Aviseringar
Rensa alla

att kritisera någon som råkar vara från Israel



   
Citera
Ämnesstartare

hahah i feel ya. har råkat ut för det förr. men så är det med i princip alla som har en stark nationalkänsla. Attackerar man deras "land" så blir de kränkta på en fundamental nivå och svarar på samma retoriska nivå som de tror att man utsatt dem för


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är stolt över att bo i vivalla


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

offerrollen, den lättaste som finns...


   
SvaraCitera

NEMI:
offerrollen, den lättaste som finns...

tror du att det är lätt att vara jude? va? antisemit.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

player one:

tror du att det är lätt att vara jude? va? antisemit.

tror att det är lika lätt som att vara troende eller vilken annan människa som helst, så ja.


   
SvaraCitera

NEMI:

tror att det är lika lätt som att vara människa, så ja.

skämtet var att offerroll=judendom, och att du hävdade att offerrollen var den enklaste rollen, således att det enklaste som finns är att vara jude.

jag drog ett sk. judeskämt.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

player one:

skämtet var att offerroll=judendom, och att du hävdade att offerrollen var den enklaste rollen, således att det enklaste som finns är att vara jude.

jag drog ett sk. judeskämt.

att skämta kan vara svårt i skrift, tänk på det.


   
SvaraCitera

NEMI:

att skämta kan vara svårt i skrift, tänk på det.

skyller i vanlig ordning på externa kognitiva faktorer i tolkningen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

om offerrollen är den lättaste vill jag inte prova att vara nån annan haha.. den är asjobbig...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kritisera någon som är svart
kritisera någon som är bög
kritisera någon som är tjej
kritisera någon som är troende
kritisera någon som är funktionshindrad
etc

det blir alltid samma utgång, även när egenskapen inte alls är relevant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chib:
kritisera någon som är svart
kritisera någon som är bög
kritisera någon som är tjej
kritisera någon som är troende
kritisera någon som är funktionshindrad
etc

det blir alltid samma utgång, även när egenskapen inte alls är relevant.

Dock extra känsligt om politikern råkade vara sionistisk. Antisemtism=hat mot judar
Ser ej hur mannens uttalande var 1 hatbrott


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kukoxo:

Dock extra känsligt om politikern råkade vara sionistisk. Antisemtism=hat mot judar
Ser ej hur mannens uttalande var 1 hatbrott

ser inte hur det är ett hatbrott av sionistiska skäl, åtminstone. däremot kan man fråga sig om att det inte i viss mån är hatiskt att uttrycka sig med de ord han gjorde. personligen tycker jag att det var  ganska osmakligt. inte heller köper jag att ursäkten om försöket till att vara informativ, då fb-statusen explicit innehöll "gud är rättvis" angående att Sharons vegetabiliska tillstånd; att blodpuddingssägnen rättfärdigande koman.  isf ville han vara informativ kring vad han tyckte om Sharon ponerat att sägnen var sann.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sen finns det nog en möjlighet att hans val att berätta om sägnen och hans åsikter gällande denna och vad det säger om Sharon, har antisemitiska grunder. men det bör man inte anta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chib: har antisemitiska grunder

De enda semiter i den israeliska regionen är de som israel bombar i gaza, sisådär 99% av alla judar i Israel har rötter i kazarriket och tillhör inte den semitiska folkgruppen, tycker alltid det är underligt att antisemiterna anklagar alla andra för att vara som dem


   
SvaraCitera