Aviseringar
Rensa alla

Att få väldigt mycket av sin energi ifrån godis??


Ämnesstartare

Blivande_japan:

jag hoppas att du skämtar......

Varför?

Blivande_japan:

anabolt betyder UPPBYGGANDE (motsats till katabolt=nedbrytande) och behöver inte gälla muskler.

Jag vet vad ordet betyder.

Blivande_japan:

vad gäller insulin kommer du inte bygga muskler, du "bygger fett"

Insulin förhöjer proteinsyntesen jo, utan insulin lär du inte bygga mycket muskler... Varför tror du att det är vanligt att bodybuilders injicerar insulin i sina kroppar?

Men förklara gärna för mig hur insulin gör att man blir fetare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Det är rätt självklart vad som händer om man byter ut kolhydratkällor så som pasta, ris etc mot godis.

Om det är så självklart så borde det inte vara så svårt för dig att förklara

passaro:

Förövrigt får du inte stor del av energin från godis.

Nu är det du som är dum. Du vet väl inte hur mycket godis jag äter?

schism:

Vad som kan hända är att kolhydraterna du får i dig ifrån godiset inte är tillräckligt mycket för ditt energibehov eftersom att du måste fylla på flera gånger varje timme. Vad händer då? Jo din kropp bryter ned proteinerna du får i dig (om några alls) och du kan inte bibehålla din muskelmassa.

Hm... jag kommer ju fortfarande att få i mig protein och fett självklart. Varför skulle kroppen bryta ned alla proteiner jag får i mig när den kan få energi ifrån kolhydrater eller fett istället?

Och låt oss säga att jag äter godis väldigt ofta, då skulle jag väl ständigt ha höga insulin-nivåer? Om man fyller på med nytt godis så fort nivån börjar sjunka alltså.


   
SvaraCitera

svartarosen:

Ja det vet jag. Men är det något mer som kommer hända eller?

Ingen som har tänkt på det faktum att du blir jätteglad! Vem hade inte velat äta bara godis? Jag vill!

Starta en sån klubb på facebook så gåt jag med![cheers]

Ang. Anabol.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Nu är det du som är dum. Du vet väl inte hur mycket godis jag äter?

Spelar ingen roll som helst.

svartarosen:

Om det är så självklart så borde det inte vara så svårt för dig att förklara

ersätta tomma kkalorier, noll näringsinnehåll med rätt så mycket näringsinnehåll i pasta, ris, potatis etc säger väl sig självt?
Näringsämnena som kroppen behöver är obefintliga i godis.

Btw, ha så kul som framtida diabetiker. [zzz]


   
SvaraCitera

svartarosen:

Jag vet vad ordet betyder.

Blivande_japan:

troligtvis komemr du att bli fetare än om du åt motsvarande mängd långsamma kolhydrater (potatis/pasta etc) eftersom insulinpåslaget blir stort och insulin är ett anabolt hormon

svartarosen:

Och anabolt betyder att musklerna byggs upp mer, inte att man lagrar mer fett.

verkade inte som det...

svartarosen:

Varför?

eftersom ditt insulinpåslag lär vara lika stor även om du äter sura godisar....

svartarosen:

Men förklara gärna för mig hur insulin gör att man blir fetare.

har tyvärr inte mina kostböcker här just nu, och kommer inte ihåg exakt hur det går till, bara att jag fått lära mig att det är så, dock skickar jag med en länk till en sida (som jag i å för sig inte vet hur tillförlitlig den är)
http://www.nymedicin.com/news/2008/08/28/Orsakas-fetma-av-for-mycket-insulin.htm...
kan återkomma på tisdag när jag är tillsammans med mina böcker igen, istället för att riskera att jag skriver något felaktigt [love][love][love]


   
SvaraCitera

svartarosen:

Och låt oss säga att jag äter godis väldigt ofta, då skulle jag väl ständigt ha höga insulin-nivåer? Om man fyller på med nytt godis så fort nivån börjar sjunka alltså.

inte särskilt bra att ständigt ha höga insulinnivåer, om inte annat så sliter det på din stackars bukspottkörtel...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

ersätta tomma kkalorier, noll näringsinnehåll med rätt så mycket näringsinnehåll i pasta, ris, potatis etc säger väl sig självt?
Näringsämnena som kroppen behöver är obefintliga i godis.

