Aviseringar
Rensa alla

Argument till p-piller


Ämnesstartare

Alla idag vet att det finns en ökad risk för blodpropp, stroke, hjärtinfarkt etc med p-piller!

Jag kan inte förstå att man väljer att använda detta när man vet om detta! Skulle det vara värt det när det tex finns minipiller som inte alls ökar risken för detta?.

Vet om att man kan få oregelbundna blödningar med minipiller men de flesta verkar inte ha några blödningar alls, är det inte bättre att ialf prova detta och se hur man reagerar?!

Jag tog själv p-piller under ca 2år men oroade mig ständigt över vetskapen om att något kunda hända. Barnmorskorna på UM sa hela tiden att risken är låg medmera men den finns ju där trots allt. Jag valde detta eftersom det var så vanligt och eftersom barnmorskorna i stort sett inte erbjöd något annat.

Men sedan bestämde jag mig för att ta tag i det och vara bestämd över att jag inte ville ta detta, utan be om minipiller och då äntligen förstod dom detta!.

Så vad är nu era argument för att ta p-piller trots blodproppsrisken? [crazy]


   
Citera
Ämnesstartare

blondieyou:

Så vad är nu era argument för att ta p-piller trots blodproppsrisken? [crazy]

Nu är inte jag kvinna. Men för att ett läkemedel skall släppas på marknaden så genomgår det rigorösa tester och prover, så chanserna att det händer är så gott som obefintliga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blondieyou:

minipiller ...men de flesta verkar inte ha några blödningar alls, är det inte bättre att ialf prova detta och se hur man reagerar?!

Hur bra kan det vara att inte blöda alls då? VA? [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mini-piller måste tas vid en speciell tidpunkt varje dag. Tar man på morgonen kan man inte ha sovmorgon och tar man på kvällen kan man inte vara ute med kompisar.

Skulle det bli något fel och man blir med barn vet man inte om det, för man har ingen mens som det är redan.

P-piller är säkrare.

P-piller kräver inget läkaringrepp som t.ex p-stav eller spiral.

De är väldigt säkra.


   
SvaraCitera

blondieyou:

Alla idag vet att det finns en ökad risk för blodpropp, stroke, hjärtinfarkt etc med p-piller!

större risk att råka ut för något av de där då du är gravid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fruitpunch:

Men för att ett läkemedel skall släppas på marknaden så genomgår det rigorösa tester och prover, så chanserna att det händer är så gott som obefintliga.

Fast finns faktiskt en rad fall där det har skett och man kan faktiskt bli ett av dom [crazy]

SUKOF:

Hur bra kan det vara att inte blöda alls då? VA?

Det handlar ju bara om att man inte får ägglossning [crazy] Jag har ingen aning om det är bra eller inte..

Knothole:

Mini-piller måste tas vid en speciell tidpunkt varje dag.

Nej inte cerazette, det e samma som med p-piller, 12 timmar kan det gå. Varför skulle man inte kunna ta det när man ska ut med kompisar? Är väl bara att gå in på toaletten och ta ett eller va öppen med det 🙂 inga problem. P-piller ska ju helst också tas vid samma tidpunkt.

Knothole:

Skulle det bli något fel och man blir med barn vet man inte om det, för man har ingen mens som det är redan.

Det är typ 1-2 % risk att man blir med barn :P.

Knothole:

P-piller är säkrare.

Fel igen, cerazette är lika säker som vanliga p-piller!

Knothole:

P-piller kräver inget läkaringrepp som t.ex p-stav eller spiral.

De är väldigt säkra.

Gör inte minipiller heller och som sagt är cerazette lika säkra 🙂 Det är ett nytt mini/p-piller. Minipiller är det eftersom det bara innehåller ett hormon, p-piller eftersom det kan gå lika lång tid mellan då man tar dom och för att det är lika säkert.

Lajnowh:

större risk att råka ut för något av de där då du är gravid.

Jo men tänk om du plötsligt får högt blodtryck så kanske du inte går på kontroll hos um så pang slår det till [crazy]. Jag kände mig ialf extremt osäker med mina även om jag inte hade högt blodtryck eller så. Finns faktiskt en del fall där flickor fått blodpropp utav p-piller användning utan att ha något sådant i släkten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blondieyou:

Fast finns faktiskt en rad fall där det har skett och man kan faktiskt bli ett av dom [crazy]

Det gäller väl för all medicin?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fruitpunch:

Det gäller väl för all medicin?

Jo iochförsig, men varför inte ta piller där det inte finns ökad risk?! P-piller är ändå kännt för att ha blodproppsrisk!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blondieyou:

Jo iochförsig, men varför inte ta piller där det inte finns ökad risk?! P-piller är ändå kännt för att ha blodproppsrisk!

Du är då sannerligen blondie.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blondieyou:

Det handlar ju bara om att man inte får ägglossning Jag har ingen aning om det är bra eller inte..

Det säger väl sig självt? Det som ska ut kommer inte ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fruitpunch:

Du är då sannerligen blondie.

Du e då sannerligen kille som inte verkar veta så mycket om ämnet i fråga! Killar borde ta p-piller, inte tjejer..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blondieyou:

Du e då sannerligen kille som inte verkar veta så mycket om ämnet i fråga!

Kan ju ha någonting att göra med att jag har kuk att, wiseass.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SUKOF:

Det säger väl sig självt? Det som ska ut kommer inte ut.

Du tror väl ändå inte att mensen bara samlas och samlas och inte får komma ut?!. Det som händer är ju bara att ett ägg inte lossnar varje månad utan stannar kvar. Ägglossningen "vilar" kan man säga.. Det är ju precis som när man är gravid, då får man inte heller någon ägglossning. Inget farligt med det!


   
SvaraCitera

SUKOF:

Hur bra kan det vara att inte blöda alls då? VA? [mad]

hade varit himmelriket! [y]

😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fruitpunch:

Kan ju ha någonting att göra med att jag har kuk

Ja du e kille och du har kuk, tack för du bekräftade en självklarhet!


   
SvaraCitera