Aviseringar
Rensa alla

Att flytta hemifrån till lägenhet- hur får man ihop pengar??


Ämnesstartare

Läste i tråden "egen lägenhet + bostadsbidrag fråga?", men kände mig inte riktigt nöjd. Det lät för enkelt xd

Såhär är det, jag är 18 år och ska precis sluta andra året på gymnasiet.
Min flickvän har två år kvar, och vi funderar på att skaffa en lägenhet (varför är oväsentligt).

Dock kostar en lägenhet med 2rok ca 3-6000:- beroende på vart man flyttar.

Vi båda studerar somsagt (båda är 18 btw) och jag undrar vilket sätt som är smidigast att klara ekonomin på?

Jag antar att om min flickvän flyttar hemifrån så får hon styra över sitt studiebidrag (hennes föräldrar har hand om det just nu) vilket ger oss ca 2-3000 sammanlagt eller?

Jag har försökt vända och vrida på det, men jag får inte ihop det.
Lån tycker jag låter osäkert, för då får man vara säker på att man kan betala tillbaka.

Finns det någon form av bidrag som kan hjälpa oss här?
I värsta fall får det bli något jobb på kvällar och helger, men i och med att jag är musikstudent så blir det ofta många kvällar och helger som går åt till det istället.

Så kort och gott- två artonåringar vill ha råd att leva i tvårummare, tips?

Tack på förhand!


   
Citera
Ämnesstartare

Du kan ju få din flickvän att göra lite nytta[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kebu12:

Du kan ju få din flickvän att göra lite nytta[wink]

Hon studerar ju flitigt, det är väl nyttigt? xD

Nej men seriöst, i tråden jag nämnde lät det som om det var enkelt att leva själv, då borde det ju vara som en dans när man är två >.< men jag ser verkligen ingen lösning[n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Den Vise:

Nej men seriöst, i tråden jag nämnde lät det som om det var enkelt att leva själv

Oh, naiva jävel <3


   
SvaraCitera

studiebidrag finns ju men ta inte det :O


   
SvaraCitera

Den Vise:

Tack på förhand!

Studiebidrag+bostadsbidrag. Men det kommer ni inte långt på, om det ens räcker till hyran. Vill ni inte ta lån så skaffa helgjobb tex reklamutdelning. ni kommer inte få mycket pengar men vill ni verkligen flytta, utan att ta lån så är det nog er enda chans. skulle dock inte råda er till det.

För övrigt tror jag inte ni får ta lån, så länge som ni inte är 20, eller om det är för det är gymnasiestudier.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur är det med underhållsbidrag, är inte föräldrar skyldiga att betala det om man studerar och är under 21 eller något?

Precis som Galv säger så får man inte ta lån såvida inte en kreditbeviljad myndig person går i borgen för er.

Även om det blir knapert i ett år så kommer det bli enklare om ni läser vidare på universitet, då ni kan ta studielån och får garanterad bostad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror inte ens att du skulle få ta ett lån, oavsett om du vill eller ej. Passade på att googla lite åt dig, och jag vet inte hur säkert det är (har aldrig handskats med bostadsbidrag förut), men använder man följande siffror:

Bostadskostnad: 3 500 kronor per månad
Bostadsyta: 45 kvadratmeter
Din årsinkomst före skatt: 12 600 kronor per år (dvs, ett års studiemedel)
Makes eller sambos årsinkomst före skatt: 12 600 kronor per år

får du ut 1000 mäktiga kronor i bostadsbidrag. Länk: http://pbb.forsakringskassan.se/bob/sjalvbetjaning/pbbp/familjUppgifterIn.do#sta...

Lycka till, grabben!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

era respektive föräldrar är skyldiga att försörja er så länge ni studerar på gymnasienivå, tills ni fyller 21. de är dock inte skyldiga att betala för en separat bostad. men ni kan räkna bort mat och andra uppenbara nödvändigheter från era utgifter om ni förväntar er stöd från dessa (vilket de är skyldiga att ge er, i nämnda utsträckning).

så det som återstår är alltså studiebidrag (typ 2000 i månaden) och eventuellt bostadsbidrag (har ingen direkt koll, men ovan nämnda beräkning av utlänning låter rimlig utifrån vad jag förstått), vilket ger er 3-4000 (tror det är beräknat per hushåll, dvs 3000) över till bostad. två personer klarar sig på en etta utan problem, vilket skulle kunna dra ner er kostnad mot 2000 (beräknat för en liten etta i ett billigt område, i en billig stad), längre ner än så kommer ni inte.

snabbt räknat: om ni får mat och grundläggande hygienprodukter av föräldrar, och betalar 2000 i hyra, så har ni alltså tusen spänn för kläder och övriga kostnader (el, vatten osv, om det inte ingår i hyra).

och ja, det låter överlevbart, men är jävligt lite pengar. så mitt tips är helt enkelt att ni skiter i det hela och väntar tills någon av er går på högskola och kan ta studielån.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rent spontant känns det som att det inte kommer funka. Min inkomst är på ca 6000 kr/mån (hyra inkl. bredband, vatten, värme... 2500), kanske skulle klara mig på 4000, men det skulle verkligen verkligen inte vara kul. Såhär ser inkomsten ut iallafall:

Tvångsunderhåll från mamma (Försäkringskassan, mina päron är separerade, pappa har heltidsvårdnad av mig egentligen = mamma får dega)=1270kr
Studiebidrag=1050kr
Bostadstillägg (man får det om man pluggar i annan kommun utan vettiga pendlingsmöjligheter)=1300kr
Pengar från pappa (efter personlig överenskommelse, det är ingen skyldighet från hans sida)=2500kr

Nu har jag en snällare pappa än många andra som flyttat hemifrån i unga år haft, har träffat folk som haft typ 700kr över efter att de betalat hyran varje månad, vilket måste vara en jävla pärs.

