Aviseringar
Rensa alla

Arbeit macht frei 2010


vadå, judarna blev väl fria?[sad]


   
SvaraCitera

HAHAHAHHAHA

Men det är ju sant så [cute]

Arbeta = Pengar = Frihet [cute]


   
SvaraCitera

kebu12:

vadå, judarna blev väl fria?[sad]

Ja raring, de blev fria!


   
SvaraCitera

Vi föredrar att kalla det för "Arbetslinjen".

(har på allvar hört medlemmar i MUF säga att "Arbete ger frihet" är en bra paroll och att det är synd att Hitler förstört den)


   
SvaraCitera

Men... det är ju sant [confused]


   
SvaraCitera

Alltså att om du arbetar så kan du bli "fri"... eftersom man får pengar osv. Och utan pengar kommer du ingenstans i denna värld


   
SvaraCitera

Roll on:

Satte upp lite kommunistpropaganda i Malmö idag, var roligt.

[love][bigsmile]


   
SvaraCitera

Gröna Vesslan:

Alltså att om du arbetar så kan du bli "fri"... eftersom man får pengar osv. Och utan pengar kommer du ingenstans i denna värld

Arbete ger inte frihet, pengar gör (i kapitalismen). Slavarbete, livegenskap, löneslaveri, osv. är alla former av arbete. Att säga att arbete i sig skulle vara frigörande är objektivt fel. Arbete är tvång.


   
SvaraCitera

Gröna Vesslan:

Alltså att om du arbetar så kan du bli "fri"... eftersom man får pengar osv. Och utan pengar kommer du ingenstans i denna värld

Fri i vilken bemärkelse? Man jobbar ju för att man är tvungen till det.


   
SvaraCitera

Jag känner mig fri när jag arbetar och slipper jobba heltid åt kommunen för existensminimum, jag är inte riktigt säker på att det ens får gå till så.
Sist jag sökte så skulle jag behöva 700 kr från soc, för det skulle jag jobba 100% åt kommunen, är det rimligt? Nej det är slaveri, så jag lever denna månad under minimum.


   
SvaraCitera

sockerfritt:

Nej det är slaveri, så jag lever denna månad under minimum.

Just nu är det flera som börjat utreda just detta fenomen, och alla verkar komma fram till samma slutsats att det är att likna vid slaveri och endast sparkar på människor som redan ligger. Att kratta löv för brödsmulor är inget som bygger hopp,självkänsla eller leder till jobb. Tanken kanske var att det skulle fungera som en språngbräda mot jobb, men det är snarare en sista hållplats.

Du har ingen familj eller liknande som kan ge dig 700 kr, eventuellt i utbyte mot någon symbolisk tjänst i deras hushåll eller så?


   
SvaraCitera

passaro:

Man jobbar ju för att man är tvungen till det.

Men du kan ju inte göra mycket i livet utan att jobba [rolleyes]

Så man får jobba för de semestrar man får, eller pensionen...


   
SvaraCitera

Hovnarren:

Ja raring, de blev fria!

Åh vad bra, jag har växt upp med disneyfilmer, så jag älskar lyckliga slut[cute]


   
SvaraCitera

WaterTiger:

Tanken kanske var att det skulle fungera som en språngbräda mot jobb, men det är snarare en sista hållplats.

det hade ju kunnat vara det, om man iaf hade fått ett intyg eller ett visst anställningsbevis som visar att man har arbetat, som det är nu så är det enbart ett stort hinder för mig och många fler.

WaterTiger:

Du har ingen familj eller liknande som kan ge dig 700 kr, eventuellt i utbyte mot någon symbolisk tjänst i deras hushåll eller så?

Jodå, jag "tackade nej" till hjälp denna månad, men nästa blir det värre.


   
SvaraCitera

Gröna Vesslan:

Men du kan ju inte göra mycket i livet utan att jobba [rolleyes]

I detta system, ja. Din poäng är? Hur blir man "fri", menar du?


   
SvaraCitera