Aviseringar
Rensa alla

Argument mot Mc Donalds


Saltgurka.


   
SvaraCitera

våldtar arbetarna
Våldtar naturen
våldtar djuren


   
SvaraCitera

Om man bortser från alla etiska skäl att inte äta där, finns något skäl ATT äta där?
Jag menar, poängen med snabbmat är att det ska vara billigt och gå fort, samt vara hyffsat gott men utan att hålla någon högre kvalité. Av dessa saker är det bara sista punkten (kass kvalité) som donken uppfyller.

Du får inte en ordentlig lunch där för under 55 spänn, för vilket pris du kan ta en lunchbuffé på massa ställen - eller ännu hellre köpa dig en Kungsportsfalafel på Sunset, om du bor i Göteborg. Och köper du en lunch för 55 spänn är det inte något som håller dig mätt länge direkt, är inte som att det är ett överflöd av mat.

Och maten är tråkig och halväcklig.
Om man beställer nån mat som brukar finnas framme är den nästan alltid äckligt genomljummen snarare än att det som ska vara varmt är varmt och det som ska vara kallt är kallt - varm saltgurka är INTE smaskigt.

Beställer du något de inte har liggande där (vilket t.ex. alla vegetarianer måste göra, eller alla med en allergi osv) så kan det ta tio minuter innan du får maten. Tio minuter för snabbmat? Nej tack - för att återgå till falafelexemplet är de alltid färska och har rätt temperatur, och tar runt 2 minuter. Går du till vilken korvmoj som helst kan du få en hel special med gurksallad för mindre pris och mer mättnad - t.om. en vegetarisk sådan utan att behöva pröjsa 40 spänn för en ynkligt liten bönbiff mellan ljumna, fuktskadade bröd.

Så liksom, oavsett om man bryr sig om etiska skäl och så vidare, så finns det ju inget egentligt skäl att äta där från första början. Det är skräpmat, inte snabbmat.

honolulu:

billig

Hur är den billig? Den är dyr per mättnadskänsla, lika dyr som vanliga lunchrestauranger (inte de billigaste lunchrestaurangerna då utan mer i "mitten").


   
SvaraCitera

det smakar konstigt, de har en tvivelaktig inställning mot sina anställda och vilken grill som helst kan leverera godare mat till bättre pris


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det finns många argument emot att äta på denna kjeda.

1) Den dödar mångfalden. De har tiotusentals restauranger. De är likadana allihop. I alla länder så serverar de samma mat. Det betyder att det kraftigt minskar mångfalden av snabbmat. Jag skulle tycka att det var roligt om det fanns 20 000 olika restauranger istället som serverade massor med olika slags mat.

Cheferna finns långt borta. De som styr donken är en liten krets i USA. De har ingen insyn i hur situationen ser ut i resten av världen. Det är lätt att göra stora beslut om man sitter och leker med siffror i ett kontor i New York. Dessa beslut kan ha enorma konsekvenser på andra sidan jorden. Det är bättre om människor som bodde där fattade dem besluten. Chefer ska vara nära de anställda, inte tusentals mil bort.

Deras mat ser fräsch ut efter 10 år. Dvs den ruttnar inte. Riktig mat ruttnar. Macdonalds serverar en häxbryggd av kemikalier.


   
SvaraCitera

KingGurka:

Hur är den billig? Den är dyr per mättnadskänsla, lika dyr som vanliga lunchrestauranger (inte de billigaste lunchrestaurangerna då utan mer i "mitten").

beror väl på vad man äter, tycker de har billiga "stycksaker" som man kan vräka i sig när man är hungrig men inte vill äta en måltid.


   
SvaraCitera

honolulu:

tycker de har billiga "stycksaker" som man kan vräka i sig när man är hungrig men inte vill äta en måltid.

Hamburgare: 10 kronor.
Rättvisemärkt, ekologisk banan: 3 kronor.
Vanlig banan: 2 kronor.


   
SvaraCitera

mjuka pommes


   
SvaraCitera

Hade skrivit en del, sen insåg jag att jag skrev om "fel" sak och inte ville lämna något "riktigt" bidrag. [sad]

Är ingen vän av McDonalds direkt, men jag är inte heller anti nog att skriva något skit om dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

acadi:

Den dödar mångfalden. De har tiotusentals restauranger. De är likadana allihop. I alla länder så serverar de samma mat. Det betyder att det kraftigt minskar mångfalden av snabbmat.

Folk vill ju uppenbarligen ha Mcdonalds, hade alla tänkt som du och velat ha 20000 olika restauranger hade det funnits. Nu väljer folk McDonalds framför dessa --> McDonalds går bra, andra går sämre och får lägga ner.

acadi:

Chefer ska vara nära de anställda, inte tusentals mil bort.

Chefen befinner sig ofta i restaurangen då man äger sin egen restaurang. http://sv.wikipedia.org/wiki/​Franchise


   
SvaraCitera

Åtta:

Varsågod

är nyfiken på vad som döljer sig under länken. fast det kanske är meningen att det inte ska komma upp något [sad]


   
SvaraCitera

Nä, kan inte komma på vettiga anledningar till att peka ut vissa företag som "dom onda" och vissa som "dom goda". Alla företag bygger på profitmaximering vilket gör att arbetarnas villkor och behov, djurens villkor och behov (i t.ex. fallet McDonalds), miljön, och allt annat sätts åt sidan. Företag som inte gör allt för att maximera sin profit kommer aldrig att kunna konkurrera med de företag som gör det, de kommer aldrig att kunna växa och till slut kommer de att gå under helt eftersom profiterna hela tiden krymper till följd av att mer och mer mänskligt arbete effektiviseras bort inom alla de andra företagen. Alla företag gör alltså detta. Om McDonalds skulle försvinna kommer de bara ersättas av ett annat företag, t.ex. Burger King, som kommer att göra exakt samma sak. Detta är mekanismer som är inbyggda i det kapitalistiska samhället och handlar inte enstaka "dumma" företag. Alla företag som klarar sig mer än en kort period måste göra detta.

Enda anledning jag kan se till att inte äta på McDonalds är a) deras mat är äcklig och b) den är ohälsosam för dig. Att bojkotta dem av politiska skäl är bara att lura sig själv.

Edit: Oj vad arg jag lät. Ej meningen. Har bråkat med för många hippies om det här.


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

fast det kanske är meningen att det inte ska komma upp något

Den fungerar för mig [cute]


   
SvaraCitera

KingGurka:

Hamburgare: 10 kronor.
Rättvisemärkt, ekologisk banan: 3 kronor.
Vanlig banan: 2 kronor.

Jag blir bara hungrigare av att äta frukt när jag är hungrig, så det där funkar inte. Däremot kan man t.ex. köpa en fralla och ha i.. w/e man nu vill ha i, men det förstör lixom syftet med snabbmat och grejen med att man är stressad och lite oförberett hungrig innan middag och man bara måste springa några ärenden. Det är ju inte meningen att man ska äta där varje gång man är lite smått hungrig, då funkar frukt.


   
SvaraCitera

Nintendo:

Den fungerar för mig [cute]

[cry]


   
SvaraCitera