Aviseringar
Rensa alla

att inte tycka det är värt att fira sveriges nationaldag


Ämnesstartare

passaro:

Ser ingen mening med att fira nationer övht.

kan inte fatta hur man tänker så [crazy]

Buddah:

Vår nationaldag har ingen betydelse för att det inte hände något direkt betydelsefullt den dagen (dvs. inget folk orkar fira).

tkr d räcker med faktumet att det finns en dag för att fira det land man bor i liksom... för det är nationaldagen för mig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ud gamla du fria du smällfeta ko
som levde på chips och cocacola
jag vet man blir fet av för mycket pankakssmek
ja ja vill leva jag vill dö på krogen

[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

kan inte fatta hur man tänker så

Vill du utveckla?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miljötalibanen:

Kan inte hålla med dig. Men anledningen ligger i att inga andra än konservativa och nationalister anser att dagen är värd att fira. den politiskt korrekta doktrinen vill avskaffa nationell identitet, och ska nationaldagen ens firas så måste det ju bara finnas en massa fåniga utländska inslag i den.

och varför är det inte värt att fira? jag tycker att de ens lilla ting man uppskattar med sverige är tillräckliga. vi bor här ffs. jag tycker det är helt fucked up att det har blivit politiskt inkorrekt att fira nationaldagen. det är på något sätt fult och har på något snett vis blivit kopplat till rasism. jag tycker det är tröttsamt för det är nog FÅ länder som inte ens har EN dag de firar sin nation. det du snackar om "utländska inslag" är ju helt grundlöst...vadå, skall det finnas lag på HUR man ska fira dagen om man väljer det? [crazy] alla människor som bor i sverige får väll fira det på sitt sätt

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

hannnah:

ja ja vill leva jag vill dö på krogen

XD

passaro:

Vill du utveckla?

av den simpla anledningen att vi bor i sverige, liksom.. JÄMT? fattar du.. vi bor ju i en nation, varför då inte fira den

antar att du tänker typ "men vi bor ju på jordklotet, alla människor är enade det" klart som SJUTTON, men vi bor inom en visst område liksom... folk skiljer på gbg och stockholm, samma sak

kan tänka mig att alla andra länder i hela världen utom sverige gör det.. firar sitt land


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

XD

[cool][cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Ser ingen mening med att fira nationer övht.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sveriges ställning som självständig nation har inte varit allvarligt hotad eller kränkt på många jävla år således är vi mindre tacksamma men nationalstater och stater allmänhet är egentligen gammalt skit vi borde slippa ändå så


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

av den simpla anledningen att vi bor i sverige, liksom.. JÄMT? fattar du.. vi bor ju i en nation, varför då inte fira den

Pga den anledning vilka grundvalar som nationer och nationalstater vilar på.

Sedan får folk fira det hur mycket de vill, men personligen så ser jag ingen mening med det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så här ska ett nationaldagsfirande se ut

bannemeej


   
SvaraCitera
Arlo
 Arlo

Buddah:

Vi behöver en ny nationaldag!

har ju inga betydelsefulla dagar öht att minnas/ fira

alla andra nationaldagar är ju typ för självständighet, revolutioner, krig osv, då sverige historiskt knappt har något sådant är det nog svårt att hitta ny nationaldag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChickiBull:

Fattante, har du inte springe runt å vifta med flaggor hela dagen?

jaha, så det var du [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

men nationalstater och stater allmänhet är egentligen gammalt skit vi borde slippa ändå så

du tycker att alla gränser bör brytas eller? [crazy] hela jordklotet ska samsas om gemensamma lagar och politik och valuta och språk? [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

du tycker att alla gränser bör brytas eller? hela jordklotet ska samsas om gemensamma lagar och politik och valuta och språk

Vadå lagar? [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inledningsvis vill jag säga att du nog missförstått vad jag sagt. Jag är för att fira nationaldag. men etablissemanget (Den styrande media och politiska skiktet i sverige) Tycker inte om vår nationaldag av anledningen till att den är starkt förknippat med nationell identitet. Nationaldagsfirandet har aldrig varit så socialt oaccepterat som nu att fira så att dom enda som i stort sett firar den nu är högerfolk i olika tappningar.

Lounge fact:

det du snackar om "utländska inslag" är ju helt grundlöst...vadå, skall det finnas lag på HUR man ska fira dagen om man väljer det? [crazy] alla människor som bor i sverige får väll fira det på sitt sätt

På svensk nationaldag så bör man väl ändå fira svenska traditioner om något, eller? Nej det bör inte och det finns heller inga lagar för hur man ska fira nationaldagen. Men det finns en gräns för hur långt man får gå innan det blir löjligt. Man kan liksom inte anamma främmande kulturella yttringar i sitt nationaldagsfirande och förväntas bli tagen vidare seriös.

Och att utländska inslag i nationaldagsfirandet fått större utrymme är långt ifrån grundlöst. Det dyker upp små roliga jippon emellanåt. Nyaste skriket från aftonbladet

Vi firar mångfald i dag – inte enfald

Som bild har dom även valt en moskée med en vajande svensk flagga på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Vadå lagar? [crazy]

är inte likadana bestämmelser i alla länder över hela jordklotet that is


   
SvaraCitera