåller, och en del begränsningar, känns ju rätt överflödiga/idiotiska/kontraintuitiva. men det är ju inte något som verkligen utmärker appleprodukter i relation till övriga marknaden, sett till marknadsandelar. visst, en del saker idiotförklarar ju användaren, men det är ju minst lika sant i windows. linux är ju mycket bättre på den punkten (istället för att behandlas som en idiot så förväntas man veta hur man ska lösa problem på avsett sätt, utan att det nödvändigtvis indikeras hur detta ska ske, en annan dålig sak), men det är nog inte helt rätt produkt att jämföra med.

aristoteles:

Hjälper det inte att hålla nere shift samtidit?

tror inte det, testade rätt många olika kombinationer.

Hampie:

Delete fungerar bara för att ta bort kommande tecken i ett textfält. För att ta bort filer, eller markerade saker i program, använd backspace eller cmd+backspace.

det är ju helt efterblivet. men, jag försökte använda delete i logic, vilket inte fungerade, och när jag försökte kolla kortkommandot för att ta bort spår så stod det inte att det fanns något sådant, till skillnad från alla andra listade funktioner. ska testa dina förslag nästa gång jag utsätts för logic.


   
SvaraCitera

aristoteles:

apple-retarderade

ne[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ehansen:

men jag fattar inte hur man får konto på itune

Det finns två alternativ.
Det ena har redan nämnts vilket är att gå in på Swedbank (du hade det va?) och koppla ditt VISA (eller mastercard men märk att det inte fungerar med VISA Ung eller liknande) till "Verified by visa".
Annars går du in i App-Store och köper dig en gratis-app. Då kommer du behöva skapa ett konto och kan välja "none" som betalmetod.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

istället för att behandlas som en idiot så förväntas man veta hur man ska lösa problem på avsett sätt, utan att det nödvändigtvis indikeras hur detta ska ske, en annan dålig sak

Woho!Linux i våra hjärtan!
Nej, men om vi ska vara seriösa. OsX är lite som "computer for dummies", det är så oerhört simpelt liksom. Har man kört windows hela sitt liv så förväntar man sig massa saker av Os:t som inte finns och blir besviken, men om man väljer att spela på Apple's villkor så märker man fort vilket smart OS det ändå är. Linux är underbart när man lärt sig det också. Öppna terminal. "Sudo apt-get *det där roliga programet*" - Klart! 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hej, jag blev flyttad till ett nytt forum..
Igår så satt jag och rensa massa dokument som alla hette "ren text" öppnade jag te stod de en halv mening med konstiga ord. så jag raderade alla dom..

Och sen senare mot kvällen när jag titta i min iphoto så kommer de upp en liten ruta där jag nu inte kommer ihåg vad det stod på, men man skulle välja ngt program och jag valde iphoto library. Och sen kom iphoto upp men alla mina bilder va borta, inte i papperskorgen varken på datan eller iphotos pappersk.

Kan man backa datan på något sätt och få tillbaka bilderna ? 🙁 hade över säkert 3000 bilder..

hörde något om time machine ? Backar det datan? 🙁 im so sad for this.. 🙁


   
SvaraCitera

malinn:

time machine

jag tror att du måste ha time machine installerat på din mac för att du ska kunna utbyttja det. time machine gör en avspegling av din hårddisk om jag inte är helt ute och cyklar. om du har time machine vet du nog om det.
har du tömt papperskorgen efter att du raderade mapparna?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Harpyja:

De vanliga Ipodarna krånglar inte, va? Eller? Jag vet iaf att skärmen kan gå sönder.

Jag har bara haft nano och touch. Nano höll i en evighet (fungerar fortfarande men det ligger på hyllan) trots total misshandel. Touch har aldrig krånglat, köpte den i början av året.
All hårdvaru är ju trots allt relativt känslig, det kan ju hända att hårddisken har skadat sig och därför reagerar den så fort på temeperaturskillnader. Det låter riktigt störigt [n]
Om du vet vilken butik den är köpt i kan du ju i alla fall gå dit och fråga om problemet känns igen, och om du har riktig tur kräver de inte kvitto. Men du kanske får svar på din fråga iaf [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hatsumi:

om du har time machine vet du nog om det.
har du tömt papperskorgen efter att du raderade mapparna?

Nej, alltså jag har aldrig installerat det, men när jag sökte på det så hade jag det.

Och ja, jag tömde papperskorgen efter raderingen.. 🙁


   
SvaraCitera

malinn:

men när jag sökte på det så hade jag det.

Google is your friend! Det finns säkert utförliga guider för hur man använder TM. Lycka till [smile] så vitt jag vet ska den kunna återskapa filer, eftersom den dokumenterar alla dina processer.


   
SvaraCitera

hatsumi:

Om du vet vilken butik den är köpt i kan du ju i alla fall gå dit och fråga om problemet känns igen, och om du har riktig tur kräver de inte kvitto. Men du kanske får svar på din fråga iaf [smile]

Fast jag vet att det beror på smällar...hehehheheeheh
har tappat den några gånger, för att inte tala om några meter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ClMough:

Öppna terminal. "Sudo apt-get *det där roliga programet*" - Klart! 🙂

Kolla in Macports om du är ett fan av apt-get. Det är samma sak, fast till MacOSX.

malinn:

hörde något om time machine ? Backar det datan? 🙁 im so sad for this.. 🙁

Time Machine är ett backup-program. Det förutsätter att du har en extern hårddisk och har satt igång Time Machine. Bara då finns det något att återställa till.

malinn:

Igår så satt jag och rensa massa dokument som alla hette "ren text" öppnade jag te stod de en halv mening med konstiga ord. så jag raderade alla dom..

Hette de ‹ren text.txt› eller menar du att de var textfiler? Var låg de? Man skall, om man inte vet vad man gör, inte radera filer man själv inte skapat på något operativsystem.

malinn:

Och sen kom iphoto upp men alla mina bilder va borta, inte i papperskorgen varken på datan eller iphotos pappersk.

Att komma åt bilder som ligger i iPhoto kan vara svårt, men de går. Så vitt jag vet ligger arkivet i ett zip-arkiv som är kopplat till iPhoto, så när du försöker öppna och bläddra så öppnas iPhoto atuomatiskt.


   
SvaraCitera