Aviseringar
Rensa alla

Atarax för bulimi?


Ämnesstartare

Hej.
Jag har haft bulimi i ett halvår och fick nyligen diagnosen fastställd. Jag har även fått atarax utskrivet för min ångest jag får efter och innan matintag, och tänkte testa dem nästa vecka.

Någon där ute med liknande problem som testat atarax? Hur är dem? Vet att dem är svaga i många fall, men fungerar toppenbra för andra, så hur funkade dem för er? Biverkningar? nack & fördelar, tips?[confused]

Jättetacksam för svar!!!! [love]


   
Citera

atarax e väldigt svag
tvivlar på att det hjälper
skriv ut någe starkare.


   
SvaraCitera

Ingen effekt på mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

atarax e väldigt svag
tvivlar på att det hjälper
skriv ut någe starkare.

men det funkar ju för vissa, så det är värt att prova innan man testar något annat, en liten puff i rätt rikting är bättre än ingen puff alls 😉 och att de inte är beroendeframkallande är ju en stor fördel.[wink]


   
SvaraCitera

tomhand:

men det funkar ju för vissa, så det är värt att prova innan man testar något annat, en liten puff i rätt rikting är bättre än ingen puff alls 😉 och att de inte är beroendeframkallande är ju en stor fördel.[wink]

Jaja, GL


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Atarax tar bara bort oron, inte ångesten.
Funkade tvär bra på mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NUJÄVLARR:

Atarax tar bara bort oron, inte ångesten.
Funkade tvär bra på mig.

hmm. okej. aja lite hjälp på traven i alla fall... hmm.
får se hur det hjälpet på mig, men fick ni några biverkningar eller följder ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tomhand:

men fick ni några biverkningar eller följder ?

atarax ska man ju ta vid behov. och nej jag fick inga bicverkiongar, har iof bara behövt ta dem 3 gånger.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NUJÄVLARR:

atarax ska man ju ta vid behov

kan man inte ta dem förebyggande?


   
SvaraCitera

tomhand:

kan man inte ta dem förebyggande?

Vad menar du med förebyggande? När jag hade bulimia hade jag matångest konstant, även när jag sov. Så är det nu också för den delen

Atarax är en mycket svagt lugnande medicin (egentligen en allergimedicin som kan råka göra en lite "trött") som läkare anser vara safe att skriva ut till de under 18. Den fungerar knappt på någon med RIKTIG ångest dock, då krävs det egentligen benzo men det är ju ingen höjdare.

Atarax är inte mot bulimia, den är mot klåda och lätt oro. Mediciner mot bulimia är antidepressiva som Fontex (fluoxetin) men då måste man ta dem konstant i veckor för att förebygga självinducerad kräkning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför skall du prova dem först nästa vecka? Atarax är ju direktverkande och har inte mycket värre bieffekter än vanliga allergitabletter. Du har antagligen fått den för att kunna lätta ångesten och kanske slippa spy upp maten?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jo jag känner till vad den gör och att det är en mot klåga och sånt egentligen, men när någon sa att man tog dem "vid behov" så lät det som att man skulle ta dem när man fick en ångestattack och att de inte hjälpte om man hade det hela tiden, samt att man itne kunde ta dem regelbundet under en längre period. svårt för mig att få fram rätt formulering, men frågan är egentligen om man kan ta dem regelbundet, eller om man tar när man får en extrem ångestattack?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Varför skall du prova dem först nästa vecka? Atarax är ju direktverkande och har inte mycket värre bieffekter än vanliga allergitabletter. Du har antagligen fått den för att kunna lätta ångesten och kanske slippa spy upp maten?

hade mötet igår, så hon skulle skriva ut dem idag och jag kommer inte ha möjlighet att kunna få dem hemskickade eller kunna hämta ut på apotek (är bortrest),

så det är först då jag får hem dem;)


   
SvaraCitera

tomhand:

men frågan är egentligen om man kan ta dem regelbundet, eller om man tar när man får en extrem ångestattack?

Det spelar ingen roll egentligen, men vill du vara försiktig så kan du ju ta Ataraxen inför "krävande" måltider. Den effekt den har sätter ju in rätt snabbt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okej, jag fattar


   
SvaraCitera