Du vet att även socker är ett näringsämne va? Och vad är "tomma kkalorier"? [rolleyes] En kalori är alltid en kalori och kan inte vara mer eller mindre "tom".

Och som jag redan har skrivit så kommer jag se till så att jag får i mig alla näringsämnen som jag behöver.

passaro:

Spelar ingen roll som helst.

Nej visst, hur det faktiskt ligger till spelar ju ingen som helst roll för dina påståenden. Bara det låter bra. [rolleyes]

Så brukar det låta bland religiösa och vänsterextremister...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

undernärd betyder att du får i dig för lite av ett näringsämne... energivande eller icke-energigivande....

ja jag vet man inte bli japan puko


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

eftersom ditt insulinpåslag lär vara lika stor även om du äter sura godisar....

Jag menar inte att jag ska äta sura godisar, utan att jag ska äta typ äppelcidervinäger eller liknande, det gör väl så att insulinkurvan blir mera utdragen?

Blivande_japan:

kan återkomma på tisdag när jag är tillsammans med mina böcker igen, istället för att riskera att jag skriver något felaktigt

Gör gärna det.

Men det stämmer iaf inte som du sa att insulin inte är muskelbyggande, men möjligt att det även höjer fettinlagringen på nått sätt.

Blivande_japan:

inte särskilt bra att ständigt ha höga insulinnivåer, om inte annat så sliter det på din stackars bukspottkörtel...

Ja det är sant, kommer nog få diabetes om man gör så länge. Men frågan är hur mycket krom och vinäger påverkar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men om man äter hälften jättelångsamma kolhydrater och hälften godis då? [smile]


   
SvaraCitera

svartarosen:

Men om man äter hälften jättelångsamma kolhydrater och hälften godis då? [smile]

prova du, det verkar inte spela någon större roll vad folk säger till dig...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

prova du, det verkar inte spela någon större roll vad folk säger till dig...

Jo det gör det, men jag är sockerberoende och bulimiker så...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Och vad är "tomma kkalorier"? [rolleyes] En kalori är alltid en kalori och kan inte vara mer eller mindre "tom".

[tired]
http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=8134&epslanguage=SV

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tomma_kalorier

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=1-AV_ID=609221,00.html?from=read_more

svartarosen:

Nej visst, hur det faktiskt ligger till spelar ju ingen som helst roll för dina påståenden. Bara det låter bra. [rolleyes]

Så brukar det låta bland religiösa och vänsterextremister...

Det spelar ingen roll hur mycket socker du äter då de fortfarnade inte ger dig de näringsämnen du behöver.

Idiot. Du är verkligen korkad.

Hej då.


   
SvaraCitera

svartarosen:

Jo det gör det, men jag är sockerberoende och bulimiker så...

ytterliggare en bra anledning att låta då! [y]

[tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

En kalori är alltid en kalori och kan inte vara mer eller mindre "tom".

Det är just det den kan vara har jag sagt. En kalori kolhydrat ifrån lösgodis är inte alls lika användbart för kroppen som en kalori stärkelse.

svartarosen:

Hm... jag kommer ju fortfarande att få i mig protein och fett självklart.

Hur ser en proteinrik godiskost ut? Du kan ju inte direkt kombinera kött, bönor och linser med godis. [tard]

svartarosen:

Varför skulle kroppen bryta ned alla proteiner jag får i mig när den kan få energi ifrån kolhydrater eller fett istället?

För att energin du får utav enkla kolhydrater inte räcker lika långt som glykogen. Såvida du inte planerar att käka godis flera ggr i timmen (t.o.m. när du sover) så kommer en stor andel av ditt proteinintag omvandlas till kol, musklerna kommer inte få den proteinhalt dom behöver och kommer därför minska i massa.


   
SvaraCitera