Aviseringar
Rensa alla

åsikter om nootroper/prestandahöjare osv


Ämnesstartare

vad anser um om bruk av substanser avsedda att höja personers prestandaförmåga trots att de är friska och normalfungerande från början? exempelvis att ta läkemedel för att förbättra koncentration och minne även om man fungerar på normal nivå även utan, för att bli starkare, uthålligare, eller vara vaken längre? dvs, praktisk användning av läkemedel och/eller narkotika, snarare än rekreationsbruk. även, om det fanns kirurgiska ingrepp, implantat eller dylikt som kunde innebära dylika prestandahöjningar, hur skulle ni ställa er till dem?

notera att detta inte är en tråd om droger för rekreationsbruk. många/de flesta nootropiska substanser kan köpas och intas helt lagligt med lite trixande, och majoriteten som jag känner till är inte narkotikaklassade.

jag personligen tycker att det är varje individs rätt att höja sin prestandanivå efter eget tycke, smak och förmåga. detta ska vara helt valfritt, så klart. jag tycker att en förändring av rådande praxis gällande läkemedel, som gör att läkemedel för att höja prestation för normalfungerande individer blir legitimt, vore bra. då kan mer forskning och utveckling ske på området, och man skulle öka tillgängligheten på dylika läkemedel. man skulle kunna forska på effekter och säkerhet, och man skulle kunna utveckla läkemedel vars uttalade syfte är att göra redan välfungerande individer mer välfungerande, helt enkelt. höjer man prestandan på en individ så höjer man prestandan på hela samhället denna individ lever och samverkar i. det är win-win. jag tycker inte nödvändigtvis att samhället ska subventionera dylika behandlingar, men jag tycker verkligen inte att utvecklingen ska hindras genom att göra den till en juridisk gråzon, som det ser ut i dagsläget.

vad anser ni?


   
Citera
Ämnesstartare

Är lite skeptisk till biverkningar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ooaooetsraoouevuooae:
Är lite skeptisk till biverkningar

det är ju mer en praktisk fråga än en principiell, men det är ju intressant för det. jag har tagit en hel del grejer, både på recept, läkemedelsklassade utan recept (vilket är lagligt), narkotikaklassade saker på recept, och narkotikaklassade grejer utan recept (vilket inte är lagligt, uppenbarligen), och kan konstatera att biverkningar varierar vilt. det går från rätt jävliga (många centralstimulanter) till rätt överkomliga eller obefintliga. sen är det frågan om jag faktiskt kan klassas som neurotypisk och normalfungerande från första början, men jag är ju i alla fall inte dummare än snittet.

bästa är ju att helt enkelt läsa på innan och testa försiktigt. och kanske börja i rätt ände, jag har tveklöst hjälpts mest av grejer som snabbläsnings- och memoreringstekniker, det är ju knappast nootroper, även om syftet är det samma. de är ju typ biverkningsfria i den bemärkelsen, men jag fungerar ju annorlunda nu än innan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad som intresserar mig mest för stunden är, utöver saker som jag testat tidigare och vet fungerar men inte använder för stunden, dels ett läkemedel som heter piracetam, som ska vara rätt fritt från biverkningar, och tdcs, i princip att skicka en svag elektrisk ström genom hjärnan. båda fullt lagliga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jtt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bra om det funkar men jag tror det mest är dåligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jkdlsgft:
bra om det funkar men jag tror det mest är dåligt

dåligt för vad?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker gratis piracetam till alla, ungefär.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

dåligt för vad?

mest onödigt..
vad behövs det till?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jkdlsgft:

mest onödigt..
vad behövs det till?

det är ju det som är poängen, det behövs inte. men i fallet kognitionsförstärkare så gynnar det ju grejer som minne och inlärning, vilket kan vara väldigt effektivt för exempelvis studier. det gör folk mer produktiva, och det är ju något som vi ser som ett självändamål. utesluter inte att exempelvis tdcs skulle kunna användas för att boosta en rad olika funktioner då det är lätt att styra exakt vilka delar av hjärnan man stimulerar. allt det där är ju grejer som får folk att fungera bättre. om vi inte behöver bli smartare, varför bry sig om grejer som utbildning, liksom? för det här är väl lite samma sak, taget till nästa nivå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svefnpurka:
tycker gratis piracetam till alla, ungefär.

du har testat? upplevelser?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf: du har testat? upplevelser?

nej, men har funderat på det länge och gjorde slag i saken nu när jag såg din tråd. återkommer om typ en månad med en utvärdering. skulle vilja prova modafinil också om det inte var för narkotikaklassningen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svefnpurka:
nej, men har funderat på det länge och gjorde slag i saken nu när jag såg din tråd. återkommer om typ en månad med en utvärdering. skulle vilja prova modafinil också om det inte var för narkotikaklassningen.

adrafinil är väl inte klassat överhuvudtaget? det metaboliseras till modafinil i levern. sen hur pigga tullen är på att släppa igenom det ändå är väl frågan, men det bör inte vara olagligt att beställa än så länge, i alla fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är inte de flesta nootropics lika värdelösa som antihistaminer typ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maks:
är inte de flesta nootropics lika värdelösa som antihistaminer typ?

nej, det tycker jag inte. men det beror på vad man vill få ut av dem. vill man knarka så är det ju uppenbart bättre att knarka riktigt knark. men jag kan säga av erfarenhet att det är mycket lättare att få grejer gjorda på exempelvis modafinil, snarare än tjack.


   
SvaraCitera