Aviseringar
Rensa alla

Astrofysiker.


Ämnesstartare

Hejsan, det senaste året har jag studerat fysik och astronomi hemifrån genom att läsa böcker, film osv. Jag undrade ifall man vill bli astrofysiker, vilket gymasieprogram, natur? Hur ska jag gå tillväga?


   
Citera

Natur på gymnasiet.
Sedan blir det väl teknisk fysik eller astronomi kanske?
Tyck om och läs så mycket matte du kan.

Carl Sagan:

studerat fysik och astronomi hemifrån genom att läsa böcker, film

Populärvetenskapligt eller "på riktigt". För sådant man gör på riktigt är antagligen bara extremt svår matte och färre fina bilder och spännande teorier...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Populärvetenskapligt eller "på riktigt". För sådant man gör på riktigt är antagligen bara extremt svår matte och färre fina bilder och spännande teorier...

Jag har läst om Newtons lagar, speciella och allmänna relativitets teorin. Har läst boken Cosmos, och även sett TV-serien. Har inte gått in så djupt på alla mattematiska detaljer.


   
SvaraCitera

Carl Sagan:

Jag har läst om Newtons lagar, speciella och allmänna relativitets teorin. Har läst boken Cosmos, och även sett TV-serien. Har inte gått in så djupt på alla mattematiska detaljer.

Okej. Jag tycker du ska kolla upp mer vad astrofysik på högskolenivå innebär.
Men du kan ju läsa natur och kanske astronomi om ditt gymnasium har det.


   
SvaraCitera

Carl Sagan du e fan bäst, min jämnlike, du tänker så poetiskt och underbart, PREcis som jag!

Carl Sagan:

Jag har läst om Newtons lagar, speciella och allmänna relativitets teorin. Har läst boken Cosmos, och även sett TV-serien. Har inte gått in så djupt på alla mattematiska detaljer.

Jag ÄLSKAR vetenskap, Astronomi framför allt, pluggar också hemifrån, gillar hypnos, psykologi OSV.
Fan va nice, du e grym!


   
SvaraCitera

Carl Sagan:

Har inte gått in så djupt på alla mattematiska detaljer.

Utan matten kommer man ingenstans. Visst, det är möjligt att förstå vissa samband, men inte att härleda dem, och det är ju dit man ska komma. Sedan blir det i stort sett omöjligt att tillämpa kunskapen utan matten. Läs A-E på gymnasiet, sedan ett par år högskolematte och därefter är du redo ;p


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HobGoblin:

Utan matten kommer man ingenstans. Visst, det är möjligt att förstå vissa samband, men inte att härleda dem, och det är ju dit man ska komma. Sedan blir det i stort sett omöjligt att tillämpa kunskapen utan matten. Läs A-E på gymnasiet, sedan ett par år högskolematte och därefter är du redo ;p

Jag förstår.


   
SvaraCitera