Aviseringar
Rensa alla

Att incest är fel = konstruerad eller naturlig moral?


Ämnesstartare

McLuver:

Naturlig (Du röstade på detta alternativ)

Det blir knas om man knullar en med allt för lika gener. Dessutom vill man ej pga man kan inte bli kär i sin familj.


   
SvaraCitera

McLuver:

Naturlig (Du röstade på detta alternativ)
15.8% (3 st)

Tittar man på djur ser man att inte de heller har sex med sina syskon - helt enkelt för att vi är skapade för att fortplanta oss och att våra barn ska överleva. Att inavlade barn har ökad risk för att få allvarliga missbildningar i både kropp och huvud är ju ett faktum. Det finns vissa instinkter vi har trots att vi är däggdjur och detta är en av dem.

Sen så finns det folk med (man måste kalla det så, men jag anstränger mig hårt för att lägga en neutral klang på det) sådana missbildningar att man känner sexuell attraktion till typ sina syskon. Att de har sex spelar väl ingen större roll, tycker jag, det blir en annan grej om det handlar om att skaffa barn. Å andra sidan finns det väl inget som förbjuder att andra människor med svåra missbildningar fortblandar sig och sprider det vidare? Eller???


   
SvaraCitera

McLuver:

Naturlig (Du röstade på detta alternativ)

Bryr mig inte dock, är inte kåt på mina syskon.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Naturlig (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Naturlig (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Konstruerad (Du röstade på detta alternativ)

Det är större gentetisk variation i en flock med apor än det är i hela mänskligheten.

Detta pga av att människan för länge sen höll på att utrotas och endast ett fåtal individer överlevde. Dessutom är det vetenskapligt bevisat att inavel inte alls är speciellt sannolikt, utom i väldigt extrema fall där många generationer haft incest inom samma familj.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Konstruerad (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Typ Zeus och har ju haft sex med massor av sina syskon etc.

Nope, va kusiner 😉

McLuver:

Och i djurriket förekommer incest väldigt ofta.

Nej inte så ofta, incest-spärr faktiskt.

McLuver:

men tror ni dessa åsikter är konstruerade genom åren eller är det en naturlig medfödd moral?

Har hört om en spärr.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Å andra sidan ska det tydligen vara lätt hänt att halvsyskon eller syskon som levt separat från varandra goes incest. Är tydligen nån grej med att man "connectar" lättare om man har liknande gener. Sen måste väl det sexuella komma enklare när man e trygga med varandra typ.


   
SvaraCitera

Incest är fel eftersom det bli inavel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jaag_91_:

Incest är fel eftersom det bli inavel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

en naturlig medfödd moral?

Jag tror det, just för att incest inte producerar lika livskraftiga avkommor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Naturlig (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Naturlig (Du röstade på detta alternativ)

Något vi attraheras av är, tro det eller ej, immunförsvar (bland annat givetvis.) Ju mer den andre partens immunförsvar skiljer sig från ens eget, desto mer attraktion. Släktingar har oftast likadant eller snarlikt immunförsvar, vilket i "normala" fall gör attraktionen väldigt låg. Detta för att få fram en avkomling med bästa utsikter möjliga att överleva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greger_EFG:

Nope, va kusiner 😉

T.ex. Hera var Zeus maka, tillika syster.


   
SvaraCitera