Aviseringar
Rensa alla

Argument till p-piller


Ämnesstartare

Blivande_japan:

hade varit himmelriket!

Ja visst låter det underbart?.. Därför kan jag inte förstå varför tjejer går direkt på p-piller innan de testat minipillret cerazette. Jag har tagit detta i 3 dagar nu! Så jag får väl vänta i minst 3 månader innan jag vet om jag är en av de lyckligt lottade :)! Men rekommenderar det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blondieyou:

Du tror väl ändå inte att mensen bara samlas och samlas och inte får komma ut?!.

[rolleyes]

blondieyou:

som händer är ju bara att ett ägg inte lossnar varje månad utan stannar kvar.

Tycker inte det låter särskilt hälsosamt, nej.

Blivande_japan:

hade varit himmelriket!

Men inte hälsosamt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SUKOF:

Tycker inte det låter särskilt hälsosamt, nej.

Det kan nog inte vi svara på, något man får prata med någon som är expert inom ämnet. Ska nog ta reda på det 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blondieyou:

Killar borde ta p-piller, inte tjejer..

Så killar kan få blodproppar och liknande, det spelar ingen roll? ÖH.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blondieyou:

Det kan nog inte vi svara på, något man får prata med någon som är expert inom ämnet. Ska nog ta reda på det 😛

Ja, gör det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Så killar kan få blodproppar och liknande, det spelar ingen roll? ÖH.

Tycker bara att det är sjukt orättvist att det är vi tjejer som ska ansvara för detta!. Vi ska ha mens, va gravida, föda barn, använda preventivmedel. Förstår bara inte när killarna ska få ta något ansvar?!


   
SvaraCitera

Första gången jag var på ungdomsmottagningen fick jag välja mellan neovletta och cerazette och jag tänkte just att det var bra att testa cerazette för att det inte innehåller östrogen; men så satt jag där efter att ha haft mens i tre månader och då verkade kombinationspiller betydligt mer lockande. Jag trivdes väldigt bra med en sådan mensrytm man får med kombinerade piller också, som var nästan precis som den jag hade innan jag började käka piller.

DOCK konstaterade barnmorskan sist jag var där att jag har migrän och dessutom högt blodtryck så det är inte alls bra med kombinationsbiller för min del. Nu testar jag mini-pe och har emotionellt försökt stålsätta mig så gott det går för tre månader där jag misstänker att jag, liksom med cerazette kommer ha konstanta blödningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blondieyou:

Förstår bara inte när killarna ska få ta något ansvar?!

[tired]


   
SvaraCitera

Jag tycker förresten att man alltid har fått höra att det finns så många bra metoder hittan och dittan och balblabla. Men nu står jag här och får inte käka Östrogen och så faller många preventivmetoder bort med en gång; P-ring, p-plåster och varenda kombinationspiller. För egen del känner jag också att kopparspiral är det inget tal om. Jag får helt enkelt ta och sätta hoppet till minipillren, till att just denna sort ska funka men jag tror inte på det än...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blondieyou:

Varför skulle man inte kunna ta det när man ska ut med kompisar?

Vem sitter och tänker på att den ska ta ett piller när man är ute med sina kompisar? [confused]

blondieyou:

Det är typ 1-2 % risk att man blir med barn :P.

ALLA mini-piller jag någonsin läst om har sämre säkerhet än P-piller och det står så på de flesta sidor om olika preventivmedel.


   
SvaraCitera
smisk

Finns det något bättre argument för än:
DU SLIPPER BLI GRAVID, FITTFEJS


   
SvaraCitera

blondieyou:

Så vad är nu era argument för att ta p-piller trots blodproppsrisken?

Jag vet när jag kommer ha mens och för mig känns det riktigt tryggt och riksken för blodpropp ökar men den risken kan jag ta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bengal:

mens i tre månader och då verkade kombinationspiller betydligt mer lockande.

Det argumentet kan jag förstå! Finns ju dom som inte passar för minipiller. Men du provade ju ialf, synd bara att du inte kunde fortsätta me p-piller. Jag har också migrän vilket dom aldrig påpekade va ett problem att ta p-piller tills jag läste om att det är lättare att få stroke då..

Imoon:

[tired]

Ja gäspa du på! orka ens svara på dig mer..

bengal:

Jag får helt enkelt ta och sätta hoppet till minipillren, till att just denna sort ska funka men jag tror inte på det än...

Kan du inte använda kondom då? [sad] känns som att du inte borde utsätta dig för att må så dåligt över något bara för att kunna ha sex utan kondom.. Kan ju inte gå runt och blöda konstant, då e det ju ingen mening med att ha ett preventivmedel.

Knothole:

Vem sitter och tänker på att den ska ta ett piller när man är ute med sina kompisar?

Sätt mobilen på alarm typ vid 8, så e du antagligen inte ens full [crazy].

Knothole:

ALLA mini-piller jag någonsin läst om har sämre säkerhet än P-piller och det står så på de flesta sidor om olika preventivmedel.

Läs om cerazette för det är lika säkert!
Citerar p-piller.nu: "Dessutom finns nu Cerazette, ett minipiller som ger ett lika bra graviditetsskydd som ”vanliga” (kombinerade) p-piller, trots att det inte innehåller östrogen."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

smisk:

DU SLIPPER BLI GRAVID, FITTFEJS

Och det gör man inte med minipiller, IDIOT!!!!!!!!!!!! Läs allt innan du svarar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Saraswe:

Jag vet när jag kommer ha mens och för mig känns det riktigt tryggt och riksken för blodpropp ökar men den risken kan jag ta.

Okej, ja det är klart att det är skönt att veta när man ska få mens och så men om man sen får en blodpropp som kanske förstör ens liv tror jag nog inte man skulle tycka samma sak..


   
SvaraCitera