Hur som helst, så är ni två personer. Kan medge att jag har lite mer än jag behöver, kanske en tusenlapp om man ska vara sniken, vilket ger 1500kr kvar till fickpengar om man drar bort den tusingen. Sen visst, ni är två, då kan man snåla in lite matkostnader (innefattar även diskmedel och toalettpapper och sånt skit) om man vill... 1500*2=3000, sen drar man bort några hundra då, vilket ger 2700...

Sen hyran, som du sa, var på minst 3000. Nu är vi alltså uppe i 5700. Till det antar jag att ni i alla fall måste betala bredband, och antagligen el också. Orkar inte kolla upp bredband, men antar att det är en 200 spänn typ. El är några hundra per kvartal, vi kan säga 150 i månaden. 6050 har vi nu. Hemförsäkring är förresten en höjdare, har jag hört.

6050kr känns som att det är lite svårt att få er att uppnå, allvarligt talat. Även om ni lyckas övertala era föräldrar att betala motsvarande underhållsbidrag (1270*2=2540), och därtill lägger på studiebidragen (2100) så har ni ändå bara 4640kr, efter kallhyra är det 1640 kr. Det är INTE roligt. Jag lovar.

Betänk även att det nästan varje månad kommer någon otippad skitkostnad som kan rubba en så liten budget. Någon blir sjuk och behöver medecin för tvåhundra, pajat däck på cykeln kostar lite, trasig mp3spelare, tappar bort nyckeln och måste byta lås...

Men om ni verkligen verkligen vill, så tycker jag ni ska försöka dryga ut kassan endel genom att helt enkelt uppskatta en rimlig summa pengar era föräldrar faktiskt lägger på er varje månad. Mat kostar, rummet kostar (förutsatt att ni flyttar ut HELT, så de kan nyttja rummet), att skjutsa runt på barn kostar... Man kan nog komma på en del. Dessa kostnader slipper de ju faktiskt betala om ni flyttar ut, fastän de fortfarande är skyldiga att försörja er. Sen kan ni ju pruta ner ett par hundra och säga att det ju blir BILLIGARE för dem om de låter er dra ;D


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

God damn vilket inlägg, sorry.

Konstruktiva förslag på att dra in pengar:

Jobba... Det finns små jobbmöjligheter överallt. En vän till mig jobbade med att samordna volontärarbetande ungdomar för barnombudsmannen, vilket gav honom ett par tusen i månaden för rätt lite rätt roligt jobb. Jag har jobbat med att uppträda med eldshower, vilket kan ge snuskigt mycket pengar för rätt lite arbete. Och vem har inte suttit barnvakt för ett par hundra? Då kan man oftast plugga samtidigt. En annan kompis jobbade för tyda.se, med att definiera ord... Fast det var rätt lökigt med betalt, enligt honom. En hel drös av folk jobbar på nationer (LÖKIGT betalt, men det ska vara kul, har jag hört). Det är faktiskt bara att öppna ögonen och sluta slappa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

börja plugga och få massa studiemedel, eller börja jobba och få massa lön.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Den Vise:

Så kort och gott- två artonåringar vill ha råd att leva i tvårummare, tips?

Finns något som heter inkvarteringsbidrag också, fast det kan man bara få om man är skriven ett visst antal mil från skolan och då har anledning att flytta för att korta ner resvägen. Hur långt har ni till skolan?

Bostadsbidrag + Studiebidrag kommer ni inte alls långt på. Räcker möjligtvis till hyran, men inget annat. Era föräldrar skulle behöva komma med resten.


   
SvaraCitera

Eh, det är väl inte direkt meningen att det ska gå ihop...
Om ni vill få råd så får ni självklart arbeta. Att ta för många bidrag bör ni såklart undvika (för ni tycker väl inte att det är etiskt rätt att ta pengar från andra? Det är ju inte direkt så att ni dör om ni inte får en egen lägenhet).

Hitta sommarjobb! Får ni båda bra sommarjobb så är det nog inte helt omöjligt att flytta in i lägenheten. Lite support bör ni ju kunna få från era föräldrar, då de gissningsvis slipper en massa kostnader när ni flyttar hemifrån.


   
SvaraCitera

Den Vise:

Så kort och gott- två artonåringar vill ha råd att leva i tvårummare, tips?

1. Varför är inte jobba ett alternativ? Jag kanske är lite väl arbetarklass just nu, men hur fan tänker ni få pengar utan att jobba?
2. Finns det skäl för att du eller din flickvän inte kan bo kvar hemma (misshandel, missbruk osv.) kan man ju alltid gå till socialen.

Sen vill jag bara säga att DET BLIR DYRARE ÄN VAD MAN TROR. Helt plötsligt tillkommer det extra utgifter; något går sönder, något behöver bytas ut, kanske behöver man någon möbel.. Det är dyrt att vara två. Mat är svindyrt numera och om man ska handla billigt och leva på bönor, linser, pasta så kräver det planering (=tid som hade kunnat läggas på att tjäna pengar mer effektivt = jobba).

Jag har jobbat 2/3 gymnasieår utanför skolan. Sånt är livet.


   
SvaraCitera