Aviseringar
Rensa alla

Ateister och livet efter döden


Ämnesstartare

OF 5:

nej absolut inte slutsats ingen av oss har rätt[smile]

Jag har inte påstått nått. Jag frågar varför ateister menar att inget händer efter döden och försöker bortförklara nära döden-upplevelser med att det skulle vara "kemiska reaktioner".


   
SvaraCitera

Det är en logisk teori att det blir så, och ingen har varit korkad nog att försöka motbevisa den [confused] vad skulle annars hända? hur mycket.. troende, än vill tro så består jaget av elektriska impulser och circuitry i hjärnan, en blodfylld fettklump i kraniet [mad]
end of discussion


   
SvaraCitera

Venfort:

Jag kom på en sak under bibelstudierna idag.

Vad baserar du dina studier på - Jmf Heb 10:24, 25


   
SvaraCitera

Det är ju nästan självklart att allting blir "svart" efter man dör. Man är ju beroende av hjärnan för att ens kunna se, höra och känna, döden är med största sannolikhet samma känsla som att sova väldigt djupt. Alltså som tiden alldeles precis innan man vaknar och undrar vart tusan man är någonstans.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

Det är en logisk teori att det blir så, och ingen har varit korkad nog att försöka motbevisa den

Men hur är det logiskt att allt blir svart när empiriska undersökningar visar att något annat händer? Alternativet är att allting blir först vitt, man träffar nån och bla bla bla och SEN blir allting svart. Men det är ju verkligen inte logiskt.

Tickstart:

hur mycket.. troende, än vill tro så består jaget av elektriska impulser och circuitry i hjärnan, en blodfylld fettklump i kraniet [mad]
end of discussion

Så du tror inte på känslor överhuvudtaget? Det är inget som finns i din värld? Kärlek och glädje är bara elektriska impulser? Om du tror detta på allvar kan du ju verkligen inte ha ett kul liv. Inte för att vara taskig, men det är ju helt logiskt. Om du varje gång blir glad, påminner dig själv om att dina känslor bara är resultat av blodet i din fettklump mellan öronen, kommer du ju verkligen ha svårt att uppskatta nått.


   
SvaraCitera

Venfort:

Men det är inte det jag vill diskutera. Jag vill ha reda på varför ateister inte tror att något händer efter döden

Jag tror på God men inte ett liv efter döden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erik112:

Vad baserar du dina studier på - Jmf Heb 10:24, 25

1 Thess 4:13-18

sylar:

Det är ju nästan självklart att allting blir "svart" efter man dör.

Varför är det så självklart?

sylar:

Man är ju beroende av hjärnan för att ens kunna se, höra och känna, döden är med största sannolikhet samma känsla som att sova väldigt djupt.

Men hur kan man veta det? Har du någonsin sovit utan din hjärna? Hur kan man förneka vad så många andra har upplevt och hävda att man själv står för empirisk logik?


   
SvaraCitera

Venfort:

Jag vill ha reda på varför ateister inte tror att något händer efter döden, trots att det finns så många som kan berätta vad som händer.

Först och främst så finns det ingen som kan berätta exakt vad som händer. Sen så är kroppen i ett extremt stressigt läge och det är inte konstigt att man får hallucinationer som desutom alltid verkar ha en koppling till det man tror på. Exempelvis så ser kristna kristna saker, judar judiska, buddister osv...
Varför jag inte tror på ett liv efter döden är för att jag har inga som helst bevis för att tro annat. Berättelser från människor vars kroppar har varit i extrema situationer räcker inte som bevis, bara för att många påstår något betyder inte det att det är sant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erik112:

Jag tror på God men inte ett liv efter döden.

Vad tror du händer då?


   
SvaraCitera

Venfort:

Så du tror på ett liv efter döden, correct?

Jag tror nog inte på döden egentligen alls. Jag är nog mer inne på att människan faktiskt är besjälad och oberoende av kroppen som är dödlig.

Konceptet med materialism får sådana omfattande konsekvenser att jag inte tror de flesta ateister riktigt insett dem.


   
SvaraCitera

Venfort:

Vad tror du händer då?

Las Pred 9_5 10


   
SvaraCitera

Venfort:

Varför är det så självklart?

1=1.
Röd är röd.
Jag är bäst.

Tre stycken utsagor som är självklara, men jag kan inte bevisa dem.

Venfort:

Men hur kan man veta det? Har du någonsin sovit utan din hjärna? Hur kan man förneka vad så många andra har upplevt och hävda att man själv står för empirisk logik?

Varför skulle man behöva den annars? Tramset du spyr upp nu är ju argumentationsfel för att få rätt, inte nog med att det är idioti. Det är klart att man inte kan säga att man sovit utan hjärna, men the outcome är ju uppenbar.


   
SvaraCitera

[zzz]


   
SvaraCitera

Venfort:

Inte för att vara taskig, men det är ju helt logiskt. Om du varje gång blir glad, påminner dig själv om att dina känslor bara är resultat av blodet i din fettklump mellan öronen, kommer du ju verkligen ha svårt att uppskatta nått.

Fattar inte vad du menar. Bara för att jag förstår något innebär inte det att jag inte kan njuta av det [cute] Om det där var nåt slags argument för nåt så får du gärna specificera [crazy]
Alltsa, jag utesluter inte möjligheten att nån slags gud finns, vill ha bevis först dock. Och hela tanken på Gud är så oerhhört fånig, skulle något sånt finnas hade det inte varit i närheten av den gud ni tänker er.

Att tro på bibeln är ju lika dumt som att säga att allt på internet är sant. religion är ett skämt, en sjukdom som drabbar de dumma och lågutbildade.


   
SvaraCitera

Venfort:

Med ditt resonemang skulle man kunna säga att kärlek inte är verkligt,

Kärlek handlar mest om kemiska reaktioner så vad menar du med det?


   
SvaraCitera