Aviseringar
Rensa alla

Att återställa operativsystem från återställningspartition


Åtta
Ämnesstartare

Min bror har en laptop som utsprungligen kom med Vista förinstallerat. Han fick ingen skiva, utan det finns istället en återställningspartition om man någon gång behöver återställa datorn till fabriksskick.

För ~6 månader sedan så bad han mig att ersätta Vista med en dual boot av XP och Ubuntu. Snäll som jag är så gjorde jag det, och såg då till att inte röra återställningspartitionen ifall han skulle ångra sig.

Nu för några dagar sedan så slutade XP att fungera ö.h.t. Så jag tänkte formatera om XP-partitionen och installera om operativsystemet. Men sedan när jag väl gjort det så inser jag att XP inte har drivrutiner tillgängliga till någonting, i princip - vilket gjorde att datorn nu inte ens hade tillgång till da intarnetz. Så jag går in på HPs hemsida, skriver in modellnamn och sådant för att hitta rätt på drivrutinerna, och finner till mitt förtret att det finns typ 3 drivrutiner till hans datorn (när man kör XP), varav ingen var någonting speciellt viktigt (det var snarare till tangentbordets snabbknappar och fingeravtrycksläsaren). Efter att ha gråtit blod en stund, samt insett att XPs "device manager" inte innehåller någon information över vad för hårdvara som sitter innanför plasten så bestämde jag mig helt enkelt för att återställa skräpet till fabriksskick, och låta min bror lida under Vistas ondskefulla piska.

Here's the kicker; den fungerar inte.

Tanken är att man under uppstart ska kunna trycka på F11 för att komma in i HPs super special Recover Center där man sedan ska kunna återställa datorn. Detta går inte. F11 leder mig bara till XPs "starta datorn i felsäkert läge"-skärm när jag har XP installerat, och ingenting när jag inte har XP installerat.

Efter mycket gråt och ångest så laddar jag ned någon Vista Recovery Disc som Microsoft tydligen ska ha gett ut till oss stackare som av någon anledning inte kommer åt vår återställningspartition. Den bootar vackert, men slänger sedan ett anonymt fel på mig när jag ber den att återställa datorn, varpå den råder mig att kontakta HP om felet består - vilket det givetvis gör, då fel sällan magiskt försvinner.

Så, det hela kokar ned till två frågor:

1. Finns det något annat sätt att återställa Vista?

2. Finns det någon chans i helvete att Siba (affären han köpte datorn från) kan tänkas skicka en återställningsskiva (alltså inte en installationsskiva) till oss om jag ringer och skriker tillräckligt mycket på dem?

För tillfället så har jag installerat Ubuntu 9.04 åt honom. Det tuffar på alldeles ypperligt, och fungerar med all hans hårdvara, men tyvärr så vill han ju kunna spela fancy Windows-only spel. [rolleyes]


   
Citera

Pro tip: Pillra inte på grejer när du inte har någon aning om vad du gör.


   
SvaraCitera

Siba är onda (riktigt djävla onda), men ring och försök, gör inte ont.

Eller jo det gör det fan

men gör det ändå


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Mumble:

Pro tip: Pillra inte på grejer när du inte har någon aning om vad du gör.

Pro tip: Det är dumt att försöka reta en moderator i dennes egen forumdel. Speciellt när du redan har fyra varningar, varav åtminstone en får mig att ana en viss intellektuell lågkonjunktur. [rolleyes]


   
SvaraCitera

Åtta:

Pro tip: Det är dumt att försöka reta en moderator i dennes egen forumdel. Speciellt när du redan har fyra varningar, varav åtminstone en får mig att ana en viss intellektuell lågkonjunktur. [rolleyes]

Pro tip: Utnyttja inte din status för du blir dissad för du sysslade med saker du inte hade någon aning om och failade totalt.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Mumble:

Pro tip: Utnyttja inte din status för du blir dissad för du sysslade med saker du inte hade någon aning om och failade totalt.

