Aviseringar
Rensa alla

Att köpa ram-minne


Åtta
Ämnesstartare

Jag tänkte införskaffa ytterligare två ramstickor till min stationära dator (som för närvarande min flickvän använder sig av), då 1gb börjar kännas lite lite - speciellt när det är såpass billigt. Problemet är att jag har ungefär lika mycket kännedom om datorhårdvara som jag har om oljeborrning.

Hur kan jag få reda på vilken typ av ram-minnen som är kompatibla med mitt moderkort? Jag har absolut ingen aning om vilken typ av minnen som sitter däri nu, men om det skulle behövas så kan jag öppna den och kika efter - dock måste jag veta vad jag ska leta efter.


   
Citera

Gör en Googlesökning på moderkortsnamnet och leta fram det. Det borde ta ungefär 2 minuter.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Penstrokes:

Gör en Googlesökning på moderkortsnamnet och leta fram det.

Problemet är att jag inte vet vad det är för moderkort heller. Datorn sattes ihop för 2-3 år sedan, och jag kommer då rakt inte ihåg vad det var för moderkort.


   
SvaraCitera

Åtta:

jag inte vet vad det är för moderkort heller

Kör -> dxdiag

På min dator får jag då fram:
System Model: P5Q-PRO. Det är mitt moderkort.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Myksa:

Kör -> dxdiag

Jag kör endast Linux på den datorn för tillfället.


   
SvaraCitera

Åtta:

Jag kör endast Linux på den datorn för tillfället.

Men va f*n! [sad]


   
SvaraCitera

Åtta:

Jag kör endast Linux på den datorn för tillfället.

hardinfo kanske funkar?


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Eheh, nu körs även Windows 7 på den burken. Det enda som inte fungerar är ljudkomponenten, men tack vare Myksas råd så fick jag reda på att det moderkort som sitter i burken är ett IL9 Pro från Abit.

På tillverkarens hemsida så står detta att läsa om IL9 Pros minneskompabilitet:

Abit.com.tw:

4 x 240-pin DIMM sockets support DDR2 667 memory up to 8GB
Supports Dual Channel DDR2 667 Un-buffered Non-ECC memory

Detta torde innebära att detta minne bör fungera alldeles ypperligt tillsammans med det moderkortet, right?

Hur är det nu med att ha olika sorters ramstickor tillsammans? Det sitter redan två stycken stickor i, och i och med att jag har två tomma platser så känns det ju onödigt att inte bara låta de gamla vara kvar. Finns det någonting dåligt med att låta dem vara kvar?


   
SvaraCitera

Åtta:

Detta torde innebära att detta minne bör fungera alldeles ypperligt tillsammans med det moderkortet, right?

Ja.


   
SvaraCitera

Åtta:

Finns det någonting dåligt med att låta dem vara kvar?

jag lär bli grillad av gentlemen/gentlernen nu men jag tror inte det spelar nån roll. Har, på min bärbara vista-dator, 1+0,5 gig ram i och den hittar dem och använder de utan problem.

däremot står det ​på sweclockers: Jag tycker inte ens du ska ta det i åtanke. Dual channel innebär teoretiskt en fördubbling av datahastigheten mellan RAM och minnescontroller. Kör du ojämnt antal RAM-minnen så får du single channel automatiskt.

jag har ingen aning om sammanhang eller vad det betyder men du kanske vet bättre. (inte mycket rätt i det här inlägget [zzz])


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

variabel:

Kör du ojämnt antal RAM-minnen så får du single channel automatiskt.

Men nu ska jag ju inte köra ett ojämt antal i så fall, utan endast ha 2 av en sort och 2 av en annan?


   
SvaraCitera
Mario

Här, dessa är kompatibla: Super-duper-bra minne!

Vad används datorn till? I de flesta sammanhang är det mer värt att få mer minne än att ha hög hastighet på minnet. Om det på SweClockers stämmer (vilket jag inte tvivlar på att det gör) så får du långsammare hastighet till minnet, men det borde ändå fungera. Det är få BIOS och chipset som kräver att det är samma storlek på stickorna.

Men ärligt talat, minne är billigt. Ska ni ändå uppgradera så se till att maxa [y]


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Mario:

Vad används datorn till?

Vanliga dagliga sysslor såsom mediekonsumtion, en aning spelande, en del bildredigering och andra sådana sysslor.

Mario:

Men ärligt talat, minne är billigt. Ska ni ändå uppgradera så se till att maxa [y]

Mja. Det må vara billigt, men vi är ytterst fattiga. Tanken var att köpa 2 stycken 2gb-stickor. Med de befintliga stickorna så blir det 5gb - utan dem 4 (NO WAI!?) - mer än tillräckligt. Dock har jag ingen aning om hur 32-bitars Windows respektive Linux hanterar mer ram än 4gb.


   
SvaraCitera
JLm
 JLm

Åtta:

Dock har jag ingen aning om hur 32-bitars Windows respektive Linux hanterar mer ram än 4gb.

Xp 32-bitars kan bara använda drygt 3 GB RAM, så 2x2 räcker långt; gällande Linux, beror det på vilken distribution, som man har.

[mad]


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

JLm:

Xp 32-bitars kan bara använda drygt 3 GB RAM, så 2x2 räcker långt; gällande Linux, beror det på vilken distribution, som man har

Använder Windows 7 och Ubuntu 9.10 - båda 32-bitar.


   
SvaraCitera