Aviseringar
Rensa alla

Att hata "överklassen"


Ämnesstartare

Låt oss för ögonblicket använda oss av begreppet "klass" och låt oss acceptera Marx' idéer (ingen kommentar för att inte skapa ont blod.)

Ni (främst vänsternissar) som "hatar överklassen", tänker ni på att de inte har valt sin position mer än ni? Tänker ni på att de föds in i sin roll precis som mannen och kvinnan föds in i könsordningen? Tänker ni på att de förmodligen är påverkade av normer och strukturer, precis som ni?

Smickrar ni er själva med att tro att ni hade handlat annorlunda i deras ställe?


   
Citera

Nachac:

Ni (främst vänsternissar) som "hatar överklassen"

Jag föraktar överklassen främst för att jag är fattigt uppväxt med föräldrar som för jävligt dåligt behandlade av just ''överklassen'', så har ingen politisk agenda bakom det hela (ville bara klargöra det innan det började kastas skit om vänster på mig).

Nachac:

tänker ni på att de inte har valt sin position mer än ni?

Mja det är väl snarare vad man gör med den positionen man fått.
Överklassen i min syn tenderar att vara giriga, egoistiska och se sig som bättre och mer värda än alla andra.

Givetvis gäller inte detta alla. Känner flera av ''överklassen'' som är öppna, ödmjuka och empatiska mm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns förvisso "överklassnissar" som är "vänsternissar" och som vill förändra osv. Som de i Clarté.

Dold text: *bygger hela min världsbild utifrån Jan Guillou*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Ni (främst vänsternissar) som "hatar överklassen", tänker ni på att de inte har valt sin position mer än ni? Tänker ni på att de föds in i sin roll precis som mannen och kvinnan föds in i könsordningen?

Eh, för det första är det skillnad mellan att hata överklassen som företeelse och att hata varenda enskild överklassmänniska som individ.För det andra är hata ett kraftuttryck som jag tror få egentligen menar så bokstavligt som de säger det. Men visst föraktar jag överklassen som grupp, och bakgrund är irrelevant. Jag föraktar våldtäktsmän också, trots att det är deras arv och miljö som ligger till grund för deras värderingar och handlingar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Antigen så väljer du denna korkade utgångspunkt för att provocera eller helt enkelt för att du är dum nog att göra det.

Stor skillnad på att "hata" överklassen som en företeelse och som individer.

[tired]


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Smickrar ni er själva med att tro att ni hade handlat annorlunda i deras ställe?

Nu "hatar" jag inte överklassen eller så, men jag kan inte säga att jag handlat annorlunda än de gör nej.

Som du skriver, normer och strukturer och sånt påverkar. Har man växt upp i ett hem där det är på ett visst sätt, och man antagligen mest umgås med liknande familjer så ska det väl till något speciellt för att man ska se något speciellt med sitt sätt att leva.

På samma sätt som personer som växer upp med religion av något slag.

Men sen tror jag också att allt bara är ett kretslopp. Fattiga tar sig upp, och rika faller ner. Det är ju inte alltid barnen i en överklassfamilj har samma framgång som sina föräldrar, och en generation eller två senare kan mycket ha hänt.

Samtidigt som det föds barn i fattiga familjer som kämpar sig uppåt, med allt att vinna. Barn som föds på toppen har mycket att förlora om de inte har samma arbetsförmåga som föräldrar eller kanske generationen innan t.o.m.

Jag tror att man klarar av livet på toppen bäst om man varit med på resan upp. Det jag tror många retar sig på med rika, är när det är just någon som inte gjort sig själv rik, men som ändå ser sig som mycket bättre än de som inte har det sämre ställt. Har man jobbat sig upp tror jag att det finns en annan ödmjukhet (inte i alla fall, men jag tror det underlättar). En förståelse för vad som krävs för att ha det man har.