Jag har absolut inga problem med att installera och konfigurera diverse operativsystem. Det jag har ett problem med är när företag säljer mig (eller i det här fallet, min bror) en produkt som hindrar mig från att använda datorn på det sätt jag vill. Varför inte bara ge mig en CD från början så kan jag få ändra partitionstabeller hur mycket jag vill, utan att behöva oroa mig för att deras pissiga återställningspartition ska spontant kissa ned sig?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Mumble:

kanske hade varit lättast frånbörjan att gå till Siba? [wink]

Varför i helvete skulle jag ha gått till Siba? Poängen var ju att bli av med Vista och byta ut det mot XP och Ubuntu. Det enda Siba bör göra är att ge mig en recovery-cd. F.ö. så har han inget supportavtal eller något sånt hos dem, så de skulle troligtvis inte lyfta ett finger.


   
SvaraCitera

Åtta:

1. Finns det något annat sätt att återställa Vista?

HP lite olika sätt att sätta igång sin återställning direkt från disken:
F10 direkt vid start (läs första skärmbilden som kommer upp innan winload)
F11 direkt vid start
CTRL+F11 vid start
CTRL+F10 vid start på en gammal häck

Om det inte fungerar;

Har du laddat ner och testat backup and recovery managar från HP som gäller din modell?


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

sikkos:

Om det inte fungerar;

Funkar inte, nej.

sikkos:

Har du laddat ner och testat backup and recovery managar från HP som gäller din modell?

Var hittar man den? Fungerar inte den bara med backups man gjort i det programmet?


   
SvaraCitera

Åtta:

Var hittar man den? Fungerar inte den bara med backups man gjort i det programmet?

Ska finnas på deras hemsida om jag inte har fel för mig.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

sikkos:

Ska finnas på deras hemsida om jag inte har fel för mig.

Jag har sökt, men än så länge verkar det som att skräpet är förinstallerat på alla deras burkar och ska köras när man använder någon av tangentbordskombinationerna du nämnde.

Enligt forumposter jag stött på så verkar det vara ett vanligt problem att skiten slutar fungera om man byter storlek på (andra) partitioner. Det är ju jävligt bra. [tired]


   
SvaraCitera

Åtta:

Enligt forumposter jag stött på så verkar det vara ett vanligt problem att skiten slutar fungera om man byter storlek på (andra) partitioner. Det är ju jävligt bra. [tired]

Aa, jag har gjort lite research på det nu också.
Det verkar vara något miffo med deras BIOS.

Men just nu kommer du inte in i Windows och kan kolla på dina partitioner? Lägg annars upp en bild på Diskhanteraren. Kontrollpanelen --> administrationsverktyg --> datorhantering --> lagring --> diskhanteraren

Så ska jag se om det kan vara en bov där. Ska kolla runt lite bland folk.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

sikkos:

Men just nu kommer du inte in i Windows och kan kolla på dina partitioner?

Windows är för tillfället inte installerat, men jag kan ge dig ett screenshot från gnome partition manager.

Image


   
SvaraCitera

Åtta:

Windows är för tillfället inte installerat, men jag kan ge dig ett screenshot från gnome partition manager.

Såg inget mysko med filsystemet eller liknande så det var inte felet heller. Har två förslag till annars vet jag helt ärligt inte. Men fungerar de inte så ska du självklart ställa tillbaka inställningarna som de var innan;

Testa gå in i BIOS på din dator och ställ om S-ATA inställningarna från AHCI till IDE i inställningarna och testa F11, F10 whatever, så kanske den bootar snällt sen.

En annan idé är ju att testa plugga i ett annat tangentbord och samtidigt sätta på USB-stödet i BIOS.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

sikkos:

En annan idé är ju att testa plugga i ett annat tangentbord och samtidigt sätta på USB-stödet i BIOS.

Lol. Vad skulle detta göra? Det är inte tangentbordet det är fel på. Jag kan gå in på diverse saker utan problem. Grejen är den att jag kan komma in i Vistas recovery-grej - den fungerar bara inte när jag väl använder den. Den ger mig ett fruktansvärt icke-hjälpsamt felmeddelande och startar sedan om sig själv när jag sätter igång systemåterställningen.

Felkoden är:

0x4001100200000100A

   
SvaraCitera

Åtta:

Felkoden är:

Nej jag har ingen aning om vad det kan vara faktiskt. Om du har testat allt jag skrivit här så har jag nog inget mer att bidra med just nu. Det är en brist av HP antagligen eftersom att många haft samma problem.


   
SvaraCitera