Aviseringar
Rensa alla

Atarax - någon mer?


Ämnesstartare

Jag har fått atarax utskrivet för att dämpa ångest och för att kunna sova. Tänkte fråga om någon annan äter det/har ätit det och hur det har fungerat för er?

Försvinner oro/ångestkänslor helt? Hur reagerar kroppen?
Ska ta min första tablett ikväll så jag är nyfiken ^^


   
Citera

Den är otroligt mild samtidigt som jag slocknar efter två tabletter. För mig funkar det iaf och den gjorde mer än att dämpa ångest när jag fick en allergisk reaktion. [cute]


   
SvaraCitera

misfits:

Försvinner oro/ångestkänslor helt? Hur reagerar kroppen?

Jag har aldrig haft atarax men jag har haft (iaf nästan) alla andra antihistaminer som används som sömnmedicin/ångestdämpande.
Nej, ångest och oro försvinner inte helt, för det krävs det ordentliga droger. Om man jämför med alkohol, eftersom du säkert druckit i ditt liv och vet hur oro dämpas av det, så kan vi säga som så att antihistaminerna aldrig kan nå upp till den rejäla effekten.

Antihistaminerna funkar bra mot ångest i kroppen, om man säger så. Man blir inte lika skakig osv, så det funkar bra mot sånt. Däremot så tar det inte bort negativa tankar.
Det lugnande effekten är mest en sövande sådan. Man blir väldigt trött och seg. Därför funkar det okej bra mot intensiv ångest i huvudet också, eftersom den är lättare att hantera. Precis som det kan vara svårare att "orka" ha intensiv ångest om man är väldigt trött.

Effekten sitter i länge, så det är ganska jobbiga mediciner. Om du måste prestera på topp på morgonen, bör du inte ta dem dagen innan, innan du lärt dig hur starkt du reagerar på dem. Det är nästan omöjligt att plugga, formulera sig bra eller någonting annat som kräver lite mer hjärnkapacitet så länge effekten sitter i. Detsamma gäller givetvis samma dag som du tar dem - om du måste prestera, låt bli.

Tyvärr är inte denna långa effekt och sömnighet party på någon nivå. Det känns bara som du börjar få influensa.

Trots det bör du hålla dig till atarax eller andra antihistaminer och säga nej till tyngre mediciner som benzo (som tyvärr funkar bättre) om en läkare vill skriva ut det till dig senare. Detta eftersom dessa är väldigt beroendeframkallande och ger en värre ångest när de går ur kroppen. Atarax ger varken beroende eller värre ångest senare.


   
SvaraCitera

framtidstron:

Trots det bör du hålla dig till atarax eller andra antihistaminer och säga nej till tyngre mediciner som benzo (som tyvärr funkar bättre) om en läkare vill skriva ut det till dig senare.

Jag har ätit Sobril i perioder för sömnsvårigheter, har dock inte märkt av någon förhöjd ångestkänsla, är det en vanlig biverkning?

Jag fick Sobril för att jag fick huvudvärk och kände mig dåsig dagen efter av Atarax. Sobril ger ingen sån "bakis" känsla för mig. Dessutom kände jag mig ordentligt utsövd dagen efter, ingen oro, inga jobbiga drömmar ingenting, natten bara försvann sen var det morgon igen.


   
SvaraCitera

Tycker inte de ger någon effekt alls. Enda effekten de ger är att ögonen blir alldeles sega på morgonen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron:

Jag har aldrig haft atarax men jag har haft (iaf nästan) alla andra antihistaminer som används som sömnmedicin/ångestdämpande.

Tack så mycket för det långa och utförliga svaret! Min läkare har skrivit ut det för att jag i första hand ska få bukt med min sömnbrist. Jag har ju inte sovit mer än 1-2 timmar åt gången de senaste månaderna, och jag klarar i princip aldrig av att sova under natten - bara på dagen.

