Aviseringar
Rensa alla

Att förlåta


Kudhos

Fast de grejerna är inte så grova som dina exempel Isolis. Shit gurl du tog i!


   
SvaraCitera
Kudhos

Samt kanske, "Fun fact". Fast det är inte så "fun". Men det är ett fact. Morfar var på ett koncentrationsläger. 🙁 Hans kusin med. 

Hans kusin klarade sig inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Kuratorer är inga psykologer. Psykologi är en rätt avancerad vetenskap. Folk i allmänhet underskattar sedan psykets påverkan rätt gravt.

Psykologi är en avancerad vetenskap, psykologer är däremot av varierande kvalité. Jag är inte så säker på att psykologivetenskapen säger att man bör förlåta allt, då har man ingen integritet och det skadar själen snarare än bygger upp.

isola: Det går ju inte att utplåna vad som hänt. Att acceptera att man är i en hemsk situation och inte göra något för att ta sig ur den är ju dock en annan sak. Alla kan bära sorg och vrede men att ha kraften att ta itu med sina känslor har inte alla, och det är här psykologer och andra kan vara till hjälp. Att vara ledsen/arg hela livet är ju att ta den lätta vägen.

Alla kan inte bära sorg och vrede, och därför väljer vissa att förlåta hemskheter oavsett hur brutala de har varit. Att ta tag i sina känslor är bra och behövs om man förnekar de, om man däremot är fullt medveten om vad man känner och vad man gillar och ogillar behövs varken psykologer eller förlåtelse.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Psykologi är en avancerad vetenskap, psykologer är däremot av varierande kvalité. Jag är inte så säker på att psykologivetenskapen säger att man bör förlåta allt, då har man ingen integritet och det skadar själen snarare än bygger upp.

Alla kan inte bära sorg och vrede, och därför väljer vissa att förlåta hemskheter oavsett hur brutala de har varit. Att ta tag i sina känslor är bra och behövs om man förnekar de, om man däremot är fullt medveten om vad man känner och vad man gillar och ogillar behövs varken psykologer eller förlåtelse.

Det är klart, precis som i alla yrkesgrupper, men de har ju alla blivit godkända av socialstyrelsen efter studier och praktik.
Att människor ska kunna bearbeta sina känslor och slippa bära på en massa nedtyngande ilska och sorg är ju en rätt stor del av den. Integritet har inget med detta att göra.

Jodå, det är känslor som kommer automatiskt och etsar sig fast om man ej får bukt med dem. Orkar man itu med dem sedan så ska det ju vara för ens egen skull då det är rätt jobbigt att jobba med sig själv på det viset.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos:
Samt kanske, "Fun fact". Fast det är inte så "fun". Men det är ett fact. Morfar var på ett koncentrationsläger. 🙁 Hans kusin med. 

Hans kusin klarade sig inte.

🙁 var det bara de två i familjen där? uh du behöver ej svara men eftersom du tog upp det så tänkte jag att du kanske ej hade ngt emot att svara på det.
usch så många som behövt bearbeta sådana minnen och upplevelser 🙁


   
SvaraCitera

Ja, men jag har å andra sidan inte varit med om så många sådana saker heller. 


   
SvaraCitera
Kudhos

isola:

🙁 var det bara de två i familjen där? uh du behöver ej svara men eftersom du tog upp det så tänkte jag att du kanske ej hade ngt emot att svara på det.
usch så många som behövt bearbeta sådana minnen och upplevelser 🙁

Tror det. Finns inte så många pappersarbeten. Morfar gömde sig när hans kusin inte gjorde det. Så lastade de på folket på båtar och sjönk båtarna. Det var när kriget var iprincip över och de försökte bara döda så många de kunde.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Att människor ska kunna bearbeta sina känslor och slippa bära på en massa nedtyngande ilska och sorg är ju en rätt stor del av den. Integritet har inget med detta att göra.

Att lyfta begravda känslor till ytan och bearbeta de betyder inte att man behöver förlåta.

isola: Jodå, det är känslor som kommer automatiskt och etsar sig fast om man ej får bukt med dem. Orkar man itu med dem sedan så ska det ju vara för ens egen skull då det är rätt jobbigt att jobba med sig själv på det viset.

Nej, det är därför människor flyr i droger, arbetsnarkomani o.s.v. just för att de inte kan hantera tunga känslor. Det behövs stöd och vägledning, det tror jag. Jag tror dock inte att man behöver förlåta för att må bättre. Förlåtelse är hälsosamt om man vill förlåta men inte vet hur, annars är det ingen bra idé.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Riktigt hemskt vet jag inte om någon gjort mot mig sedan högstadiet. Ibland inbillar jag mig om att jag skulle känna en så enorm lättnad ifall att dom kom fram och gav mig en ursäkt som kändes genuin. Och att jag kanske skulle kunna förlåta dom.. tror jag själv skulle behöva det då jag ibland kan känna hur det fortfarande påverkar mig.


   
SvaraCitera
reben

vet inte vad som är "riktigt hemskt"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag förlåter för allas skull och för att jag har så lätt för att förstå varför folk är idiotiska. Har dock svårt för att tolerera en hel del och kan ibland snabbt reagera. Men jag tänjer på mina gränser och förlåter. 

Glömmer dock aldrig... Tar upp historia väldigt ofta för att påminna den/dem andra om hur det påverkas den nuvarande situationen. Vissa uppskattar det mindre & önskar att jag hellre inte hade förlåtit än att jag inte helt ska lägga djupa sår bakom mig.

men känner att den som sårat mig får ta den smällen liksom & ha lika mkt förståelse för att jag inte vill smälta eller glömma det där förfärliga, eftersom jag valt att förlåta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har förlåtit på tok för många som ej förtjänat det

Kan dock ta upp det som blivit historia för att påminna den/dem om hur det påverkar den nuvarande situationen. Vissa uppskattar det mindre & önskar att jag hellre inte hade förlåtit än att jag inte helt ska lägga djupa sår bakom mig.

men känner att den som sårat mig får ta den smällen liksom & ha lika mkt förståelse för att jag inte vill smälta eller glömma det där förfärliga, eftersom jag valt att förlåta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förlåter men glömmer aldrig, kommer aldrig över skiten. Hämnas antingen medvetet eller omedvetet genom att såra tillbaka  (oavsett om de vet om det eller ej) men låter aldrig mig själv bli dåligt behandlad,  för att sedan låta det rinna ut i sanden. Det är en dålig egenskap jag har. Jag ger inte ens tillbaka lagom utan 10 ggr värre och förstör relationen tillslut. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

att förlåta innebär ej att acceptera obs obs


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Usch sitter och tänker på alla fula "hämnd" pga ett par ord eller handlingar.  


   
SvaraCitera