Aviseringar
Rensa alla

Att hämnas på otrogna människor - rätt eller fel


Ämnesstartare

Ensamvargen:

Jag antar väl att det finns någon anledning till det, att själva syftet inte är att försöka såra mig.

Jo, jag har varit med om det, och, jag har kommit att inse att det är fjantigt att bli arg över eller känna någon slags typ rättfärdighet att hämnas på den personen. Herregud. Kan en inte vara öppna med sina känslor så bör en inte vara i ett förhållande alls.

Vad spelar det för roll ifall syftet inte är till för att såra? Det sårar ju ändå, man gör det utan att bry sig om den personen som litar på en och står en nära.

Om du har varit med om det och blivit sårad, så antar jag också att du mådde bra då du kunde lita på personen på detta sätt?
Om du nu har 'insett' att det är fjantigt att bli arg över det, då måste du ha gett upp tron om att man kan lita på människor genom att vara trogna på detta sätt?

Ensamvargen:

Herregud. Kan en inte vara öppna med sina känslor så bör en inte vara i ett förhållande alls.

Precis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aengslig:

Om du nu har 'insett' att det är fjantigt att bli arg över det, då måste du ha gett upp tron om att man kan lita på människor genom att vara trogna på detta sätt?

Tja, jo, det kanske jag har. Vi är väl kanske bekväma med olika sorters förhållanden till människor. Tänker inte försöka övertyga dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Tja, jo, det kanske jag har. Vi är väl kanske bekväma med olika sorters förhållanden till människor. Tänker inte försöka övertyga dig.

Nej, men då förstår jag.. Jag är ju tvungen nu att känna och tänka precis som dig då det inte finns något val i mitt gamla synsätt på kärlek.
vad jag känner nu är fortfarande att kunna lita på det sättet som jag gjorde var det absolut skönaste och mest intima jag känt att man kan lägga ut sig själv så på ett fat till någon annan.

Men ja, när man väl 'inser' hur ens samhälle ser ut så måste man ju anpassa sig till det för att skydda sig.

Vad jag skulle vara bekväm nu är att bara kunna sexa med en person och inte ha roligt, inte dela sina känslor och tankar då det blir för mycket att offra och ge till en annan person, för att sedan kunna bli sårad.

Ensamvargen:

Tänker inte försöka övertyga dig.

Neh, det skulle du ändå inte kunna 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aengslig:

🙂

Fast jag ser inte hur det är omöjligt att känna så intim kärlek till någon samtidigt som en kan vara öppen för att ha flera olika partners.


   
SvaraCitera

Aengslig:

Nej / kille (Du röstade på detta alternativ)

Det leder inte till något konstruktivt över huvud taget.


   
SvaraCitera
Paseo

Aengslig:

Nej / tjej (Du röstade på detta alternativ)

Tycker inte det är rätt att ge tillbaka med samma mynt. Bara för att någon beter sig illa mot en behöver man inte bete sig illa tillbaka. Någon måste vara "den vuxna" i alla konflikter, vad det än gäller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aengslig:

Nej / kille (Du röstade på detta alternativ)

Hämnd är lågt och i princip alltid fel.

Otrohet är fjantigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Fast jag ser inte hur det är omöjligt att känna så intim kärlek till någon samtidigt som en kan vara öppen för att ha flera olika partners.

Om du delar något av ditt liv med en person är det en speciell sak, om du delar det med flera är det inte längre lika speciellt, både fysiskt och psykiskt, iaf inte enligt mig.

Bandet mellan personer blir ju starkare ifall man har upplevt det tillsammans, ifall det är med flera då är det ju inte lika speciellt, enlig mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Det leder inte till något konstruktivt över huvud taget.

Hämnd ger alltid något, kanske bra eller dåligt.

Nachac:

Hämnd är lågt och i princip alltid fel.

Tror flera skulle säga emot.

Nachac:

Otrohet är fjantigt.

indeed.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aengslig:

Tror flera skulle säga emot.

Bara de vilka har en tusenårigt förlegad rättskänsla.

Aengslig:

Nachac:

Otrohet är fjantigt.

indeed.

Konceptet alltså, håller med andra ord i stort med Ensamvargen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Paseo:

Tycker inte det är rätt att ge tillbaka med samma mynt. Bara för att någon beter sig illa mot en behöver man inte bete sig illa tillbaka. Någon måste vara "den vuxna" i alla konflikter, vad det än gäller.

Det behöver ju inte vara samma mynt. Att vara den vuxna är kanske precis det, att lära den andra en läxa för det personen gjort. Läran om konsekvens ;>


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Bara de vilka har en tusenårigt förlegad rättskänsla.

Så du skulle absolut aldrig få ut något av hämnd?
Helt ärligt nu.

Nachac:

Konceptet alltså, håller med andra ord i stort med Ensamvargen.

Eftersom ni bägge har redan blivit sårade och känner att ni är mer vuxna nu när ni inte behöver lägga så mycket tillit till en annan människa? :>


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aengslig:

Nej / kille (Du röstade på detta alternativ)

Aengslig:

Att en människa har gått bakom ens rygg på det sättet förtjänar personen något slags straff? Ska man hämnas?

Nej.

Aengslig:

Vad anser ni?

Att antingen tycker man om personen tillräckligt för att förlåta (samtidigt som personen vill bli förlåten och fortsätta förhållandet), eller så gör man slut (yay, reflexreaktion...).

Hämnd är tramsigt i de flesta av fall, och att hämnas någon man älskar/älskat är ännu värre. Då skulle jag säga att man har problem själv man behöver ta tag i.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aengslig:

Om du delar något av ditt liv med en person är det en speciell sak, om du delar det med flera är det inte längre lika speciellt, både fysiskt och psykiskt, iaf inte enligt mig.

Bandet mellan personer blir ju starkare ifall man har upplevt det tillsammans, ifall det är med flera då är det ju inte lika speciellt, enlig mig.

Fast rent tekniskt så delar jag mitt liv med många personer i min bostad, förort, stad, land, planet, du vet, vi är inte isolerade celler som ibland kommer i kontakt med 1 annan som vi stannar med hela livet, du möter ju ständigt massa andra människor som du mer eller mindre delar ditt liv med. Men äsch, du får ju gilla dina starka band osv om du vill det.


   
SvaraCitera
Paseo

Aengslig:

Det behöver ju inte vara samma mynt. Att vara den vuxna är kanske precis det, att lära den andra en läxa för det personen gjort. Läran om konsekvens ;>

Nä. Tycker det där bara är fett omoget beteende. Att hämnas är att ge tillbaka med samma mynt.


   
SvaraCitera