Aviseringar
Rensa alla

att dö för någon


Ämnesstartare

hör "ofta" folk säga att de skulle dö för sin pappa/kompis/hund/snigel/flickvän för att denne ska få fortsätta leva och för att folk anser att det är det finaste man kan göra för någon?

undrar hur ni som resonerar så här känner inför livet som sådant; är det det mest värdefulla man kan ge en människa+tror ni att en person som ni har en ömsesidigt stark och KäRlEkSfUlL relation till skulle kunna leva ett drägligt liv om ni dog?

är inte det moraliskt rätta att låta personen dö och själv leva med sorgen, ilskan och ångesten ett dödsfall kan innebära?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Vill att folk skall dö för mig, och gärna av riktigt ytliga/små/dåliga anledningar

Annars är jag inte säker utöver att det känns som en väldigt stor grej för den efterlevande, förmodligen lite för mycket att bära på för att kunna leva normalt efteråt i exemplet som skall diskuteras och jag skall någon gång lära mig att orka läsa trådarna innan jag svarar i dem


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi: snigel

+____+

ne fuck alla, de får dö


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ptrrooo! nu tänker du farligt mkt utanför det normativa!! vadå så du är för döden eller??

"nej men" -> bra fråga, kan inte svara såhär generellt dock då det kan se så olika ut från fall till fall beroende på hur pass beroende andra människor är av en själv eller den andre osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker nog att det är en ädel handling. jag skulle personligen inte göra det men skulle uppskatta om någon annan gjorde det för mig även om det skulle vara svårt att hantera känslomässigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kronotomi:
Vill att folk skall dö för mig, och gärna av riktigt ytliga/små/dåliga anledningar

vf? var ej svar på min fråga

Tickstart:

+____+

ne fuck alla, de får dö

ok pessimisten..

onödigt elak:
ptrrooo! nu tänker du farligt mkt utanför det normativa!! vadå så du är för döden eller??

"nej men" -> bra fråga, kan inte svara såhär generellt dock då det kan se så olika ut från fall till fall beroende på hur pass beroende andra människor är av en själv eller den andre osv.

får akta så jag inte Råkar Göra någon stött eller få ngn att tro att jag är ett monster..

ok men svara utifrån olika situationer du kan tänka dig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv:
tycker nog att det är en ädel handling. jag skulle personligen inte göra det men skulle uppskatta om någon annan gjorde det för mig även om det skulle vara svårt att hantera känslomässigt.

varför ädelt? värderar du Livet så högt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi: vf? var ej svar på min fråga

För att ge mig nöje, på olika plan

sen redigerade jag in ett annat ickesvar:

Kronotomi: Annars är jag inte säker utöver att det känns som en väldigt stor grej för den efterlevande, förmodligen lite för mycket att bära på för att kunna leva normalt efteråt i exemplet som skall diskuteras och jag skall någon gång lära mig att orka läsa trådarna innan jag svarar i dem


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi: får akta så jag inte Råkar Göra någon stött eller få ngn att tro att jag är ett monster..

ok men svara utifrån olika situationer du kan tänka dig?

ge mig ett exempel :$


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

asså en situation


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

och redigera gärna ihop dessa tre inlägg till ett


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skoja med sista..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kronotomi:

För att ge mig nöje, på olika plan

sen redigerade jag in ett annat ickesvar:

ok är fortfarande inte relevant öht för tråden

tack för svaret, lär dig nu


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nu blev det en paradox


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

varför ädelt? värderar du Livet så högt?

vet inte vad jag skulle värdera högre.

hursomhelst så återstår alltid en part som får dras med olidlig saknad och dåligt samvete i ett sådant scenario där någon ska dö och den andra har chansen att offra sig. det enda smärtfria alternativet är att båda dör, om relationen är så stark att livslust helt beror på den. 


   
SvaraCitera