Aviseringar
Rensa alla

Återkommande problem/vägg av text


Ämnesstartare

ClosingTime:

Desperation

Klurigt.

Kanske kan ditt beteende avhjälpas genom att ha egna, starka intressen och hobbies som fyller upp ditt liv, istället.

Vet du varför du blir desperat? Och allmänt needy?
Något tomrum.. ?

Jag känner igen beteendet, det där med att det tar lång tid att komma över en person och lite det här med att man vill hålla kontakten.
Kanske kan ha göra med att man identifierar sig för starkt med sin tidigare partner..
För mig har det i alla fall hjälpt (tror jag) att fokusera på mig själv och mitt eget liv och liksom få det att gå runt på egen hand. Då minskar behovet av att vara sådär "på".

Det hjälper antagligen jättemycket att läsa om beteendet du beskriver, läsa förklaringar till varför osv. Alltså, om du bara kan identifierara problemet, typ känna igen dig i någon förklaring..


   
SvaraCitera

Det lär ju finnas någon anledning till att du reagerar som du gör när människor du gillar dricker?

Att du hör av dig hela tiden till nyblivna ex tror jag bottnar i problem med dig själv, ärligt talat.
Var likadan ett tag, det berodde helt klart på att min självförtroende var på noll.
För att bryta ett mönster lär ju du själv vilja det. Annars blir det som rökare som säger att 'de borde sluta snart'.
Du måste låta bli, vilket inte är enkelt..

Kanske prata med någon, typ psykolog?

</slutalekahobbypsykolog>


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ankzor:

ragga killar här på um, bli utav med oskulden

Den har jag varit av med i några år, ser inte vad det har med detta att göra för övrigt?

Har vänner här läser igenom de längre inläggen inatt. Hej.


   
SvaraCitera

ClosingTime:

Den har jag varit av med i några år

brukar vara en vanlig depp problem


   
SvaraCitera

ankzor:

brukar vara en vanlig depp problem

Är du full eller något?


   
SvaraCitera

Harpyja:

Är du full eller något?

förlåt mig, ett.

och nej, är bara fett uttråkad här i sthlm


   
SvaraCitera

ankzor:

och nej, är bara fett uttråkad här i sthlm

Som att det skulle finnas mer att göra i Örebro.


   
SvaraCitera

Harpyja:

Som att det skulle finnas mer att göra i Örebro.

nej, var en pik åt dig[no-no]


   
SvaraCitera

ankzor:

nej, var en pik åt dig

Nej jag tänker inte träffa dig.


   
SvaraCitera

Harpyja:

Nej jag tänker inte träffa dig.

okej, då vet jag...[rolleyes]


   
SvaraCitera

ankzor:

okej, då vet jag...

[zzz]


   
SvaraCitera

Harpyja:

.

ungefär vad jag tänkte


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shajjn:

Vet du varför du blir desperat? Och allmänt needy?

Oj, det kan jag nog inte svara på. Jag vet inte, det vill säga. Blir så sjukt fast för någon när jag väl börjar tycka om någon.

shajjn:

Kanske kan ditt beteende avhjälpas genom att ha egna, starka intressen och hobbies som fyller upp ditt liv, istället.

Vet inte riktigt vad det skulle vara, vet inte hur man skaffar en hobby. Känns svårt att bara övertala sig själv om att skaffa en hobby. Ser på film och lyssnar på musik typ, det är inte mycket till hobby.

shajjn:

För mig har det i alla fall hjälpt (tror jag) att fokusera på mig själv och mitt eget liv och liksom få det att gå runt på egen hand. Då minskar behovet av att vara sådär "på".

Samma sak här egentligen, det är ju svårt att övertala sig själv om att fokusera på annat, tyvärr. Är svårt att bara börja göra. Men det går ju att försöka.

GAIA:

Det lär ju finnas någon anledning till att du reagerar som du gör när människor du gillar dricker?

Ja, det stämmer nog till viss del. Min före detta pojkvän drack alltid när han var nere vilket ibland ledde till att mindre roliga saker hände. Till slut ledde det att han blivit funnen vid ett broräcke i färd med att vilja hoppa, vilket ledde till psykolog och sådant.

Min far har även en förmåga att dricka och det leder ibland till otrevliga händelser nattetid då han ogillar att jag tycker om pojkar.

GAIA:

Annars blir det som rökare som säger att 'de borde sluta snart'.

Ja, är ju lite så det känns nu. Att jag borde sluta, men inte klarar av det. Vilket suger.

GAIA:

Kanske prata med någon, typ psykolog?

Gick hos psykolog tidigare men min bristande förmåga att tala öppet om saker förutom över internet via skrift och inte tal, ledde till att inte mycket till framsteg gjordes. Inga alls snarare.

GAIA:

</slutalekahobbypsykolog>

Nä, sluta inte. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ClosingTime:

"väx upp" och "skärp dig" är berättigade kommentarer, men knappast kommentarer som skulle effektivisera mina försök med att göra just det - växa upp.

Bara denna insikt, att det är berättigade kommentarer och erkännandet av att du behöver växa till dig/utvecklas - det gör att jag inte blir ett dugg orolig över dina problem. Jag är övertygad om att du kommer lösa dem i sinom tid!! Du har det analytiska och den värdefulla förmågan att se dig själv utifrån, och den är såå mycket värd! Bara så att du inte skulle bli mer orolig eller ledsen, dessa problem kommer att fixa sig.

Vissa har väl svårare än andra att glömma personer de älskar. Vissa är ju långsinta, andra blåser bort ilskan på en timme - varför inte likadant med kärlek? Vissa fastnar och har svårt för separationer; andra är såpass trygga i sig själva och sin grundtro på att man duger att de relativt enkelt kan gå vidare. Tror att det är viktigt att inte ta separtionen som personlig kritik, ibland funkar relationen bara inte. Man växer väl ifrån varandra, var olika från början osv. Fundera kring dina känslor efter en separation och då även dina tankar kring dig själv.

Ang alkoholen... Försök acceptera att de väljer sina egna liv, de har eget ansvar. Visst, jag är ofta orolig/olustig när folk dricker, men vad kan JAG göra åt det? jag kan inte rädda dem från alla potetiella faror i livet, hindra dem från att leva som de vill. Däremot kan jag ju försöka påverka dem att typ sluta med alkohol när vi ses i andra situationer...[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ClosingTime:

Gick hos psykolog tidigare men min bristande förmåga att tala öppet om saker förutom över internet via skrift och inte tal, ledde till att inte mycket till framsteg gjordes. Inga alls snarare.

[surprised] Bara måste säga - har du läst Metro idag?? Där stod om att man ka få terapi via internet och att det funkar precis lika bra. I detta fallet tror jag mkt väl att det skulle kunna funka!
Å andra sidan är det väldigt viktigt att kunna prata öppet - med utvalda personer! Lösningen är trist nog bara att bestämma sig, våga och öva, öva, öva! Man får ut såå mycket av ett bra psykologsamtal!


   
SvaraCitera