Aviseringar
Rensa alla

atopic Eksem


Ämnesstartare

Vad är det för skilland på det och "vanlig" eksem? :O


   
SvaraCitera

Anybodycanlove:

DOm har jag använt redan 🙁 dom fungarar inte.. samma uniderm.
dom fungerar i typ en två veckor..sen blir de värre..
börjar bli trött påt nu!

Hmm då låter det knepigt. Jag tycker att du ska gå till doktorn och om du redan varit där så testa en annan som kanske kan komma med nya lösningar. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jademyr:

Hmm då låter det knepigt. Jag tycker att du ska gå till doktorn och om du redan varit där så testa en annan som kanske kan komma med nya lösningar.

Jo.. men har man hållit på med läkare i över ett år så pallar man inte.. föralla säger samma sak.. tror jag ska på ljusbehandling .... skoj skoj 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exakt samma sak händer mig just nu. Född med det, försvunnit och kommit tillbaka nu i senare ålder. Om det är riktigt jobbigt, så gå till närmsta hudmottagning. (Mottagningen i Nässjö är ett fett tips, de är skitduktiga där.) De kan skriva ut starkare kortisonsalvor om de märker att det är tillräckligt allvarligt. Man bör vara beredd på att det tar lång tid att behandla som värst.

Lycka till, hoppas det går bättre för dig. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag hade en massa problem med det där för några år sedan, men det har mer eller mindre lagt av helt nu. Fick en ganska lindrig variant som bara visade sig på hals och buk. Använde sån där fenurilsalva och en stark steroid-salva några gånger, sen hade jag väldigt sällan haft problem med det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

emery:

Vad är det för skilland på det och "vanlig" eksem? :O

Atopiskt eksem är en ärftlig åkomma som innebär att kroppen bildat antikroppar mot vissa proteiner i huden, vilket orsakar inflammation och klåda. Det är alltså inte en allergi mot något utomstående, utan något man föds med och som kan komma utan att något utlöser det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EVIL_GENIUS_IS_BACK:

t.

Okej :O tack.


   
SvaraCitera

Jag har på vintern, och det är verkligen inte kul.
Kan inte göra så mycket annat åt det än smörja på kortison varenda eviga dag, på morgonen och kvällen, samt på armarna en gång mitt på dagen. Men det hjälper iallafall.


   
SvaraCitera

Jag har atopic eksem och det ser inte fint ut ska till hud läkare om några dagar, har haft det i ett år nu och det ser verkligen inte fint ut hela halsen är full med eksem förutom baksidan av halsen, armvecken och på framsidan av axlarna, magen och händerna några tips på bra salvor läkarna har skrivit ut kortison fast det hjälper ju inte ett piss har för mkt utslag för det..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har också..använder vaselin..helst vitt..sen har jag fått utskrivet kortison då ..som man jag kan ta..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det finns också en metod då man äter fett och inga kålhydrater..LCHF heter det.(eller ja, LITE kålhydrater) Det ska tydligen vara SUPER mot eksem...tar i för sig upp mot en månad att se skillnad..men äre så farligt kan man ju offra sig..jag kör det nu iaf.=)


   
SvaraCitera

Atopiska eksem påverkas av hur man mår. Det är något att tänka på!

Jag hade det för ganska många år sedan. Men de var otroligt mycket.
Det som kan göra eksemen värre är:
-Stress
-Att du kliar
-Oro
-Nervositet

För att lindra:
-Mjukgörande kräm
-Kräm med cortison i
-Ta det lugnt, försök att inte stressa osv.
-Ta hand om dig själv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hej!

Jag lider av atopiskt eksem. Det kommer upp då och då men ligger alltid och lurar. Jag kan få klåda i hela ansiktet pga av saker som bara en doft jag inte tål.
Jag har alltid använt smink och det har fungerat från och till men just nu kör jag några sminkfria dagar för att få bukt med skiten. Allt var perfekt med huden från maj-juli när jag solade och badade en del. Tycker mina utslag och torra hud är det enda jag ser när jag tittar mig i spegeln.

Jag vet vad mitt eksem beror på men kan ändå inte sluta stressa upp mig över det och då blir det bara värre. Det värsta är att det känns som ingen förstår mig. Känner mig jobbig som klagar. Extra jobbigt att jag ibland inte ens tål min pojkvän pga av hans tvättmedel osv..
Fråga mig gärna om ni vill ha stöd, funderingar kring mat, salvor och sånt. Har ändå lidit av det här hela mitt liv.
Jag har dock eksemen koncentrerade till huden runt mun och ögon. Men hade faktiskt hellre haft det på kroppen...gräset är alltid grönare 😉

Någon mer som har problem med eksem just kring munnen och kanske har något tips till mig som jag inte prövat....???


   
SvaraCitera

Anybodycanlove:

hej, jag tänkte kolla här med er om ni har sjukdomen atopic eksem.
Jag har haft de sen jag föddes, men de försvann

tror att mitt har försvunnit nu oxå[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera