Aviseringar
Rensa alla

att kritisera andras åsikter


Ämnesstartare

Som är kvinnor betyder att en är avundsjuk egentligen

Om det är en man betyder det att en har fått för lite kuk

Om det är djur då??


   
Citera

båda två på samma gång.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lr homosexuella män?

Lr barn?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

player one:
båda två på samma gång.

Det gör sense


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Folk blir kränkta för ca allting nuförtin. Säger ej att man ska såra eller kränka med flit men folk som t ex vägrar bli benämna  han/hon kan ej begära att alla ska veta om detta. Detta delades så jag såg det på fb och jag är helt med på hens känslor men jag ser inte hur hen kan se det som en kränkning när folk ej _vet_ om det. De vet ju om det nu, men ja. Men jag är som sagt positiv till att hn skrev detta.

(flåt kaka om jag ba kommer in och seriösbajsar i din tråd)

"Familj,
vänner, bekanta. Jag är intergender/genderqueer. Kortfattat innebär
detta att min könsidentitet inte tar sig uttryck som varken man eller
kvinna. Ibland kan jag uppleva mig vara både och. Detta är helt och
hållet upp till mig att definiera och det är viktigt för mig att
förmedla detta. Mitt pronomen är hen. Inte han. Inte hon. Inte diverse
tillmälen. Kort och gott, hen. Detta innebär att när ni pratar om/med mig så bör ni använda hen. Allt annat är en djup kränkning av mig och min person.

Jag är djupt kritisk till tvåkönsmodellen. En är inte det ena eller det
andra, punkt slut. Faktum är att det finns väldigt många olika sätt att
se ut och vara på. Människor känner oerhört olika inför sin existens
och det är viktigt att legitmera dessa upplevelser. Ett exempel på detta
är att alla som har kuk inte är män och alla som har fitta inte är
kvinnor. Om du påstår någonting annat är du transfobisk. Om du prompt
vill hävda att jag är en kvinna eller man så yttrar du dig transfobiskt.
Jag är jävligt trött på att andra ska definiera mig, mitt liv, mina val
och hela min person. Ni kan argumentera hur mycket ni vill om hen och
att det "betyder höna på engelska", men förstå även att ni förtrycker
mig och bidrar till att upprätthålla förtryck av trans*personer.

Kort sagt: jag ber er inte, jag KRÄVER att ni refererar till mig som
hen. Dagligen får jag utstå att folk felkönar mig samt antar saker om
mig utifrån olika stereotypa föreställningar och det bryter ner mig.
Fatta det här.

Punkt slut."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker ju dessutom att detta underminerar jämlikhetskampen lite när man istället för att kämpa mot negativa könsroller och stereotypisk behandling kallar sig "allkön" bara för att man inte vill låsas in i ett fack. det om något bevisar väl att det verkligen _finns_ stora skillnader mellan könen, vilket det ej gör. men såhär fritt kan jag ju inte ordbajsa någon annanstans utan det är ba här man får vara lite ogenomtänkt och skriva precis vad man tänker utan att behöva väga varenda ord på guldvåg, vilket är skönt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vet att mörknäs var inne på detta och jag protesterade då en massa men jag förstår ju hur han tänkte och jag håller med i de fall där folk känner att deras fysiska kroppar  inte passar dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Folk blir kränkta för ca allting nuförtin. Säger ej att man ska såra eller kränka med flit men folk som t ex vägrar bli benämna  han/hon kan ej begära att alla ska veta om detta. Detta delades så jag såg det på fb och jag är helt med på hens känslor men jag ser inte hur hen kan se det som en kränkning när folk ej _vet_ om det. De vet ju om det nu, men ja. Men jag är som sagt positiv till att hn skrev detta.

(flåt kaka om jag ba kommer in och seriösbajsar i din tråd)

"Familj,
vänner, bekanta. Jag är intergender/genderqueer. Kortfattat innebär
detta att min könsidentitet inte tar sig uttryck som varken man eller
kvinna. Ibland kan jag uppleva mig vara både och. Detta är helt och
hållet upp till mig att definiera och det är viktigt för mig att
förmedla detta. Mitt pronomen är hen. Inte han. Inte hon. Inte diverse
tillmälen. Kort och gott, hen. Detta innebär att när ni pratar om/med mig så bör ni använda hen. Allt annat är en djup kränkning av mig och min person.

Jag är djupt kritisk till tvåkönsmodellen. En är inte det ena eller det
andra, punkt slut. Faktum är att det finns väldigt många olika sätt att
se ut och vara på. Människor känner oerhört olika inför sin existens
och det är viktigt att legitmera dessa upplevelser. Ett exempel på detta
är att alla som har kuk inte är män och alla som har fitta inte är
kvinnor. Om du påstår någonting annat är du transfobisk. Om du prompt
vill hävda att jag är en kvinna eller man så yttrar du dig transfobiskt.
Jag är jävligt trött på att andra ska definiera mig, mitt liv, mina val
och hela min person. Ni kan argumentera hur mycket ni vill om hen och
att det "betyder höna på engelska", men förstå även att ni förtrycker
mig och bidrar till att upprätthålla förtryck av trans*personer.

Kort sagt: jag ber er inte, jag KRÄVER att ni refererar till mig som
hen. Dagligen får jag utstå att folk felkönar mig samt antar saker om
mig utifrån olika stereotypa föreställningar och det bryter ner mig.
Fatta det här.

Punkt slut."

Javenne. Om folk antog att du var ex. en rullstol och förutsatte att du identifierade dig som det samt att dessa hade en massa föreställningar om rullstolar samtidigt som du inte alls kände dig som en sådan skulle väl det vara jobbigt? Även om de inte visste. 
Förövrigt är det ju en rätt vriden vana att benämna folk efter deras reproduktionsorgan i irrelevanta sammanhang. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathByLawnmower:

Javenne. Om folk antog att du var ex. en rullstol och förutsatte att du identifierade dig som det samt att dessa hade en massa föreställningar om rullstolar samtidigt som du inte alls kände dig som en sådan skulle väl det vara jobbigt? Även om de inte visste. 
Förövrigt är det ju en rätt vriden vana att benämna folk efter deras reproduktionsorgan i irrelevanta sammanhang. 

Ja absolut, men eftersom samhället ser ut så att man benämns utefter sitt kön när folk talar om en så hade jag inte känt mig kränkt. Jag hade, och har, fokuserat på att belysa orättvisorna mellan könen istället för att se en "lätt" väg ut. Men som sagt, känner man sig inte bekväm i sin fysiska kropp så är det ju en annan grej. Sedan känner vi ju alla olika och hur hn känner inför sitt kön har ju jag ingen aning om, men är det alla orättvisor och förutfattade meningar som är problemet så tycker jag nog att det gör större nytta att ta för sig så mycket som möjligt och försöka skita i vad som ses socialt accepterat för ens kön att göra.

Det håller jag absolut med om! Men ny syftade jag på när folk glömmer av att säga hen/inte vet om att hn vill att man ska säga "var tog hen vägen?" etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Ja absolut, men eftersom samhället ser ut så att man benämns utefter sitt kön när folk talar om en så hade jag inte känt mig kränkt. Jag hade, och har, fokuserat på att belysa orättvisorna mellan könen istället för att se en "lätt" väg ut. Men som sagt, känner man sig inte bekväm i sin fysiska kropp så är det ju en annan grej. Sedan känner vi ju alla olika och hur hn känner inför sitt kön har ju jag ingen aning om, men är det alla orättvisor och förutfattade meningar som är problemet så tycker jag nog att det gör större nytta att ta för sig så mycket som möjligt och försöka skita i vad som ses socialt accepterat för ens kön att göra.

Det håller jag absolut med om! Men ny syftade jag på när folk glömmer av att säga hen/inte vet om att hn vill att man ska säga "var tog hen vägen?" etc.

