Aviseringar
Rensa alla

Aspergers syndrom = nörd?


Issen:

alla har sina intressen och hobbys.

Du är numera min hjälte eller något. För de är inte många som fattar att det är så som du säger.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Issen:

Det är ganska vanligt att folk med asperger finner ett väldigt starkt intresse för något... som visserligen kan ses som nördigt men det gör vanliga människor också... alla har sina intressen och hobbys.

men sådär överdrivet så livet bara handlar om ett visst område och man inte kan göra annat??


   
SvaraCitera

angel_dead:

men sådär överdrivet så livet bara handlar om ett visst område och man inte kan göra annat??

Ni vet verkligen inte vad AS är..


   
SvaraCitera
Issen

angel_dead:

men sådär överdrivet så livet bara handlar om ett visst område och man inte kan göra annat??

Fast så är de ju inte... det är inte så att alla med Asperger sitter inne och bara sysslar med sin lilla grej... då är du snarare inne på någon med tvångsbeteende vilket inte någonstans är samma sak.

Skulle nog kunna våga påstå att det på sätt och vis är så att vissa som har Asperger får mer ökning av någon till större kostnad av något annat.

För att förklara vad jag menar så säger vi så att en "normal" person ägnar 50% av sin tid till sina intressen, 50% till sitt sociala liv medan en person med Asperger nästan alltid har svårt för socialt samspel och kanske då antingen lägger mer tid åt sitt intresse(n) och mindre tid på sitt sociala... inte att dom väljer de utan att det bara är så för att det ofta är svårt för dom eller andra att acceptera deras handikapp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tetrapack:

Ni vet verkligen inte vad AS är..

en del e ju så. men dom skolorna jag sätt som e inriktade på just asperger så har dom naturlinjer med högskolematte och skolor som har med dataspels inriktning så dom bara sitter och spelar dataspel på arbetstid?

dom flesta på kth har väl det också tex? någon sanning måste det väl finnas?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

angel_dead:

Personer med Aspergers syndrom utvecklar ofta specialintressen och kan bli experter inom ett eller några områden samt har ofta ovanligt lätt för att memorera sakfakta och uppfatta detaljer

Min familj säger alltid att jag kan så mycket och att jag lägger märke till saker som ingen annan gör. Smådetaljer. Är jag en liten AS:are måntro?


   
SvaraCitera
Issen

angel_dead:

en del e ju så. men dom skolorna jag sätt som e inriktade på just asperger så har dom naturlinjer med högskolematte och skolor som har med dataspels inriktning så dom bara sitter och spelar dataspel på arbetstid?

För att bli riktigt galet bra på matte etc så brukar andra delar av ens förmågor förminska ja, men behöver verkligen inte vara personer med Asperger för det... de flesta i dessa fall är inte diagnostiserade med det.

angel_dead:

dom flesta på kth har väl det också tex? någon sanning måste det väl finnas?

Nej inte egentligen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Issen:

För att bli riktigt galet bra på matte etc så brukar andra delar av ens förmågor förminska ja, men behöver verkligen inte vara personer med Asperger för det... de flesta i dessa fall är inte diagnostiserade med det.

men det är väl ändå en diagnos som inte funnits så himmla länge typ?
för det e ju inte många som är i 50 års ålder idag tex som fick sin diagnos när de va små? så det kan väl finnas follk som inte fått en diagnos??


   
SvaraCitera

angel_dead:

så det kan väl finnas follk som inte fått en diagnos??

Självklart finns det de, Men sen får inte alla diagnosen heller för AS är inte särskilt välkänt egentligen.


   
SvaraCitera

Nördig...nja gamer skulle passa mig bättre [wink]


   
SvaraCitera

Ett specialintresse behöver ju inte vara relaterat till naturvetenskap eller matte. Kan vara precis vad som helst, grejen är att man är totalt uppslukad av'et och kan sysselsätta sig med att lära sig mer hur länge som helst. Och det krävs en hel del till symptom för att uppnå diagnoskriterierna. De flesta är nördiga när det gäller något. Favoritband, t ex.


   
SvaraCitera

angel_dead:

men sådär överdrivet så livet bara handlar om ett visst område och man inte kan göra annat??

min kompis är så och han har aspergers

men det är olika, som med alla andra [crazy]


   
SvaraCitera

Eftersom människor med Asperger gärna intresserar sig passionerat för något så kan man ju säga att de ofta är nördar. Men det betyder ju inte att alla nördar har Asperger. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XMinGrönaLampaÄrDödX:

. Men det betyder ju inte att alla nördar har Asperger

det har jag hajat 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men lägg av.

Allokera denna tråd till trollhögen.


   
SvaraCitera