Vad gäller skolan så pluggar jag ju just nu och det är väldigt intensivt, med ett examensarbete som ska skrivas klart + lite rester från höstens kurser. Detta gör mig otroligt stressad eftersom jag vet att jag måste fixa det för att kunna få CSN. Om jag nu får en diagnos på det här så kanske CSN-problemen löser sig iallafall, men det känns fortfarande viktigt för mig att jag blir klar. Jag har tydligen en rätt kraftig prestationsångest (visste inte ens att det var en diagnos!) som gör att jag aldrig kan koppla av ordentligt.

jag kanske ska prata med mina lärare imorgon om det härför att se hur jag ska klara av kursen på bästa sätt?

Tack ni andra för era svar också! Allas erfarenheter hjälper ju för att man ska kunna identifiera hur man själv reagerar!


   
SvaraCitera

AndyH:

Jag har ätit Sobril i perioder för sömnsvårigheter, har dock inte märkt av någon förhöjd ångestkänsla, är det en vanlig biverkning?

Åtminstone efter ett tag, kanske bör säga att jag tidigare missbrukat benzo så mina erfarenheter av vilka biverkningar det ger är ju väldigt dåliga.
Jag tror iaf att man ska undvika benzo till det yttersta och istället gå KBT vid sömnsvåriogheter eller ångeststörningar. Tyvärr så är ju psykvården snabbare på att skriva ut piller och skicka en till en psykodynamisk skojare som ska prata om ens barndom och alla hemliga små försvarsmekanismer i flera år medan patienten blir beroende av medicineringen i väntan på att bryta ned sina försvarsmekanismer. Men medicin kan man självklart använda under en period. Men redan när man börjar tycker jag man ska ha en plan för hur man ska åtgärda sina problem långsiktigt.


   
SvaraCitera

framtidstron:

Men redan när man börjar tycker jag man ska ha en plan för hur man ska åtgärda sina problem långsiktigt.

För mig handlar det om ett par dagar eller nån vecka åt gången, oftast beror sömnproblemen på stress och prestationsångest, vilket är tillfälliga problem. Typ skolarbeten eller prov som jag känner att jag ligger efter i så kan jag ligga vaken hela nätterna och fixera på problemen.


   
SvaraCitera

Atarax? Hjälper nada. Jag smällde i mig 200 mg en gång (eller om det var 300) alltså en hel ask och det hände ingenting förutom halsbränna.


   
SvaraCitera

Den första veckan somnade jag efter en timme efter att ha tagit en, men sedan vänjde sig kroppen vid det eller något och sömnlösheten fortsatte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

misfits:

dämpa ångest och för att kunna sova

jag tycker inte att jag somnade bättre eller fick mindre ångest, men jag blev istället konstant trött och apatisk[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mårran:

Hjälper nada

saturn:

Den första veckan somnade jag efter en timme efter att ha tagit en, men sedan vänjde sig kroppen vid det eller något och sömnlösheten fortsatte.

escaape:

jag tycker inte att jag somnade bättre eller fick mindre ångest, men jag blev istället konstant trött och apatisk[sad]

Nu har jag hört både positiva och mindre positiva effekter, så jag antar att det är väldigt individuellt huruvida det fungerar eller inte. Som sagt så har ju min läkare skrivit ut det här som en nödåtgärd för min sömnlöshet nu innan ytterligare åtgärder vidtas, så jag hoppas verkligen att det kommer fungera. Jag har aldrig ätit några liknande mediciner förut så jag vet inte hur det ska/kommer kännas :s


   
SvaraCitera

AndyH:

För mig handlar det om ett par dagar eller nån vecka åt gången, oftast beror sömnproblemen på stress och prestationsångest, vilket är tillfälliga problem. Typ skolarbeten eller prov som jag känner att jag ligger efter i så kan jag ligga vaken hela nätterna och fixera på problemen.

Ja, sånt är ju svårt att lösa utan att ändra på hur skolan och samhället ser ut med prestationskrav osv.


   
SvaraCitera

misfits:

hur det har fungerat för er?

Den gjorde mig trött, inget mer. Ångesten var kvar.
Typ bara benso som funkat för min del men det vill dom inte skriva ut.

framtidstron:

Tyvärr så är ju psykvården snabbare på att skriva ut piller

Kan inte hålla med där, jag har haft skitsvårt att få medicin utskrivet.


   
SvaraCitera

Finns ju inget svagare typ. Tvivlar på att en tablett hjälper.


   
SvaraCitera