Aviseringar
Rensa alla

att fattavad det är att vara människa


Ämnesstartare

Mahalageasca:

men menade typ att förstå vilken enhet man är en del av, sen är ju mänskligheten en enhet på "minst" 1 sätt liksom
men tror man måste ha gått från inte fatta hur det är fatt till fatta hur det är fatt för att fatta vad jag menar om hur det är fatt. eller vet egentligen inte men om man ba fattat så fattar man inte hur det är fatt elr om man ej fattat hur det är fatt, av fattbara skäl.

Tror jag fattar. I alla fall rent abstrakt. Tror det går att konkreterisera uppfattningen om vad man fattar men det är kanske svårt då det fattas något i vårat språk/uttryck för att författa detta. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mahalageasca:

förstår inte riktigt frågan men man slänger ju bara vissa förutsättningar på en situation, förutsättningar som på det stora hela är oerhört lika och förutsättningar även där, tolkningsfråga dock, -5 är kallt jämfört med +10, sen har vi -274 oxo osv, dåligt men du fattar nog
asså ja jag beskrev mänskligheten sådär^

Jag hänger med. 
Men frågan var mer: är det verkligen så intressant att förstå vad det är att vara människa? När vi ändå håller på och ska se sambanden och kopplingarna, feedbacklooparna och kontrollerna, så kan vi lika gärna försöka förstå vad det är att vara ekosystem eller informationsapparat. 
Tror det krävs väldigt lite ansträngning för att sträcka sig "utanför" människan  när man väl klarat av att (åtminstone till viss del) rama in henne. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Over and out. God natt 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ps. Började fatta när jag läste denna bok:  http://en.m.wikipedia.org/wiki/Steps_to_an_Ecology_of_Mind  

DS. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cyborg asshole v. 1.0 : DESTROY!! DESTROY!!: Tror jag fattar. I alla fall rent abstrakt. Tror det går att konkreterisera uppfattningen om vad man fattar men det är kanske svårt då det fattas något i vårat språk/uttryck för att författa detta.

kan vara så, pionjär [img src=" " alt="Cool" class="smiley">jag tror att detta är ett problem främst i sverige, norden osv och kommer att öka i takt med allt mer individualisering osv, möjlighet att leva verklighetsfrånvänt osv, pga mycket saker!!

vad kan det innebära på sikt..

kan/vill inte skriva mer [img src=" " alt="Rodnar" class="smiley">

Attitydinkontinent: Ett stort wtf

vadårå

cyborg asshole v. 1.0 : DESTROY!! DESTROY!!: Jag hänger med. 
Men frågan var mer: är det verkligen så intressant att förstå vad det är att vara människa? När vi ändå håller på och ska se sambanden och kopplingarna, feedbacklooparna och kontrollerna, så kan vi lika gärna försöka förstå vad det är att vara ekosystem eller informationsapparat. 
Tror det krävs väldigt lite ansträngning för att sträcka sig "utanför" människan  när man väl klarat av att (åtminstone till viss del) rama in henne.

jo jag håller med dig extremt mkt! men för att kunna göra allt detta så måste man rama in allt till 100% tror jag, om man förstår vad som pågår är man också i kontroll. "när väl det är ordnat" så kan vi fokusera på att älska dagarna långa.
framtiden för människan: folk kommer fatta och allt kmr bli bra eller folk kmr inte fatta och alla kmr vara slavar åt den onde konungen osv >himla dåliga saker<
en annan (enligt mig) intressant hypotes jag kom på nu är att det känns väl troligt att vi inom en "snar" framtid har två "raser" 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

(om någon läser vad vi skriver så har vi spunnit iväg från trådstarten rätt rejält)


   
SvaraCitera

Ok..

En vacker höstkväll i skogen. Jag möter en människa som inte vill ha med mig att göra. Men jag har en vilja i mig, ett mål om att kommunicera med människan. Känslan jag får är en känsla av rädsla, ett utanförskap. Varför vill människan inte ha med mig att göra? Jag vill inte längre kommunicera med människan. Varför? På grund av rädsla.

Så vad det handlar om är att kontrollera sina rädslor? 

En snällis är ju då bara en människa som går efter sina rädslor. Ett sätt att slippa reflektera, tänka kritiskt. Bara göra det man är programmerad att göra. Eller slippa och slippa. Man klarar helt enkelt inte av det.

Ett as är en människa utan rädslor, eller, inte lika starka rädslor.

Aha, så vad är det då som bestämmer vilka rädslor man har. Tur och otur i livet?

Vad är tur?

Gud?

Ingenting har någon mening eller spelar någon roll. Allt är bara en slump. Så då kan man alltså utmana sig själv eller bara flyta med.

Man har behov av att accepteras av andra, att folk ska se upp till en? Så därför utmanar man sig själv.

Varför ser man upp till andra. Om jag varit i samma situation hade jag då inte varit som den jag ser upp till? Så då är jag bara avundsjuk på människans situation. Eller jag kanske unnar människan dennes situation. 

Varför jämföra sig. Man lär ju bara veta 30% av den man jämför sig med..S livssituation. 

