Aviseringar
Rensa alla

Arbetsläger istället för fängelser?


Ämnesstartare

Jag har en genialisk idé.....

Istället för att låsa in brottslingar (både mördare och snattare) i fängelser så kan man sätta dom i arbetsläger!

Vad kan dom jobba med? Allt grovjobb som finns i samhället.

Arbetslägena ska vara strängt bevakade och ha en lika hög kvalité som fängelserna, skillnaden är att istället för att staten ska betala fångarna så ska fångarna betala staten....
Då kan folk sluta gnälla på att det kostar för mycket att ha folk i fängelse och samtidigt så blir det rejäla fängelser här i Sverige, till skillnad från dagens mesiga rehab-hus med internet och dagliga telefonsamtal.

Nej, inget dödsläger... bara en rejäl "stop doing crimes" påminnelse. Vad tycker ni?


   
Citera

Fängelse är till för rehabilitering, inte bygga saker. [shake]


   
SvaraCitera

Nej. Vad skulle det vara bra för?


   
SvaraCitera

[y]


   
SvaraCitera

Då jag är en s.k invandrare till detta landet och då jag löper stor risk för att hamna i kriminalitet anser jag att jag, som förmodligen blivande yrkeskriminell, får yttra mig och ge mina synpunkter i denna ytterst genialiska idé.

Jag vill icke framstå som en motståndare av något slag.
Jag vill icke framstå som en pessimist.
Jag anser dock att denna genialiska idén inte gynnar mig och min, förmodligen, framtiden vistelse i ett svenskt fängelse då jag vill sitta vid soffan/stolarna och kolla på serier och eventuellt gymma lite.

Så för att säga vad jag vill ha sagt, nej tack!


   
SvaraCitera

Macktorsken:

Fängelse är till för rehabilitering, inte bygga saker. [shake]


   
SvaraCitera

många som sitter i fängelse arbetar ju eller studerar redan nu.


   
SvaraCitera

Jag tycker att brottsligheten är hög nog redan utan att vi ska uppmana folk till att begå brott genom att lova dem arbete.


   
SvaraCitera

Oj, du är ju helt bakom flötet. Fängelse är till för rehabilitering, inte straff eller utnyttjning.


   
SvaraCitera

Macktorsken:

Fängelse är till för rehabilitering, inte bygga saker.

att fängelse skulle vara rehabiliterande på något sätt är typ världens största myt. fängelse stämplar individen som kriminell, dvs. avvikande, och ger honom/henne en helt ny (stigmatiserad) social identitet, man brännmärker och stoppar undan. dessutom tillskriver man en kriminell en helt ny form av (sämre) moral än den tidigare hade, och förutsätter att personen i fråga är mer benägen att begå brott igen. denna (sämre) moral återspeglas sedan i andra sammanhang och personen misstros vid i princip allt den gör.

fängelser är inte till för den kriminelle, fängelset är till för alla de som inte bryter mot lagen. alla de som anser att någon annan är kriminell.


   
SvaraCitera

internet:

att fängelse skulle vara rehabiliterande på något sätt är typ världens största myt.

Fortfarande till för rehabilitering.


   
SvaraCitera

Macktorsken:

Fortfarande till för rehabilitering.

nej, det är till för förvaring och för att statuera exempel, och tillhör en förlegad människosyn. det är ett effektivt sätt att sopa problemen under mattan istället för att gå till botten med vad det är som generar kriminalitet i grund och botten (utanförskap, brist på engagemang i sociala band, konstig och diskriminerande lagstiftning etc).


   
SvaraCitera

om vi inte kan hitta jobb till alla våra arbetslösa hur ska vi kunna göra det åt alla fångar?


   
SvaraCitera

internet:

nej, det är till för förvaring och för att statuera exempel, och tillhör en förlegad människosyn

Macktorsken:

Fortfarande till för rehabilitering.


   
SvaraCitera

Macktorsken:

internet: nej, det är till för förvaring och för att statuera exempel, och tillhör en förlegad människosyn

nej, det är inte till för rehabilitering även fast det finns personer som påstår så. de är möjligen ett försök till rehabilitering.


   
SvaraCitera