Jag trivs bra i mitten. Skulle jag ta mig uppåt av någon anledning, då har jag ganska klart för mig hur min syn på världen är redan nu, och skulle inte förändras speciellt mycket av det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Ni (främst vänsternissar) som "hatar överklassen", tänker ni på att de inte har valt sin position mer än ni? Tänker ni på att de föds in i sin roll precis som mannen och kvinnan föds in i könsordningen? Tänker ni på att de förmodligen är påverkade av normer och strukturer, precis som ni?

de går ju inte att neka att föds du till över klass så har du till gångar till mera saker å använder du dom till gångarna (tex pengar, inflytande på andra personer som kan bestämma) till något positivt så äre ju helt ok. men om du bara ska va nån fjolla från stureplan som slänger flera tusen om kvällen på skit å inget. så förtjänar du spö hårt som fan!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det de äger tillhör oss och vi ska ta det ifrån dem. Jag skiter i dem som individer, det handlar om klassintressen och inte om "onda" eller "goda", "snälla" eller "dumma" människor. Deras samhällsfunktion är parasitär då deras rikedomar kommer från arbetarklassens arbete. Våra chefer behöver oss men vi behöver inte dem.

Vill man argumentera moralistiskt kan man ju dock säga att de i och med sin maktposition i samhället har möjlighet att påverka men gör det inte, utan istället fortsätter de exploateringen. Det tycker jag dock är en kass argumentation då det snarare handlar om att de tjänar på att göra det, och förlorar på att inte göra det (ett företag som inte tjänar pengar på sina arbetare skulle snabbt gå under och då skulle de göra en klassresa nedåt). Att man hatar överklassen/borgarklassen som klass betyder dock inte att man hatar dem som individer (även om jag personligen inte bryr mig särskilt om dem) och vill slå ihjäl hela högen, snarare att man vill avskaffa deras klass genom att ta ifrån dem produktionsmedlen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Eh, för det första är det skillnad mellan att hata överklassen som företeelse och att hata varenda enskild överklassmänniska som individ

Vet minst en som dömer ut hela överklassen på grund av deras samhällsposition.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

passaro:

Stor skillnad på att "hata" överklassen som en företeelse och som individer.

Då kan man hata systemet, hatar man företeelsen blir det också människorna inbegripna, eftersom man associerar dessa med det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Då kan man hata systemet, hatar man företeelsen blir det också människorna inbegripna, eftersom man associerar dessa med det.

Systemet är det man sätter sig emot i första hand. Varför skulle det vara två helt skilda ting?

Som individer är de ointressanta.

Rödingajävel:

Jag skiter i dem som individer, det handlar om klassintressen och inte om "onda" eller "goda", "snälla" eller "dumma" människor.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Nachac:

Vet minst en som dömer ut hela överklassen på grund av deras samhällsposition.

Ja, men då måste det ju såklart vara så. Att du baserar hela din argumentation efter det säger mer om dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Att man hatar överklassen/borgarklassen som klass betyder dock inte att man hatar dem som individer (även om jag personligen inte bryr mig särskilt om dem) och vill slå ihjäl hela högen, snarare att man vill avskaffa deras klass genom att ta ifrån dem produktionsmedlen.

+1000.

Nachac:

Vet minst en som dömer ut hela överklassen på grund av deras samhällsposition.

Det får stå för honom, även om jag tror att han (BTA om det är honom du menar) på det stora hela delar min uppfattning, även om han inte har moralistiska skäl för det så att säga. Å andra sidan har inte jag heller det, känslor är aldrig "fel", handlingar är.

Nachac:

Då kan man hata systemet, hatar man företeelsen blir det också människorna inbegripna, eftersom man associerar dessa med det.

Nej. Jag känner ett starkt förakt för våldsmonopolet som företeelse men hatar inte Budo för att han vill bli polis. Jag avskyr militären men inte varenda person som gjort värnplikt.
Det handlar om en frivillighet som man inte har vad gäller hur man föds. Jag avskyr folk som medvetet utnyttjar andra, men många som föds upp i överklassen har ju noll klassmedvetenhet och har ingen aning om vad de gör, iaf inte i sin ungdom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Som individer är de ointressanta.

Därför man hör om fördömelser av "överklass"individer, vilja att göra dem illa och så vidare. I teorin är det säkert inte samma sak, men tydligen blir det samma i praktiken.


   
SvaraCitera

Nachac:

Därför man hör om fördömelser av "överklass"individer, vilja att göra dem illa och så vidare. I teorin är det säkert inte samma sak, men tydligen blir det samma i praktiken.

bildning är en klassmarkör, förvänta dig inget av byfånen [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är väl inget fel med överklassen som inte överskuggas av vad proletariatet och överklassen har gemensamt: sitt förakt mot medelklassen.

är säker på att marx skrivit om det någonstans. marx skrev mycket.


   
SvaraCitera