Människor har en bild av hur de är, hur de vill vara? Det är "sällan" man faktiskt lever den bilden. När du träffar en människa som "lever bilden av sig själv" uppskattar du människan. När du träffar samma människa som i en situation inte "lever bilden av sig själv" tycker du att människan är besvärlig. Att förstå vad det är att vara människa är således att förstå att människor inte alltid beter sig som de vill, av olika anledningar. Och att därför ha tålamod, acceptans och inte döma ut nån för snabbt.

Men om människan är en idiot varje gång du träffar människan? 

Ja.. inte fan vet jag.

Vem vet inte du.

Vem vet inte jag.

Vi vet ingenting nu.

Vi vet inget idag.

#flummatklartnu

#gör-en-lustig-haschtag-så-jag-slipper-stå-för-nått-jag-skrivit-för-det-lär-ju-vara-så-jävla-banalt-nästa-gång-jag-läser-det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fantastiskt:
Ok..

En vacker höstkväll i skogen. Jag möter en människa som inte vill ha med mig att göra. Men jag har en vilja i mig, ett mål om att kommunicera med människan. Känslan jag får är en känsla av rädsla, ett utanförskap. Varför vill människan inte ha med mig att göra? Jag vill inte längre kommunicera med människan. Varför? På grund av rädsla.

Så vad det handlar om är att kontrollera sina rädslor? 

ungefär, men mer att förstå sina egna och andras känslor, förstå vad som kan pågå i huvud och hur man anpassar sig för bäst resultat osvosv och i slutändan bara var rädd för sånt det finns ett konkret behov att vara rädd för
"En snällis är ju då bara en människa som går efter sina rädslor. Ett sätt att slippa reflektera, tänka kritiskt. Bara göra det man är programmerad att göra. Eller slippa och slippa. Man klarar helt enkelt inte av det.

Ett as är en människa utan rädslor, eller, inte lika starka rädslor.

Aha, så vad är det då som bestämmer vilka rädslor man har. Tur och otur i livet?

Vad är tur?

Gud?"

aa, sen finns det såklart fler personlighetstyper än 2. jag tänker att "as" generellt böjer världen efter sin vilja och snällisar generellt blir böjda, men det är fan för komplicerat. snällisar tror att saker är grejer som inte är grejer medan as vet precis vilka saker som är grejer, alltså: Vad man behöver bry sig om, typ. ett "as" vet skillnaden på en viktig sak och  en oviktig sak. sen finns det fler typer som sagt
"

Ingenting har någon mening eller spelar någon roll. Allt är bara en slump. Så då kan man alltså utmana sig själv eller bara flyta med.

Man har behov av att accepteras av andra, att folk ska se upp till en? Så därför utmanar man sig själv.

Varför ser man upp till andra. Om jag varit i samma situation hade jag då inte varit som den jag ser upp till? Så då är jag bara avundsjuk på människans situation. Eller jag kanske unnar människan dennes situation. 

Varför jämföra sig. Man lär ju bara veta 30% av den man jämför sig med..S livssituation. "

mänsklighetens masspsykos att jämföra ihjäl sig, det sociala spelet är rätt efterblivet men ja visst, allt är meningslöst yada yada, kul är dock kul, skönt är skönt och gott är gott.

Fantastiskt: Människor har en bild av hur de är, hur de vill vara? Det är "sällan" man faktiskt lever den bilden. När du träffar en människa som "lever bilden av sig själv" uppskattar du människan. När du träffar samma människa som i en situation inte "lever bilden av sig själv" tycker du att människan är besvärlig. Att förstå vad det är att vara människa är således att förstå att människor inte alltid beter sig som de vill, av olika anledningar. Och att därför ha tålamod, acceptans och inte döma ut nån för snabbt.

Men om människan är en idiot varje gång du träffar människan?

det behöver inte vara så, kan knappt skriva detta men jag lever fan bilden hela tiden nu, gör vad jag vill hela tiden. men förstår inte riktigt vad du menar. människor är precis som olika sorters svampar o bär, vissa dör man av vissa är fett goda, så är det. brukar döma ut snabbt om jag dömer ut men det finns ju väldigt många olika saker man kan tippa på när man dömer ut någon, de flesta dömer ut folk för skitsaker dock, oviktigt bajs de fått för sig är viktigt. Går det att ha en trevlig konversation med personen och den drar sitt strå till stacken så är den fett bra, ist tkr folk det är viktigare med en jävla massa annat skit, ofta som direkt strider mot det jag skrev.. :p lite spam


   
SvaraCitera

Det gäller väl bara att klara av att se världen ur andras perspektiv, då kan man vara människa.


   
SvaraCitera

I am soo deeep broooo


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Istechetvåpunktnoll:
Det gäller väl bara att klara av att se världen ur andras perspektiv, då kan man vara människa.

Party aa men lättare sagt än gjort


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

att vara människa skulle kunna vara fundamentalt lika för alla, men olika i dess handfasta uttryck. med erfarenhet och kunskap kommer förhoppningsvis förståelse och insikt, med vilken man kan använda för att förstå andras konkreta levnadsvillkor och hur det påverkar dem i deras roll som mänsklig varelse.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

att fatta att det inte finns någonting att fatta och att allt vi tror att vi har fattat är ingenting 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag tror att det är nyfikenhet som tar en dit.


   
SvaraCitera

Mahalageasca:

Party aa men lättare sagt än gjort

Det är det väl inte?


   
SvaraCitera