Aviseringar
Rensa alla

Att kunna ändra på sig och bli den du vill bli.


Ämnesstartare

Jag har ett mål och det är att kunna känna att jag kan vara mig själv, jag försöker så gott som jag kan... men mitt självförtroende är som en broms

Kan någon råda mig till något som hjälper att påskynda detta?
Som tankesätt som saker man kan utsätta sig för för att sedan gå därifrån och må bättre och kanske så att denna spärr försvinner lite i taget osv...

All hjälp uppskattas!


   
Citera
Ämnesstartare

Det är nog svårt. Går det ens att vara "sig själv"? För alltid är man en del av andra på något sätt, alltid finns det ett tvång att vara med andra och det är just bland andra man är denna "sig själv".

Kanske är det då vad du bör göra, spendera mer tid med andra och få något slags "jag" uppbyggt.

Jag vet inte riktigt hur du menar att ditt självförtroende bromsar dig. I vilka situationer är det? Finns det några situationer du hanterar bättre än andra, eller någonting du känner att du vill öva upp?

Prata med olika människor, fråga om vägbeskrivningar till olika platser, ring till företag och ställ frågor, prata med klasskamrater/kollegor och prata om sådant du undrar över. Alltså, istället för att vara orolig över vad du ska säga och vad andra ska tycka så försök bara att få ut dina funderingar. Det är väl värt ett försök om det inte är alltför skrämmande tankar som rör sig i ditt huvud.


   
SvaraCitera

utsätta sig för saker man tycker är lite jobbiga men samtidigt vet att man kan klara av är väl typiskt bra.
sen finns det ju en del övningar för att förbättra självförtroendet/självkänslan.

är den riktigt kass kanske man bör söka professionell hjälp dock


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös:

Jag vet inte riktigt hur du menar att ditt självförtroende bromsar dig

Vågar inte vara mig själv, vågar inte känna mig själv i en slumpmässig situation vare sig det är på stan eller på jobbet, jag måste vara någon annan... kan aldrig känna att jag kan prata på ett enkelt sätt där jag är mig själv utan att jag ska känna att jag sagt eller gjort något dumt. Så för att slippa detta så är jag ofta väldigt passiv och försöker avfärda människor så snabbt som möjligt så att jag inte behöver känna att jag klantat eller sagt något korkat..

Hjärtlös:

Det är väl värt ett försök om det inte är alltför skrämmande tankar som rör sig i ditt huvud.

Nej, det tror jag inte :p


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

övning ger träning.


   
SvaraCitera