Aviseringar
Rensa alla

Appropå Sjukvården


Ämnesstartare

Capelon:

hmm hur hade du tänkt dig att vem som ska bekosta kostnaderna för det då?

genom att minimera den statliga apparaten kan man idag sänka skatterna med över 90%. genom att betala av utlandsskulden skulle landet inte vara skyldig något. samtidigt skulle intäkter av försäljning av statliga monopol generera pengar. dessa skulle lånas ut och räntan som gavs skulle finansera rättsväsende, skydd samt bassjukvård och dylikt. därigenom undviks stöld av individen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skulle kunna fungera kan bli ett problem som jag ser dock. Det är att sälja alla våra statliga monopol, samt att kunna fortsätta med att ha en bassjukvård om pengar. Samt hur mycket skulle det kosta per person att ha en ådan bassjukvård för alla?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capelon:

Det är att sälja alla våra statliga monopol

ja, men det är möjligt.

Capelon:

att kunna fortsätta med att ha en bassjukvård om pengar

inte direkt, kostnaden för en stat ligger störst i att administrera staten. Hong kong gick från ett träsk till en ekonomisk världsmakt genom att starkt begränsa statens inblandning och ett mkt lågt skattesystem. en planskatt på 8 700 kr per år täcker kostnaden för rättsväsende, militär och polis (mostvarar c:a 5% av statens skattens utgifter). 2% av skatten går till militären så avskaffar vi militären så minskar vi skatten ytterligare. en form av minimal sjukvård för en minimal summa pengar är fullt möjligt att bredriva. om du googlar kommer du bli ganska förvånad över hur lite pengar som går till vården.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roslagsvatten AB:

planskatt

platt skatt*


   
SvaraCitera

Roslagsvatten AB:

Hong kong gick från ett träsk till en ekonomisk världsmakt genom att starkt begränsa statens inblandning och ett mkt lågt skattesystem.

Går inte jämföra Hong kong med en hel nation, det bor en massor av miljonärer i staden. Extremt dyr stad, bara för dem med pengar. Inget för arbetsklassen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infocus:

Går inte jämföra Hong kong med en hel nation, det bor en massor av miljonärer i staden. Extremt dyr stad, bara för dem med pengar. Inget för arbetsklassen.

kompenseras med bristen på naturresurser och brist på yta.


   
SvaraCitera

Roslagsvatten AB:

kompenseras med bristen på naturresurser och brist på yta.

''Hongkong är sedan 1997 en speciell administrativ region (SAR) i Kina. Det betyder att Hongkong fick behålla sin marknadesekonomi''

''Hongkongs regering och näringsliv söker allt närmare ekonomisk integration med södra och västra Kina''

''. Det är framför allt den positiva tillväxten i Kina som driver uppgången och därmed ökad export, ökad efterfrågan på finansiella och kommersiella tjänster och logistik.''

Länk

Som jag sa, Hong kong är inte en nation. Dem tillhör Kina.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capelon:

Så är det väl dags att privatisera hela skiten, Äldre vården, Akuten hela rasket. Privatisera sjukvården så att vi får bättre och progressiv sjukvård nu!

Ja tack.

Roslagsvatten AB:

amerikanska läget beror på försäkringsbolagens karteller

Nja, mest på grund av den enorma regleringen (främst HMO-lagarna). USA:s sjukvård är inte mycket friare än de flesta europeiska länders, oavsett vad vänsterfolket tycker.

Roslagsvatten AB:

en 100% privatisering av sjukvården skulle lätt leda till karteller

Du menar som i alla andra privatiserade brancher? [rolleyes]

Infocus:

Går inte jämföra Hong kong med en hel nation, det bor en massor av miljonärer i staden.

Och hur kom de dit? Och varför?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infocus:

Som jag sa, Hong kong är inte en nation. Dem tillhör Kina.

om du läst vidare hade du oxå läst att efter att det blivit en del av kina så har skatterna ökat:

Infocus:

ekonomisk integration med södra och västra Kina

eftersom jag pratar om hong kong som en nation menar jag givetvis perioden innan man blev en del av kina.

iddqd:

Du menar som i alla andra privatiserade brancher?

nej, men iom att sjukvård är så viktigt så skadar det inte med en gratis sjukvård sålänge den inte bedrivs med ngn form av skattemedel.

iddqd:

Nja, mest på grund av den enorma regleringen (främst HMO-lagarna). USA:s sjukvård är inte mycket friare än de flesta europeiska länders, oavsett vad vänsterfolket tycker.

konstigt, sist jag var i USA fanns det en miljon olika varianter av försäkringar och det är iaf vad dom jag träffa skyllde problemet på


   
SvaraCitera

iddqd:

Och hur kom de dit? Och varför?

Flytta, lika barn leka bäst. Singapore är ett bra exempel också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

öh vill du ha det som i USA eller?


   
SvaraCitera

Det är ju för att de privata vårdcentralerna tar de lätta uppdragen och lämnar de "jobbiga" åt de offentliga som många anser att de privata är bättre. Som det är nu får den offentliga vården allt mindre pengar för varje år som går.

Om vi vill få bukt med problemet en gång för alla så vore det bästa att förstatliga alla vårdcentraler samt de sjukhus som blivit privatiserade. Förstår inte varför våra skattepengar ska finansiera utländska aktieägares vinst...


   
SvaraCitera

Roslagsvatten AB:

eftersom jag pratar om hong kong som en nation menar jag givetvis perioden innan man blev en del av kina.

Hong Kong var inte en nation då heller utan tillhörde Storbritannien...


   
SvaraCitera

StenenSven:

Som det är nu får den offentliga vården allt mindre pengar för varje år som går.

Den offentliga vården skulle inte fått mer pengar om den privata inte funnits. Den privata sjukvården i Sverige är utöver den offentliga. Tvärt om får den offentliga mer resurser när den avlastas av ett privat alternativ.


   
SvaraCitera

imoll:

Den offentliga vården skulle inte fått mer pengar om den privata inte funnits. Den privata sjukvården i Sverige är utöver den offentliga. Tvärt om får den offentliga mer resurser när den avlastas av ett privat alternativ.

Hur tänker du? Den privata vården finansieras med skattemedel precis som den offentliga. Klart som fan att den offentliga skulle fått mer skattemedel om den privata inte funnits. Och dessutom skulle alla pengar gått tillbaka till verksamheten istället.

Det här med att den offentliga vården avlastas är ju bullshit, de privata vårdcentralerna köper gärna inte in dyr utrustning, utan det överlåter de till den offentliga vården.


   
SvaraCitera