Aviseringar
Rensa alla

Att dricka mjölk är så jävla fel.


Ämnesstartare

De som tycker att mjölk från andra levande varelser är något naturligt som följt med mänskligheten under dess historia tar fel. Det är lite konstigt, hur historien om den glada kon som frivilligt ger ifrån sig sin mjölk och i gengäld får glädje och kärlek tillbaks, finns inpräntad i de flesta svenskars sinne. Missförhållanden och felbehandling känns som något konstigt, långt borta, kanske i andra länder, men inte i Sverige.

Kor ger inte mjölk som en naturlig del av sitt liv, utan enbart 10 månader från att den fött sitt barn. För att människor ska tillgodose sig själva med mjölken tas kalven från mamman i de snällaste fallen (ekologisk produktion) efter en dag. Två månader senare semineras kon igen, för att föda ett nytt barn, och hålls kontant gravid i syfte att maximera mjölkproduktionen. Medellivslängden på en mjölkko är 5 år, 6 månader för en hanko (som alltså blir mat.) Även mjölkkon blir mat. En vanlig ko lever i snitt 20 år. Djurets syfte är att tjäna våra behov, och ge oss det vi vill ha (mjölk eller kött.)

I snitt finns ungefär 400,000 mjölkkor i Sverige. Dessa 400,000 ger ungefär 5 barn var under sitt liv, om vi antar att de inte föder tvillingar, vilket motsvarar 400,000 nya kor om året, av dessa överlever ungefär 80,000~ varav resten slaktas och blir mat.

Så vegeterianer är hycklare?
Jag skulle inte säga att man är en hycklare om man är vegeterian och drack mjölk, men jag skulle definitivt tipsa de flesta om att i största grad möjligt avstå från och minska sin konsumtion av animalier, om det så är kött eller mejeriprodukter.

Är människan gjord för att dricka mjölk?Naturligt är det inte. Faktum är att det är ganska ovanligt. Vilket annat djur i världen dricker mjölk från andra djur än den egna arten? Skulle du dricka mjölk från andra mödrar? Sen kan man ifrågasätta varför svenskar i så hög grad lider av benskörhet, finns det nån koppling till vår överkonsumtion av mjölk?

En annan intressant grej är att det här problemet kommer försvinna med tiden. Allt fler blir laktointoleranta, och många tål inte ens proteinet.

Alternativen
Alternativen finns i form av havre eller sojamjölk, vilket i princip är havre/soja och vatten. Det går också att kräva bättre villkor och humanare mjölkframställning, om man drömmer om världen där Ferdinand och andra kor kan skutta glatt på en äng och i utbyte mot en fristad kan ge mjölk åt oss. Det kommer dock kräva att vi trappar ner vår mjölkkonsumtion konsiderabelt, det finns inte nog med plats, eller resurser för att föda upp så pass många kor.

I slutändan är det som att ta på sig byxor. I början känns det konstigt, men när man haft på sig byxor några gånger blir det ändå helt naturligt, vadå, jag har ju alltid haft på mig byxor liksom. Jag har inte druckit mjölk eller ätit kött på jättelänge, varför skulle jag göra det? Jag har ju så många alternativ, och fler alternativ blir ju fler som vågar kräva och ställa om sin kost.

ÄNDRAT 2010-05-29 01:09


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Anarkandi:

konsiderabelt

[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TL;DR

Mjölk är bra, soja är bögigt.


   
SvaraCitera

iddqd:

soja är bögigt.

käft


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

käft

Är iaf inte sojabög.


   
SvaraCitera

Sverige är ett av få länder där man dricka mjölk. Mjölk smakar egentligen skit, eller spen-vätska (vilket det teeeekniskt sätt är), innehåller mer kalorier än både saft och läsk, och är (once again) apäckligt... Sojamjölk och vatten ftw[cool]


   
SvaraCitera

iddqd:

Är iaf inte sojabög.

kanske en pervert bög som gillar att tutta trans mans bröst !!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

kanske en pervert bög som gillar att tutta trans mans bröst !!!!

Har egna snygga bröst tacksåjävlamycket.


   
SvaraCitera

iddqd:

Har egna snygga bröst tacksåjävlamycket.

[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

folk borde nog dra ner på konsumtionen av mjölk o kött av andra anledningar än att öka medellivslängden på kossor...[rolleyes]


   
SvaraCitera

iddqd:

Har

förlåt om jag gjorde dig upprörd mvh 1 snäll kille (egentligen)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SorryBartDude:

folk borde nog dra ner på konsumtionen av mjölk o kött av andra anledningar än att öka medellivslängden på kossor...

Tror folk skulle slutat läsa om jag radat upp alla argument, även om produktion av soja väger extremt tungt i det här fallet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

förlåt om jag gjorde dig upprörd mvh 1 snäll kille (egentligen)

Är också snäll. Och har fina moobs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är bra att du brinner för något. Jag önskar jag vore lika driven.


   
SvaraCitera

iddqd:

Är också snäll. Och har fina moobs.

då har vi 2 saker gemensamt. [cool]


   
SvaraCitera