Aviseringar
Rensa alla

Ari rapporterar från Calgary


Ämnesstartare

Tjena alla Umare! Nu är Ari äntligen framme  den lilla Kanadensiska staden Calgary där han skall bo i ett halvår.

Jag tänkte att jag skapar en tråd där jag lägger upp lite tips och "att tänka på" saker när man skall jobba eller utföra (training) i Kanada. Jag kommer fylla på tråden när jag kommer på saker som kan vara bra att veta, eller när jag bara känner för att berätta någotTumme upp

1. Tänk på att ha en färdig "historia" kring exakt vad du ska göra och hur du skall svara på eventuella frågor. Kommer du till Kanada i ett ärende som kan likna jobb så kommer du troligen skickas till "Immigrations" för en liten intervju.

2. Ha dina dokument redo och läs igenom dem noga, för de kan komma att dubbelkolla att din historia stämmer med de dokument du precis gav dem. Du skall allra helst ha ett "Letter of invitation" från bolaget som bjudit in dig till landet. Däri skall det förklaras vad din uppgift är och varför du inbjudits. I mitt letter of invitation hade man valt att använda ordet "work exchange" vilket inte stämde med verkligheten. Work exchange innebär att någon från Kanada då tar sig an ditt jobb i Sverige. Jag höll mig till sanningen och förklarade att det inte är work exchange vilket fick Immigrations på sämre humör än de redan var. Mitt misstag var att inte kolla upp exakt vad det betydde, jag skulle såklart frågat henne som skrivit brevet och fått detta korrigerat.


   
Citera
Ämnesstartare

3. Ska du som Svensk jobba och få lön i Kanada så behöver du ett arbetsvisum. Ska du däremot utföra "training" alltså utbilda till exempel anställda hos ett dotterbolag så kan du som Svensk spendera upp till sex månader i landet utan något särskilt tillstånd.

Men det kräver också att du har en utförlig dokumentation kring din anställning och vad du skall göra. Se alltid till att ha kontaktuppgifter till någon på det Kanadensiska kontoret som kan styrka dina dokument.

Ju längre du tänker stanna desto svårare blir det att övertyga "Immigrations", är det en trip på 2-3 veckor brukar det sällan bli problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles: Ju längre du tänker stanna desto svårare blir det att övertyga "Immigrations", är det en trip på 2-3 veckor brukar det sällan bli problem.

trodde inte att kanada var så petiga med det här. intressant. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

trodde inte att kanada var så petiga med det här. intressant. 

De verkar mycket petiga när det kommer till jobb. Om det är specifikt för Calgary eller hela Kanada vet jag ej. Men jag är inte den första som fastnat i Immigrations från samma bolag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

De verkar mycket petiga när det kommer till jobb. Om det är specifikt för Calgary eller hela Kanada vet jag ej. Men jag är inte den första som fastnat i Immigrations från samma bolag.

ah! hur är det annars? intressant? hur är kanada? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro: ah! hur är det annars? intressant? hur är kanada?

Vi kom fram igår, så det är min första dag här. Men alla jag träffat hittills har varit väldigt trevliga. Calgary är kanske inte den sexigaste staden i landet, men den verkar rätt mysig på nåt sätt. Dessutom fick vi en väldigt fin lägenhet att bo i, men jag återkommer mer om hur det är att bo här när jag fått lite fler intryck.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skall du se någon Flamesmatch?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed: Skall du se någon Flamesmatch?

Det tror jag inte, jag är tyvärr inte sportintresseradTumme nedMen nåt som känns tämligen ovanligt är att främlingar helt random kan prata med dig eller kommentera nåt du gör, och de jag stött på ännu har varit trevliga/roligaTumme upp


   
SvaraCitera

Hur många bor de i Calgary?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Det tror jag inte, jag är tyvärr inte sportintresseradTumme nedMen nåt som känns tämligen ovanligt är att främlingar helt random kan prata med dig eller kommentera nåt du gör, och de jag stött på ännu har varit trevliga/roligaTumme upp

Jag tror inte man överlever länge i Kanada som icke hockeyintressserad, det vore som att ogilla allsång på spårvagnar och bosätta sig i Göteborg.
Ja lite samma sak som med amerikaner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her: Hur många bor de i Calgary?

Inte helt säker, men tror mellan 1-1.2M

dazed: Jag tror inte man överlever länge i Kanada som icke hockeyintressserad, det vore som att ogilla allsång på spårvagnar och bosätta sig i Göteborg.
Ja lite samma sak som med amerikaner.

Jag har hört flertalet personer runt mig diskutera hockey, men jag tror jag överlever ändåGlad De flesta jag jobbar med är britter ändå.


   
SvaraCitera

aristoteles: Inte helt säker, men tror mellan 1-1.2M

Åh de kallar du för liten ort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her: Åh de kallar du för liten ort.

Allt är väl relativt. Men nä, så litet är det ju inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

4. Tänk på att skaffa en reseförsäkring som täcker iaf sjukvård/tandvård, det är viktigt allre helst under långa resor. Det är inte heller så väldans dyrt, frugan betalade kring 2000 för 5 månader.


   
SvaraCitera

aristoteles: britter

De om några borde ju vara intresserade utav hockey, de vann ju VM 1952 för bövelen!

220px-Chamberlain.jpg


   
SvaraCitera