Aviseringar
Rensa alla

Att be om pengar nar man skjutsar nagon


Ämnesstartare

Brukar ni be om pengar nar ni skjutsar era kompisar nagonstans? 

Jag skjutsar garna mina vanner om det ar sent pa kvallen, eller om jag anda ska ut med bilen och deras hem ligger at samma hall. Har daremot en kompis som flera ganger har fragat (och tjatat...) om jag inte kan skjutsa hem henne, varpa jag tvekat lite (men gor det alltid anda...) eftersom att det ar cirka en timmes bilresa fram och tillbaka och bensin ar ju inte sarskilt billigt. Sa, hur gor ni? 


   
Citera
penja

I min lilla stad är svattaxi det enda sättet att ta sig hem om kvällarna. Folk som ska köra meddelar det på fb, och på så vis kan folk höra av sig för skjuts. Alla tar då för givet att det ska betalas lite. Brukar börja min fråga med "hur mycket ska du ha från ställe 1 till ställe 2?". Dvs jag räknar med att få betala för att få komma hem. 

På dagen däremot, har det hänt att jag fått skjuts av nån kompis (nära kompis) då och då. Men detta är antingen väldigt korta sträckor eller vid ytters få tillfällen. Vid dessa tillfällen brukar vi inte snacka om pengar, eftersom jag ändå betalar andra saker ibland. 

Skulle en vän däremot köra mig en längre sträcka skulle jag fråga om den vill ha betalt. 

Känns som jag babblar massa skit nu, men menar: om en bekant kör mig betalar jag. Om en vän kör en kort sträcka behövs det ej. Om en vän kör en längre sträcka erbjuder jag betalning. 


   
SvaraCitera

Jag tar ju gärna emot pengar om det erbjuds, men avkräver det ogärna.


   
SvaraCitera
penja

Prova säg nån gång att du har lite ont om pengar till bensin och fråga om hon kan bidra lite för att du ska skjutsa henne? Kanske lyckas det bli en vana? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

penja: Prova säg nån gång att du har lite ont om pengar till bensin och fråga om hon kan bidra lite för att du ska skjutsa henne? Kanske lyckas det bli en vana?

Ja, jag ska nog gora det nasta gang. Tycker mest att det kanns lite jobbigt for jag ar radd att framsta som snal. Det ar ju daremot bara vid sadana langre strackor jag kanner att jag garna skulle ta emot lite pengar. Speciellt nar det inte bara ar en gang jag skjutsar, utan flera inom en kort tid.


   
SvaraCitera

terrormat: Nja, jag tar bara emot pengar om jag blir erbjuden.


   
SvaraCitera
penja

terrormat:

Ja, jag ska nog gora det nasta gang. Tycker mest att det kanns lite jobbigt for jag ar radd att framsta som snal. Det ar ju daremot bara vid sadana langre strackor jag kanner att jag garna skulle ta emot lite pengar. Speciellt nar det inte bara ar en gang jag skjutsar, utan flera inom en kort tid.

äh, man får vara snål! speciellt när man är ung!


   
SvaraCitera
kachin

terrormat: Nej, mina vanner behover inte betala

Har aldrig skjutsat någon (än) men har blivit skjutsad jäkligt många gånger av olika vänner. så det hade känts väldigt fel att ta emot pengar av dom för det. Galen


   
SvaraCitera

terrormat: Ja, jag ska nog gora det nasta gang. Tycker mest att det kanns lite jobbigt for jag ar radd att framsta som snal. Det ar ju daremot bara vid sadana langre strackor jag kanner att jag garna skulle ta emot lite pengar. Speciellt nar det inte bara ar en gang jag skjutsar, utan flera inom en kort tid.

Kräv inte utan få det att framstå som att den du skjutsar är generös. Ungefärligt svar när vederbörande frågar: "Visst, men tror du att du skulle kunna bidra lite till bensinen då?"


   
SvaraCitera

Plockar jag ex upp liftare, vilket händer ibland på långsträckor, så frågar jag om de vill betala annars får dom inte hänga med. Skulle ex ner till Roskildefestivalen och träffade på två liftare på KalmarRasta som också skulle till Roskildefestivalen och då ställde jag ett krav att de fick betala ett par hundra kronor var så fick de åka med från Kalmar över Öresundsbron ända fram till huvudentrén på Roskildefestivalen.  

EDIT - med bil kanske jag ska tillägga. Blink


   
SvaraCitera
Ice
 Ice

I mina vänskap kretsar så handlar det om att "ge och ta" principen, då det rör sig om korta sträckor så är det ingen som betalar något, när jag skjutsar dom eller när jag blir skjutsad av dom.

Men rör det sig om nåt event eller resa som vi har planerat tillsammans, då delar alla på kostnaden.


   
SvaraCitera

terrormat: Nej, mina vanner behover inte betala.

Fan heller att jag skulle ta betalat Mycket glad


   
SvaraCitera

Mycket gladLäste: "Att be om pengar när man skjuter någon". 


   
SvaraCitera

de vänner jag skjutsar runt på går på bidrag, fast har ingen bil just nu 


   
SvaraCitera

där jag bor nu har jag ingen bil. 

hos mina föräldrar har jag inga kompisar (eller ja, har typ 1 och sen har jag iofs kusiner och annat), och om jag skulle skjutsa någon så skulle jag troligtvis inte bry mig så mycket om ersättning då det dels är min moders bil (och hon som betalar bensinen), och dels bara skulle handla om kortare sträckor.

skulle nog inte köra längre sträckor utan betald bensin iaf (om jag hade egen bil) då jag är student och inte har så mkt pengar


   
SvaraCitera