Blir du inte upprörd över andra saker, orättvisor, trots att det är så samhället ser ut? Du menar att man bör utvidga varje könstillhörighets möjligheter istället för att avsäga sig sitt genus helt? Jag tror att man bör göra både ock för att till slut kunna slita sig från könsfixeringen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathByLawnmower:

Blir du inte upprörd över andra saker, orättvisor, trots att det är så samhället ser ut? Du menar att man bör utvidga varje könstillhörighets möjligheter istället för att avsäga sig sitt genus helt? Jag tror att man bör göra både ock för att till slut kunna slita sig från könsfixeringen.

Jodå, men att benämna någon med kvinnokropp hon  görs ju oftast för att det är en biologisk kvinna och man ej känner hen, så det är ju inte konstigt.
Ja, du kanske har rätt men jag känner det lite som att "jaha ni säger att det är dåligt att vara kvinna, då vill jag vara någonting annat ist", ist för att stå upp för feminismen. Men som så är ju det här en sådan personlig grej.


   
SvaraCitera

DeathByLawnmower:

Blir du inte upprörd över andra saker, orättvisor, trots att det är så samhället ser ut? Du menar att man bör utvidga varje könstillhörighets möjligheter istället för att avsäga sig sitt genus helt? Jag tror att man bör göra både ock för att till slut kunna slita sig från könsfixeringen.

jag tror att den rimliga lösningen är att för stunden acceptera att folk identifieras utifrån kön med viss regelbundenhet, och att acceptera att biologiskt kön faktiskt är en grej, men framför allt att acceptera att socialt kön är ett val (i bemärkelsen att du kan välja bort det, inte att du är opåverkad av din omgivning, såklart) och att det faktum att någon tilltalar dig som "han" eller "hon" inte säger något i sig om ditt sociala kön eller din identitet överlag. man tycker att folk som betitlar sig intergender skulle kunna relatera till det resonemanget. men å andra sidan, kanske inte.

jag personligen väljer att inte forma min identitet utifrån varken ett binärt eller mer flytande system som i grunden handlar om biologiskt kön. jag kan förstå de som gör det, då det är en enkel lösning för att passa in i ett samhälle som traditionellt fungerat på det viset (och fortfarande gör, i stor utsträckning). men de som väljer någon slags mellanväg utan fördelarna från varken eller, som fortfarande grundar sig i någon slags föreställning om kön som jag överhuvudtaget inte kan hålla med om, kan jag liksom inte sympatisera med. de är i princip reaktionära, och enda anledningen till att de får sympati från något håll alls är att deras åsikter om hur kön fungerar vid första anblick kan verka mer öppna och nyskapande och mindre normativa än rådande normer, när de i själva verket i grunden är mer av samma sak.

om man sen anser att det är fel av princip att hänvisa till folk olika beroende på (biologiskt) kön kan man säga det i stället för att tillskriva sig en identitet baserad på en mer invecklad version av ett väldigt dassigt, normativt system som vi som samhälle borde sikta på att växa ifrån.


   
SvaraCitera

DeathByLawnmower:

Blir du inte upprörd över andra saker, orättvisor, trots att det är så samhället ser ut? Du menar att man bör utvidga varje könstillhörighets möjligheter istället för att avsäga sig sitt genus helt? Jag tror att man bör göra både ock för att till slut kunna slita sig från könsfixeringen.

att tillskriva sig ett tredje (eller fjärde, femte eller hundratjugotredje kön) är ju inte att avsäga sig genus. att acceptera att biologiskt kön i grunden inte är en bra eller nödvändig utgångspunkt för att skapa sig en identitet, däremot, är det. men det är ju att skrota socialt kön helt och hållet, snarare än att lola ihop fler av dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: ch jag protesterade då en massa men jag förstår ju hur han tänkte och jag håller med i de fall där folk känner att deras fysiska kroppar inte passar dem.

Anmäl

Citera

uh. tycker alltså att det är en annan grej om folk känner att det fysiska ej passar dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men sedan kan man ju undra var det kommer ur men ja


   
SvaraCitera