Aviseringar
Rensa alla

Att be om pengar nar man skjutsar nagon


skjutsar ingen som jag inte vill bjuda :s


   
SvaraCitera

Det är klart man ska ta betalt om det är längre sträckor över en mil på en och samma gång? Det brukar då jag göra när jag kör. Men alla är olika. Sen som någon sa så är klart är man bra kompisar så ska man kunna skjutsa någon om man ställt upp själv ett flertal gånger. Som nu den här veckan har jag hjälp min kompis att flytta till en annan lägenhet och lastad massa saker på min bil och kört och ställt upp så  väntar väl mig det samma när jag behöver sån hjälp. Trevlig helg i alla fall Glad


   
SvaraCitera

Inte om det är korta sträckor men för längre så aaa. Iaf bensinpengar Galen


   
SvaraCitera

jag brukar betala min vän genom att bjuda på mat eller så, inte ge pengar i handen för bensin.


   
SvaraCitera

har inte körkort än
ska jag till närliggande staden och ngn samtidigt vill till denstaden kan jag nog ev tänka mig att köra dem gratis pga hade ändåvägarna förbi sas men vill de ha skjuts när jag inte tänker åka nånstans får de nog betala, tänker jag. vill jag ha skjuts får jag nog fråga "Hur mkt vill duha för att köra mig från .. till .. vid kl ..?"

tycker det är otrevligt att be om skjuts utan att erbjuda sig betala för sig


   
SvaraCitera

terrormat: Nja, jag tar bara emot pengar om jag blir erbjuden.

Beror helt på sträcka men då jag än så länge inte skjutsat mer än några mil och jag känner att jag åkt så mycket med flera av dem som nu åkt med mig så frågar jag inte efter bensinpeng. Men vill de ge mig så klagar jag inte.
Den långa biten jag åkte, till Göteborg, är jag skyldig pengar till den som åkte med då det var fotbollsmatch som han betalat biljetter till (har ej fått bankinfo så jag kan betala tillbaka !!!).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco: Beror helt på sträcka men då jag än så länge inte skjutsat mer än några mil och jag känner att jag åkt så mycket med flera av dem som nu åkt med mig så frågar jag inte efter bensinpeng.

Johansson: Som nu den här veckan har jag hjälp min kompis att flytta till en annan lägenhet och lastad massa saker på min bil och kört och ställt upp så  väntar väl mig det samma när jag behöver sån hjälp. Trevlig helg i alla fall

Ja, vissa vänner känner man ju att det liksom jämnar ut sig med och då behöver man inte riktigt "räkna kronor". Men så finns det ju vissa som alltid lyckas åka snålskjuts men som man aldrig ser röken av när man själv behöver skjuts någonstans eller hjälp med något.


   
SvaraCitera

terrormat: Men så finns det ju vissa som alltid lyckas åka snålskjuts men som man aldrig ser röken av när man själv behöver skjuts någonstans eller hjälp med något.

Exakt så jag menade med! Ah och det där sista du skrev är sant finns många som gör så tyvärr.. Och vad ska man göra åt det? Nja jag har inte kommit på någon lösning för det än. Men bästa är väl att inte hjälpa dem när dom inte ställt upp på en själv?


   
SvaraCitera

Har sällan kört nån, typ alla där jag bodde skaffade sig körkort och bil tidigt så det behövdes ej.. och var dom fulla så kunde dom ändå inte be mig för då satt jag full bredvid dom o klagade på att ingen kom o hämta oss Rodnar

Är det en bra vän så skulle jag inte be om betalt om det bara är nån gång, om jag hade det okej med pengar själv, då man ändå får tillbaka något för det vid senare tillfälle. Och är det ändå samma väg som jag ska ta, då skulle jag aldrig be om pengar.

Men upprepande gånger och efter en längre sträcka som jag själv inte skulle ha åkt, då skulle jag ta betalt. 

På fyllan fanns det alltid någon bekant som fylleskjutsade folk och då var det självklart att man skulle betala även om vissa "råkar glömma" o ba hoppar ur bilen <--- ( ArgArg )

penja: svattaxi

svarttaxi låter ba som den värre typen av skjuts man kan få av okända människor o kanske bli rånad på köpet LedsenHjärta


   
SvaraCitera
sincan

Om man inte frågar om personen som kör vill ha pengar (om det inte är någon man byter skjutstjänster etc med) så är man en jävla utnyttjande idiot.


   
SvaraCitera

har inte körkort men skulle jag köra runt kompisar i närheten skulle jag nog inte ta betalt, kanske bara om det skulle sker upprepade gånger till längre platser osv. 

min kompis hade bil här ett tag så hon brukade alltid åka förbi oss om vi skulle någonstans (typ tenta, fest, ner på stan, handla när hon skulle handla, etc), vi var 3 som bodde på samma ställe som ändå var på vägen. men skulle vi på utflykt lite längre bort så hon fick en slant!


   
SvaraCitera

Man brukar få pengar utan att ens be om det ändå, det ingår i det sociala kontraktet som är designated driverkonceptet.


   
SvaraCitera

Skjutsas jag av någon så erbjuder jag självfallet pengar.


   
SvaraCitera

Jag själv erbjuder alltid pengar när jag blir körd någonstans, eller bjuder tillbaka på något vis. Vill att vänner ska göra det mot mig också, att man har en få-och-ge-relation. Någon gång då och då hade varit okej men jag är fattig som en lus och skulle inte ha råd med att köra runt vänner.


   
SvaraCitera

Det beror ju på huruvida de bjuder tillbaka på andra sätt eller inte. Annars är det obligatoriskt att om man vill ha skjuts någonstans så måste man betala för bensinen, om den uppgår


   
SvaraCitera