Aviseringar
Rensa alla

Återfår luktkänslan vid träning.


Ämnesstartare

Hej människor, jag är med om något väldigt mystiskt. För ett tag sedan opererade jag polyper i näsan, man kan säga att det är en slags inflammation i näsan. Jag har inte haft något luktsinne så länge jag kan minnas. Det fanns ju en chans att det skulle kunna komma tillbaka efter operationen men hittills har den inte gjort det. Men nu på senaste tiden har jag märkt att jag känner massa dofter direkt efter träning. Hamnade nästan i chock när jag skulle gå in i killarnas omklädningsrum, man bombarderades med dofter. Jag slutar dock känna lukterna efter några timmar igen.

Till frågan då, hur är detta möjligt? Antar att det måste vara svullnaden i näsan som minskar när jag tränar. Finns det någon forskning på om träning minskar inflammationer? Borde jag berätta detta för någon läkare, det känns ju som att det kan vara en väldigt intressant forskning om träningen kan minska svullnaden i en sådan stor utsträckning?


   
Citera

Berätta förihelvete, om inte annat för din egen skull.


   
SvaraCitera

Funderar på om det kan ha något med adrenalinpåslag eller dylikt att göra? Hur som, prata med läkaren!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:
Berätta förihelvete, om inte annat för din egen skull.

Alltså att luktkänslan kommer tillbaka är i sig inget konstigt. Det kan ju vara en effekt av operationen då många återfår sin luktkänsla, så farligt är det ju inte direkt. Det är ju dock otroligt intressant att den återhämtar sig så pass vid just träning. 

Blivande_japan:
Funderar på om det kan ha något med adrenalinpåslag eller dylikt att göra? Hur som, prata med läkaren!

Ja de skulle de ju faktiskt kunna vara, tänkte jag inte på! Tänker att man kanske även producerar extra hormoner? Tror du de ens kommer intressera sig om jag nu skulle kontakta dem då? Jag har ju återbesök om några månader, skulle ju kunna vänta med att berätta tills dess. 


   
SvaraCitera

Tennsoldat: Alltså att luktkänslan kommer tillbaka är i sig inget konstigt. Det kan ju vara en effekt av operationen då många återfår sin luktkänsla, så farligt är det ju inte direkt. Det är ju dock otroligt intressant att den återhämtar sig så pass vid just träning.

Ja. Menade inte som en farlig sak, utan att om inte luktsinnet kommer tillbaka annars över huvud taget så kanske denna information kan hjälpa dem att hjälpa dig ytterligare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Ja. Menade inte som en farlig sak, utan att om inte luktsinnet kommer tillbaka annars över huvud taget så kanske denna information kan hjälpa dem att hjälpa dig ytterligare.

Det är ju iof sant. Tvivlar på att de skulle ge någon extra information, men du har nog rätt, tackar 🙂


   
SvaraCitera

Tennsoldat:

Ja de skulle de ju faktiskt kunna vara, tänkte jag inte på! Tänker att man kanske även producerar extra hormoner? Tror du de ens kommer intressera sig om jag nu skulle kontakta dem då? Jag har ju återbesök om några månader, skulle ju kunna vänta med att berätta tills dess. 

Att man producerar extra hormoner är inget jag hört om. Fast det handlar ju inte bara om huruvida de intresserar sig, det kan väl vara bra för dig att veta om det är ett tecken på att det hela går i rätt riktning, och du kanske så småningom kommer få tillbaks ditt doftsinne?


   
SvaraCitera